Без венчавки в първата седмица на Коледния пост

Рибата е разрешена, болните от Ковид са освободени от говеене

отец Василий

Рождественският пост, който стартира на 15 ноември, не забранява църковните бракове, както мнозина погрешно си мислят. Изключение прави само първата седмица до Въведение Богородично (21 ноември), когато постът е по-строг и веселби не се препоръчват. Това коментира отец Василий Сарян, предстоятел на столичния храм „Преображение Господне”. По думите му църковно вето за браковете има само в периода от Игнажден (20 декември) до Богоявление (6 януари). „Въпреки че и тогава има една бележка, че се допуска венчавки по изключение“, вметва отецът.

Постът се нарича още Коледен и трае общо 40 дни - до 24 декември. В този период по правило християните трябва да се въздържат и от всякакви празненства и прояви на интимност. На Коледните заговезни (14 ноември) за последно е позволено да се яде блажна храна. След това вече се изключват месото, както и храните от животински произход - мляко, сирене, яйца.
„В първата и последната седмица се яде изключително постна храна. През останалото време може риба, но до Игнажден“, обяснява отец Василий. Успокоява, че човек може да похапва и всички видове мекотели - миди, октоподи, калмари, раци, скариди, охлюви. Както и гъсеници и скакалци, каквото в миналото е влизало в менюто на много отшелници и светии.
Напоследък обаче стана модно дните на говеене да се възприемат и като определен вид диета. По този повод свещеникът заявява, че първостепенен е духовният пост, а след него е телесният. Първият подкрепял втория с молитва, съзерцание в Господа, четенето на духовни книги, водене на един по-спокоен и благочестив начин на живот. „По възможност е хубаво да се откъснем от света с неговите изкушения. Всъщност духовният пост трябва да бъде целогодишен. А не цяла година да правиш безобразия и на постите да станеш добър и хрисим“, заявява отец Василий.

Коледните пости по правило се използват от миряните и за да бъдат допуснати до тайнството на Евхаристията. Свещеникът коментира, че напоследък се шири една нова тенденция причастие да получават хора всяка неделя и по празници без необходимите пост и изповед. „По църковния устав и правила човек трябва да пости три поредни дни. Масово обаче сряда и петък, в които по принцип християните не консумират животински продукти, се възприемат като предпоставка да се вземе причастие в неделя“, информира Василий Сарян.
Иначе по повод Коледните пости заявява, че от тях се изключват бременните, малките деца до 7 г. и болните хора, които имат нужда от по-питателно меню. „Самата болест си е пост. Човек като е на легло, няма апетит и почти не яде, намира се в тотална немощ, пие лекарства - всичко това си е вид подвиг. Особено сега, в тия времена на Ковид“, заявява духовникът.
Каноните правят още едно изключение - за пътешествениците, които също имат право на по-облекчен режим.

Подобни статии

  • 22 януари - Приет е първият Закон за защита на женския и детския труд в индустриалните заведения

    22 януари - Приет е първият Закон за защита на женския и детския труд в индустриалните заведения

    През 1905 г. на тази дата 13-ото Обикновено народно събрание приема първия в България Закон за защита на женския и детския труд в индустриалните заведения. Утвърден е с указ 13 от 23 март 1905 г., обнародван е в "Държавен вестник" от 26 март 1905 г. и е в сила от м. септември 1905 г., припомня БТА. Законът регламентира минималната трудова възраст, работните часове, почивките, отпуска по майчинство, трудовата хигиена, техническата безопасност. Отменен е през 1917 г. със Закона за хигиената и безопасността на труда.

    141
  • 21 януари - Ден на родилната помощ и Бабинден по стар стил

    21 януари - Ден на родилната помощ и Бабинден по стар стил

    Денят на родилната помощ. Чества се от 1951 г. с указ на Президиума на Народното събрание като Ден на родилната помощ и на акушерките и гинеколозите. Датата е избрана според празника Бабинден, който по стар стил е на 21 януари, а по нов е на 8 януари, припомня БТА. На този ден професионалистите в родилната помощ - лекари и акушерки си правят равносметка, а родилките им изказват своята благодарност и признание за проявените грижи и всеотдайност.

    174