Криза
Светът става горчив и кисел
До 2050 г. човечеството може да остане без шоколад

ZME Science
Шоколадът може да стане история.
Озоновата дупка се свива
Озоновата дупка се сви и в атмосферата има много по-малко хлор, отколкото през 2005 г., съобщи в. “Индипендънт”, позовавайки се на изследване на НАСА.

Спътникови снимки от миналата година показват, че озоновата дупка е започнала да се затваря и напълно ще изчезне до 2060 г.

Досега не беше ясно дали намаляването на озоновата дупка е пряк резултат от Протокола от Монреал, подписан от всички държави в света през 1985 г. С него бяха забранени хлорофлуоровъглеродите, изчерпващи озона от земната атмосфера.

Дългосрочни спътникови наблюдения на НАСА сега показаха 20-процентно намаляване на нивата на хлора в земната атмосфера, в сравнение с 2005 г. Това е първото доказателство, че обединените действия в световен мащаб имат огромно въздействие върху планетата ни.

Учените от космическия център “Годар” за първи път са използвали измервания на химическия състав в озоновата дупка, за да потвърдят не само че изчерпването на озона намалява, но и че това се дължи на спада на хлорофлуоровъглеродите.

Озонът е безцветна комбинация от три кислородни атома. Високо в атмосферата - на 11 до 40 км над земята, той предпазва повърхността от ултравиолетовите лъчи, които предизвикват рак и увреждат посевите.

Хлорофлуоровъглеродите се използваха в аерозолите, хладилниците, климатиците, опаковъчните материали. Те са толкова вредни, защото се издигат до стратосферата, където ултравиолетовата светлина от Слънцето ги разгражда и се освобождава хлор, а той унищожава озоновите молекули. НАСА наблюдава постоянно озоновата дупка със спътника “Аура” от 2005 г.
Изчислиха кога ще бъде изяден последният човек
Британски учени установиха, че в планетарен мащаб човечеството ще изчезне след три години, ако храната съвсем изчезне и всички ние се превърнем в канибали.

Хипотезата е публикувана в списанието “Journal of Physics Special Topics”. В изследването се казва, че в наши дни на планетата живеят над 7,6 милиарда души. Ако храната съвсем изчезне, хората ще бъдат принудени да ядат себеподобните, прогнозира Холи Греъм от университета в Лестър. Човешкото тяло съдържа около 125 хиляди килокалории. Това е достатъчно количество, което да достави енергия на около 50 човека в течение на едно денонощие. Учените прогнозират, че в първия ден на настъпването на тоталната хранителна криза, ще загине една петдесета от човечеството Във втория - една петдесета от останалите живи и така нататък. И така до 1149-ия ден, когато ще изчезне цялото човечество.

За последните десетилетия специалистите се натъкнаха на множество доказателства, че първите жители на Европа са се хранели с месото на своите врагове. Но тази практика била изоставена, тъй като канибализмът е бил неизгоден от енергийна гледна точка. Месото на големите животни, сред които и мамутите, е било много по-калорично, в сравнение с човешкото. В процеса на еволюцията хората канибали са измирали, за сметка на обикновените “месоядци”.
Женската депресия е по-силна от мъжката
Сезонните афективни разстройства имат далеч по-сериозни последствия за жените, отколкото за мъжете, сочат резултатите от изследване, цитирани от Лайф.

Сезонното афективно разстройство, което се изразява лошо настроение, раздразнителност и умора, се понася по-трудно от жените, отколкото от мъжете. Учени от университета в Глазгоу заключиха, че поради непонятни причини жените са засегнати от депресия през цялата година и че емоционално-психичните разстройства всъщност са свързани в най-малка степен със сезоните.

Като главни проблеми за жените учените посочиха социални фактори, свързани с начина на живот - тютюнопушене, употреба на алкохол, физическа активност. Студовете и дъждовното време са само катализатори, ускоряващи появата на депресия.

Изследването е обхванало 150 000 участници. Резултатите показаха, че със симптомите на депресия и с причините за нея се справят по-добре мъжете. Интервюираните мъже по-често демонстрирали добро настроение и отлична физическа форма, като освен това охотно споделяли данни за физическото си състояние. Била открита също връзка между по-късите дни и симптомите на по-голяма депресия у жените, но учените са на мнение, че това може да се обясни с вариации в температурата.