Как да намалим сметките за ток и парно
С онлайн мониторинг в реално време могат да се наблюдават пиковете на потребление и да се “хванат“ т. н. енергийни вампири. Инвестициите за подобряване на енергийната ефективност се „изплащат“ до 4 години. Нараства и интересът към Smart технологиите и използването на възобновяеми източници

Снимки: Политика
„Топлофикация“ сурвака абонатите посред лято.
.
6 от 10 абонати на парното ще доплащат
Почти 60%, или шест от десет абонати на столичното парно, са получили изравнителни сметки със суми за доплащане, сочат данните на най-големия топлинен счетоводител в страната. За разлика от сега, през миналия отоплителен сезон повечето домакинства в София (53%) с централно отопление са имали пари за получаване. Според управителя на дружеството Милена Стоянова причината за по-големия брой абонати, които ще внасят допълнително пари, е по-ниската средна температура през времето, когато е било пуснато парното в най-големия град в страната. Отоплителен сезон 2018/2019 е продължил 174 дни със среднодневни температури 4,4 градуса. Миналият е бил 168 дни със среднодневни температури 5,49 градуса. Тя уточни, че 22 912 индивидуални клиенти, или близо 13% от клиентите, имат да доплащат или да им бъдат върнати суми до 10 лв. „Това означава, че през зимата фактурираната им енергия за отопление и топла вода е била много близко до реалното потребление. Близо половината – 49%, дължат от 10 до 100 лв., а други 14% - над 250 лв.“, обясни Стоянова. Данните на топлинния счетоводител сочат още, че средната цена на ползването на топлофикационната услуга за жилищен имот с площ до 50 квадрата е 467,60 лв., като 216,05 лв. са за подгряването на битовата гореща вода за 12 месеца. 
При апартаментите от 50 до 70 кв. м общата средна сума е 721,26 лв. Над половината от нея - 418,26 лв., е начислена за отопление. В по-големите жилища от 70 до 100 квадрата средната сума на начислените фактури е 977,60 лв., като почти две трети, или 607,95 лв., са за отопление на имота през студените месеци.
Заради неотчетени 1588 абоната изравнителните сметки в около 1000 сгради ще се променят предупредиха от топлинния счетоводител. Въпросните клиенти, чиито уреди не са били отчетени, са получили изравнителни сметки на максимална мощност поради неосигурения достъп. От дружеството припомниха, че в Наредбата за топлоснабдяване са предвидени санкции при неотчетени, стари или липсващи индивидуални водомери, а именно служебен разход до 280 л./ден на човек (на месец това означава до 8 куб. М, или годишно до 100 кубика на човек). Неосигурилите достъп за отчет могат в 90-дневен срок да заявят такъв. От „Техем“ отчитат, че броят клиенти, които не осигуряват достъп за засичане на уредите, продължава да намалява, като причината е увеличаване на устройствата с дистанционен отчет.Относно предстоящите промени във въпросната наредба Милена Стоянова поясни, че дружеството настоява да се въведе лично връчване на изравнителните сметки на всеки абонат. Според нея причината са влезлите в сила изисквания за защита на личните данни. На въпрос дали не е удачно да няма ежегоден физически отчет на уредите Стоянова отговори, че той трябва да остане или да се увеличи срокът до 2 години.
.
Можем да обжалваме фактурите до 1 октомври
Грешка на инкасаторка при въвеждане на данни в компютъра докара 500 лева изравнителна сметка за парно и топла вода на столичанка. Куриозният случай е от квартал „Гео Милев“. Потърпевшата абонатка останала втрещена от сумата, която има да доплаща, тъй като потреблението й през годината било нормално. Тя занесла протокола от отчета на уредите във фирмата за дялово разпределение и при сравнение на данните се видяло, че служителката е въвела в компютъра цифрата 6, вместо 0 в десетките. Така годишното потребление, а оттам и годишната сметка скочила до невъзможните 500 лева. Грешката е била явна и видима и затова от фирмата за дялово разпределение веднага поправили сбърканата цифра. Когато получила юлската фактура, потърпевшата абонатка видяла, че изравнителната й сметка е коригирана и вече не само че не дължи 500 лева, но дори „Топлофикация“ имало да й връща няколко лева. „Ако не бях проверила и отнесла протокола от отчета в офиса на фирмата за дялово разпределение грешката щеше да остане. На нейна основа щеше да бъде изчислена и прогнозната ми месечна сметка за топла вода за следващия сезон и чак до следващото изравняване щях да плащам повече за топла вода, обясни жената. Срокът, в който клиентите могат да възразят срещу изравнителната сметка за парно, е 1 октомври, напомниха от „Топлофикация“.  Около 10 млн. лева очаква да получи дружеството от изравнителните фактури. Част от абонатите ще имат да получават пари, а други ще трябва да доплащат. Точното съотношение ще бъде съобщено, когато бъдат поправени всички оспорвани сметки, казаха от дружеството за „Телеграф“. Срокът за плащане на фактурите без лихви е 15 септември. Те обаче не са окончателни заради срока за обжалване до 1 октомври. Основна причина за разминаване в сметките са неотчетените абонати. На тях към момента е начислена сметка на пълна мощност, което е намалило фактурите на техните съседи. Но когато бъдат отчетени, тяхната сметка се намалява според реалното им потребление, а на останалите потребители в сградата се разпределя надписаното им заради липсата на отчет.
.
.
.
.
Бизнес: други материали