Ефектът от отпуската трае четири дни
Ползите от ваканцията се изпаряват, а депресията се завръща с нова сила

Отпуската се забравя много бързо и умората връхлита наново работещия.
Шумът от сешоара състарява

Behance
Белият фонов шум, например от сешоара или телевизора, след като свърши програмата, може да уврежда мозъка, предупредиха американски учени, цитирани от в. “Мейл он сънди”.

Причината е, че белият шум разрушава някои химически сигнали и намалява способността на мозъка да се адаптира към идващата информация.

Белият шум е произволен сигнал с равна сила на различни честоти. Напоследък е модерно той да се използва за заспиване. С него успокояват дори бебета. Препоръчва се и на страдащи от тинит, за да замаскира звъна в ушите им.

Тинитът се появява, когато мозъкът не може да филтрира различните звуци, улавяни от ушите. Анализирайки изследвания с животни, учените от университета на Айова стигнаха до извода, че подобен механизъм се задейства и от белия шум, дори и той да не е силен.

Ефектът от белия шум върху хора обаче още не е изследван.
Откриха “центъра на песимизма” в мозъка

Research Digest
Учени от Масачузетския технологичен институт идентифицираха зона на главния мозък, отговаряща за реакциите, свързани с чувството за тревожност и депресия, пише сп. Neuron.

При определени условия този участък може да формира супердепресия, която е невъзможно да бъде лекувана с помощта на медикаменти.

Американските учени считат, че съществува възможност и за обратна реакция. “Изключването” или потискането на активността на “депресивната зона” може значително да подобри настроението на човека и той да стане по-невъзприемчив към външните фактори, които предизвикват труднолечимите психически разстройства.

Изследователите считат, че активността на ивичестото тяло в мозъка може да влияе на централната нервна система. Опити с примати показаха взаимовръзката между частите на главния мозък при развитието на сложните разстройства на психиката. Сега учените тепърва ще изясняват как правилно трябва да се стимулират определени участъци, за да работи мозъкът в “позитивен ключ”.
Лошият сън води до напълняване

WordPress.com
Добрият сън е предпоставка за здравето.
Лошият сън отслабва организма и увеличава риска от затлъстяване, съобщи в. “Индипендънт”.

Шведски учени изследваха как работата на смени, смяната на часови пояси и умората се отразяват на здравето. Те твърдят, че дори една нощ недоспиване отключва гени в мастната тъкан, които увеличават способността на тялото да натрупва тлъстини и са свързани с диабет тип 2.

Обратният ефект се появява в мускулната тъкан, защото протеините, които ги изграждат, започват да се разпадат на по-прости форми. Това може да е адаптация, помагаща на тялото да съхрани мастните натрупвания, които изгражда.

“Открихме доказателства, че това може да е свързано с промени в биологичния часовник, който регулира 24-часовия ритъм, определящ как тези ключови тъкани използват метаболитното гориво и реагират на стимули" - обясни ръководителят на екипа д-р Джонатан Седернес от университета в Упсала.

Предишните изследвания само установиха връзка между загубата на мускулна маса, диабет и напълняване у работещите на смени, но не можаха да изключат дали за това не допринасят фактори от начина на живот, например лошо хранене или обездвижване.

Шведските учени откриха доказателства, че прекъсването на цикъла на съня може пряко да се отрази върху метаболитните процеси и да предизвика трайни рискове за здравето.

Учените са работили с 15 здрави доброволци, като са изследвали показателите им след нормален сън и след нощ, в която е трябвало да будуват, подобно на нощна смяна.