Allegoria Sacra - изложбата, която поражда въпроси за мисията на художниците в миналото и днес

Изложбата Allegoria Sacra представя произведения на изкуството, които дават широк поглед върху темата за свещеността и религията от ХIХ век до днес. Това каза Красимир Русев, неин куратор.

На едно място са събрани средновековни икони от Тревненската иконописна школа, заедно с "Рибният буквар" на Петър Берон и "Неделник" на Софроний Врачански, както и интерпретациите на около 20 съвременни творци, включително и от попкултурата. Сред съвременните имена са Кольо Карамфилов, Калоян Илиев-Коимото, Мишо Михайлов, Станислав Памукчиев.

Началото на проекта Allegoria Sacra е поставено преди четири години, но тогава е в доста по-различен вариант, каза пред БТА кураторът Красимир Русев. Проектът започва като съпътстваща изложба към Биеналето на църковните изкуства във Велико Търново. Но в биеналето се представят само творби, които са пряко свързани с православния канон - това провокира желанието на Красимир Русев да покаже и съвременната гледна точка на автори, които имат отношение към библейската тематика. Той създава проект, който да събере съвременни автори и да представи тяхната гледна точка върху темата. Впоследствие решава да добави и произведения от фондовете на музеи и библиотеки, които представят изкуството от Средновековието и Възраждането.

"Така, изложбата се превръща в съпоставка между средновековния и възрожденския автор, и съвременния художник. Това буди въпроси - за мисията на художниците от миналото и тези от съвремието. Изложбата се превръща в изследване, което показва какви са приликите и разликите между тях. Мисията на средновековния и възрожденския автор е да открие начин да се репродуцира ортодоксалната идея, така че тя да се съхрани и да се пренесе във времето. По този начин, чрез техните икони, които влизат в дома или в новите църкви, се съхранява българщината. Докато съвременният художник е повече извън ателието и е повече в медийното и интерактивно пространство. Той има друга гражданска позиция, с която трябва да защитава съвременния морал", разказва Русев.

В Allegoria Sacra могат да се откроят няколко теми - за прошката и опрощението, за рая и апокалипсиса, за нашето отношение към собствената ни историческа памет и предците ни. Мишо Михайлов например - един автор, който се превръща в утвърдено име във Виена - разглежда по доста провокативен начин темата за опрощението и прошката в своите творби, посочва кураторът.

Макар и изложбата да е провокативна, тя не е скандална, казва Красимир Русев. "Скандал е, когато нещата се гледат елементарно. Но трябва да се вникне в дълбочината на мисленето на съвременния художник, да се вникне в проблемите на обществото, които той третира по един много сложен начин. Ако човек тръгне да се плъзга по повърхността на елементарното изследване на тази идея, разбира се, че може да види в това скандал. Но това е само елементарният прочит. Интелигентният зрител веднага ще намери рационалното и ще види, че нещата са съвсем различни.", допълва още той.

По думите му изложбата ще има своеобразно продължение. Това е третото издание на Allegoria Sacra.

Пред БТА проф. Станислав Памукчиев разказа какъв е пътят на твореца към духовното и към вярата: "Това е един фундаментален въпрос. Човекът е открит към едни метафизични измерения над него. От това се е породило любопитството му към духовното. Породил се е Бог. Изкуството е такава междинна зона, към която имат нагласа чувствителните, душевните хора. Смея да кажа, че хората на изкуството - поетът, художникът, музикантът, работят с този апарат. Това е междинната територия - слънчева полянка, където всевишният се среща с тленните, с обречените, за да им даде воля за живот, да имам даде вяра и упование да продължат по пътя. Това е породило изкуството. В този смисъл хората на изкуството са щастливи хора".

Изложбата Allegoria Sacra може да бъде посетена до 29 октомври в галерията на СБХ, на ул. "Шипка" 6.

Подобни статии