Бранимир Миланов, председател на Софийската асоциация на хотелиерите и ресторантьорите: Масовият отлив на туристи прогони персонала

"След повдигането на въпроса за наличието на COVID сертификати и масовия отлив на туристи персоналът също се разбяга. Нещата отдавна са излезли от ръцете на работодателите. Считам, че един отрасъл като туризма, който осигурява 12-13% от брутния вътрешен продукт на страната, би трябвало да се замисли какъв подход да предприемe при подобни ситуации. Изключително важни са още обявяваните мерки и статистически данни, защото летовниците и клиентите на заведенията се влияят от подобни плашещи изказвания", коментира Бранимир Миланов, председател на Софийската асоциация на хотелиерите и ресторантьорите.

- Г-н Миланов, главният държавен здравен инспектор е изпратитил препоръки до Министерството на здравеопазването относно борбата с COVID-19, които вклюват преустановяване на работата на нощните заведения и ресторантите у нас или тяхната работа единствено с ваксинирани клиенти. Как бихте коментирали казуса?

- Мнението на Алианса на туристическата индустрия в България и Конфедерацията по туризъм в България е, че когато се намираме в условия на пандемия, трябва да има ясни здравни и икономически правила, защото най-засегнатият сектор у нас е именно туризмът. Предприетите до момента действия бяха крайно недостатъчни за съхраняването на този важен за икономиката на страната отрасъл.  Здравето на хората в действителност е най-важното, но то е пряко обвързано с възможността им да работят и осигурят финансова стабилност на своите семейства.

- Самият вие предлагали ли сте конкретни мерки на здравните власти, които да спомогнат да продължите работата си в нормални условия и при пълен капацитет на обектите?

- От алианса и конфедерацията сме предлагали подобни мерки по време на работните си срещи със здравния санитарен инспектор. Тогава бяхме поканили и представители на министерствата на икономиката, финансите и други, но те не дойдоха. Предложихме им 4 конкретни мерки. Считаме, че при работа в COVID условия трябва да бъде въведена светофарна уредба както за здравеопазването, така и за икономиката. Ако сме на зелен светофар, би означавало всички да работят без ограничения и компенсации. При жълт - в случай че 50 или 30 на сто от обектите трябва да затворят, те следва да бъдат обезпечени от държавата. Същото е и когато „светнем“ в червено. В момента ни се предлага да затворим обектите си, но липсва яснота какво ще се случи с бизнеса и служителите ни.

- При потенциално затваряне на заведенията браншовиците ще се нуждаят от сериозна финансова подкрепа от държавата. Каква част от помощите, обещани ви от държавата до момента, в действителност достигнаха до вас?

- Единственото, което ще кажа, е, че има хора, които все още не са си получили компенсациите за март миналата година.

- Колегите ви от Сдружението на заведенията в България (СЗБ) и Българската асоциация на заведенията (БАЗ) излязоха с контрапредложение към здравните власти в обектите за хранене и развлечения да бъдат обособени зони за ваксинирани и неваксинирани посетители. Смятате ли, че въвеждането му би предотвратило пълното затваряне на ресторанти и нощни клубове?

- Всяка асоциация и собственик на заведение решават индивидуално дали подобно предложение е подходящо и дали то би се отразило положително на потока от клиенти. В Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация (БХРА) не сме го дискутирали и не мога да дам категоричен отговор за организацията, а само лично мнение.

- От здравното министерство наскоро представиха приложение за смартфони, с което да може да се следи дали нечий цифров COVID сертификат е валиден. Планирате ли то да бъде въведено в заведенията като мярка за предотвратяване на разпространението на заразата?

- Въвеждането на подобен тип мерки - дали някой може да влиза или не, дали е ваксиниран или не, би представлявало вид дискриминация. В Москва например дадоха ясен пример как трябва да се действа в такива ситуации - те напълно ограничиха излизанията си за три, а на четвъртия обявиха, че е било грешка и са ваксинирани. Дали ще се ваксинираш, или не - е персонално волеизявление. Освен това, ако държавни органи стартират проверки по обектите ни, ще поставим въпроса защо те не принудят своите служители да се ваксинират. Хубаво е да се знае кога някой има сертификат, но да проверяваш дали клиентите ти са ваксинирани и да ги пускаш в заведението си единствено при това условие, е прекалено. Именно поради тази причина протестират в Гърция и Франция.

- Освен риск от поредно затваряне колегите ви по морето алармираха, че са изправени пред сериозен недостиг на персонал заради страха на служителите от ваксинация. Заведенията във вътрешността на страната заплашени ли са от подобен проблем?

- Не бих казал подобно нещо. Въпросът не е в нежеланието на служителите да се имунизират. По принцип има липса на персонал и държавата - в лицето на Министерството на туризма и здравните власти, трябва да представи в положителен аспект случващото се у нас. Именно заради изказванията относно ръста в броя на заразените резервациите за месец септември масово се отменят въпреки високите очаквания той да протече нормално. След повдигането на въпроса за наличието на COVID сертификати и масовия отлив на туристи персоналът също се разбяга. Нещата отдавна са излезли от ръцете на работодателите. Считам, че един отрасъл като туризма, който осигурява 12-13% от брутния вътрешен продукт на страната, би трябвало да се замисли какъв подход да предприемe при подобни ситуации. Изключително важни са още обявяваните мерки и статистически данни, защото летовниците и клиентите на заведенията се влияят от подобни плашещи изказвания.

- Това принуди ли ви да прибегнете до наемане на сезонни работници от чужбина?

- Сезонните работници от чужбина са много. Те пристигат основно от Украйна, Молдова -  като цяло от бившите съветски страни, пандемията и мерките по границите обаче сериозно затрудниха опитите ни да ги привлечем у нас.

- Имате ли разчет каква част от работещите в заведенията са ваксинирани и колко заведения ще успеят да изпълнят изискването за 100% ваксиниран персонал, при което ще могат да работят свободно?

- Не правим подобни анализи, тъй като така на практика се „хвърлят“ някакви цифри, които не се знае доколкото са верни. Единственото, което е ясно, е, че ако все пак бъдат въведени такива - проверяващите следва да бъдат оторизирани. В противен случай проверките биха били пълен абсурд. За да ме накара някой да ваксинирам персонала си, първо той трябва да бъде ваксиниран.

- На фона на растящия брой на заболелите и почти нищожното желание са ваксинация у нас проверки на РЗИ и Агенцията по храните по Черноморието разкриват, че изискванията за дистанция и носене на маски масово не се спазват. Регистрирани ли са подобни нарушения и в големите градове у нас?

- Всяко правило си има изключения и е напълно възможно някой да не спазва обявените противоепидемични мерки. Всички работодатели са вменили на своите служители, че противоепидемичните правила трябва да се спазват, за да могат и те, и посетителите да бъдат здрави. Такива мерки за опазване на здравето им са взети още преди началото на сезона. Ако някъде все пак има нарушители, то те са огромно изключение и биха означавали, че даденият търговец не иска да има туристи, което е абсурдно. При никакви обстоятелства заради подобни единични случаи не би трябвало да се правят заключения за целия сектор.

 

Подобни статии