Космос
Зачестяват авариите с космически боклук
Спътникът RemoveDebris ще изпълнява в околоземна орбита ролята на прахосмукачка с харпун

BBC.com
Космическият боклук в орбита става все повече.
Разкриха произхода на геоложка структура на Марс

Phys.org
Геоложката структура Medusae Fossae се е появила вследствие на катастрофално вулканично изригване.
Планетолози от университета “Джонс Хопкинс” откриха причината за формирането на геоложката структура Medusae Fossae, чийто произход досега бе неизвестен на учените, съобщи Лента. Учените заключили, че структурата се появила вследствие на катастрофално вулканично изригване, което довело също до формиране на водоеми и вероятно до възникване на живот.

Medusae Fossae е масивно геоложко образувание от ерозирали скали, разположени близо до екватора на планетата и простиращи се на разстояние 8000 км. Част от образуванието е с гладък и вълнист релеф, но в някои области има долини и хребети. Радиолокационни данни показват, че Medusae Fossae съдържа шуплести скали, както и ледникови отлагания, чието количество е сравнимо с това на южната полярна шапка на Марс.

Учените сега анализирали спътникови гравиметрични данни. При гравиметрията се изследва полето на силата на тежестта и това позволява да се определи плътността на скални структури. Оказало се, че плътността на скалите там съставлява две трети от тази на останалата част от кората на планетата. Така било установено, че структирата се образувала преди повече от 3 милиарда години вследствие на катастрофално вулканично изригване. Изхвърлена в атмосферата пепел се натрупала на повърхността в подножието на възвишението. Впоследствие се втвърдила и станала част от структурата, а половината от скалите се разрушили в резултат на ерозията и възникнал разнообразен релеф.

Резултатите от изследването са публикувани в Journal of Geophysical Research: Planets.
Накратко
Тестват двигатели с реактивен йод

Руската ракетно-космическа корпорация “Енергия” ще тества в края на този месец електроракетен двигател, използващ реактивен йод, съобщава сайтът Лайф. Той заменя ксенона в качеството на работно тяло. Изпитанията на установката в космоса са предвидени за 2022 г. Предполага се, че първата част на експеримента, кръстен “Островски”, ще премине на борда на Международната космическа станция. За втората част на изпитанията ще бъде използван товарният кораб “Прогрес”. Използването на йод в качеството на работно тяло на електроракетен двигател беше предложено в края на 90-те години на миналия век от сътрудника на корпорацията “Енергия” Валерий Островски. През 2006 година разработката е била патентована. През 2012 г. по инициатива на специалиста по двигатели Борис Соколов са започнали първите опитни работи. Преимуществото на двигателя с използването на йод се състои в това, че е икономически много по-изгодно.

Планират се роботизирани лунни мисии

САЩ искат да изпратят роботи изследователи на Луната следващата година като предварителна стъпка към завръщането на астронавти там за пръв път от 1972 г., оповести НАСА, цитирана от Ройтерс. НАСА планира поредица лунни мисии, които да започнат следващата година с цел разработване на възможности за завръщане на Луната, заяви официалната представителка на американското космическо ведомство Шерил Уорнър.

Тръгнаха изпитания на спускаемия модул “ЕкзоМарс 2020”

Роскосмос започна изпитания на топлинна защита на спускаемия модул “ЕкзоМарс 2020” в условия, които имитират марсианската атмосфера, предаде ТАСС. Това бе оповестено от пресслужбата на държавната корпорация. Центърът за топлообмен и газоаеродинамика на Централния научно-изследователски институт по машиностроене отработва топлиннна защита на спускаемия модул на мисията “ЕкзоМарс 2020” в условия, имитиращи атмосферата на Марс, оповестиха от Роскосмос. Топлозащитните елементи на аеродинамичния екран и задния капак на апарата се тестват с помощта на плазма. Във вътрешността на модула по време на мисията ще бъдат инсталирани руска платформа за кацане и европейски марсоход.

Топлинната защита на повърхността на модула ще е съставена от различни материали, като една част от тях ще изгорят при спускането, а друга ще задържа разпространението на топлината.

„Звездни ферми” за борба с недостига на енергия

Технологично развита извънземна цивилизация може да създаде “звездни ферми” за борба с недостига на енергия, предизвикан от разширението на Вселената. Това ще й позволи да просъществува максимум 100 трилиона години, защото след това ще престанат процесите на звездообразуване. До този извод стигнал американският астрофизик Дан Хупър от Чикагския университет и националната ускорителна лаборатория “Енрико Ферми” в Илинойс, съобщи Лента. Резултатите от изследването са качени на сайта arXiv.org. По мнението на учения, всяка намираща се в подобна област технологично развита цивилизация ще консумира огромно количество енергия и постепенно ще изчерпа всички достъпни за нея ресурси. За да продължат съществуването си, извънземните ще трябва да умеят да “преместват” звезди от друга галактика, които в бъдеще ще се окажат извън пределите на космологичния хоризонт, и да ги събират в своята. За да използват максимално светлината от звездите, цивилизациите могат да построят подобни на сферите на Дайсън астроинженерни структури.

Други учени обаче смятат, че тази дейност на хипотетични извънземни ще е безсмислена, тъй като в космоса съществуват естествени “хранилища” на звезди. Например в големи галактични купове се съдържат милиарди звезди, а гравитицията им е достатъчна, за да се предотврати разпръскването им вследствие на разширението на Вселената. Така извънземни цивилизации ще могат да мигрират в области, в които има повече звезди.