BMW пуска по улиците Х5 на водород

Горивото се превръща в ток, а в атмосферата се отделя водна пара

Снимка: BMW

BMW ще представи серийната версия на водородния iX5 Hydrogen по време на автомобилния салон в Мюнхен през септември.

Моделът има двигател с водородни горивни клетки, който понастоящем все още е в процес на разработка за серийно производство, ще може да бъде тестван активно в „Синята лента“, която свързва изложбените площи с другите изложбени места в центъра на града.

Автомобилът, разработен на базата на BMW X5, ще бъде въведен в малка серия за демонстрационни и тестови цели от края на следващата година. „С мощната си горивна клетка и оптимизирана батерия BMW iX5 Hydrogen има уникална в световен мащаб задвижваща система“, казва Юрген Гулднер, ръководите на технологиите с водородна горивна клетка и автомобилните проекти при BMW Group.

BMW iX5 Hydrogen съчетава своята новаторска технология на задвижването с мощните пропорции, комфорт и гъвкавост на BMW X модел. Индивидуалните дизайнерски елементи за екстериора и интериора подсказват както за принадлежността към марката BMW i, така и за специфичното задвижване. Вътрешната част на BMW бъбрековидната решетка, вложките на 22-инчовите аеродинамични джанти и елементите във външната част на задната броня са в цвят BMW I Blue. Освен това както декоративните решетки на отворите за охлаждане в предната част на BMW iX5 Hydrogen, така и задната броня и дифузорът са с индивидуално оформление. Декоративните решетки на BMW бъбрековидната решетка, така и каросерийните елементи в долната част отзад са създадени с технология на 3D печат. Така нареченото адитивно производство позволява бързо и високо гъвкаво производство на компоненти, които освен това могат да имат такива геометрични форми, които не могат да бъдат постигнати чрез конвенционалните производствени методи. 

Гуми от дърво

Аеродинамичните джанти на BMW iX5 Hydrogen са оборудвани с устойчиво произведени гуми от естествен каучук и вискоза. Необходимите за това суровини се получават в съответствие със стандартите на Forest Stewardship Council (FSC). BMW Group е първият автомобилен производител в света, който вече използва гуми, произведени изключително от Pirelli от сертифициран естествен каучук и базирания на дървен материал Rayon в серийни автомобили.

BMW iX5 Hydrogen комбинира технологията на горивните клетки със задвижването BMW eDrive от пето поколение. Задвижващата му система използва водород като енергиен носител и го превръща в електричество в горивна клетка. При това се генерира електрическа енергия с мощност до 125 квт/170 к.с., като единствените емисии са водна пара. Благодарение на тази задвижваща мощност е възможно поддържането на високи скорости дори и при дълги пътувания. Електромоторът е от петото поколение на технологията BMW eDrive, която се използва и при BMW iX. Във фазите на движение по инерция и спиране той поема функциите на генератор, който генерира енергия за мощната батерия. При особено спортно шофиране се ползва тази допълнителна енергия, съхранявана в батерията. Благодарение на това системната мощност е 275 квт/374 к.с., която осигурява типичното за марката изживяване при шофиране. Необходимият за горивната клетка водород се съхранява в два резервоара от армирана с въглеродни нишки пластмаса (CFRP) с налягане 700 бара.

Подобни статии