Бързият влак чака да мине товарният

Забавянията най-много по линията София-Пловдив-Бургас

От НКЖИ отричат умишлено да поставят товарите пред пътниците.

Пътнически влакове закъсняват, за да чакат преминаването на товарни композиции. За неписаното правило товарните влакове да са с предимство пред пътническите сигнализираха машинисти и пътници. 

Според тях е недопустимо цистерни и зърновози да са по-важни от пътниците, а забавянията по тази причина допълнително надуват общия фон на закъсненията, дължащи се на повреда на локомотиви, ремонти на железния път, природни бедствия, катастрофи на прелези и инциденти със самоубийци.

Според запознати най-често на пътниците се налага да висят в купето, за да мине товарен влак по линията София-Пловдив-Бургас, където товарооборотът е най-голям. Явлението е ежедневно, свидетелстват и пътници, и машинисти, като закъсненията варират от минути до часове. Ефектът обаче е кумулативен, тъй като товарният влак разбива разписанието на един пътнически влак, който от своя страна води до корекции в движението и на останалите влакове по засегнатата линия. Механизмът на закъсненията е сходен, като обикновено замесен е товарен влак на частен превозвач. В такива случаи той се приоритизира и ако попадне в натоварен период, това може да повлияе на разписанието на цяла редица пътнически влакове със стотици пътници в купетата.

„Имал съм случай, в който бях дал всичко от себе си, за да следвам разписанието. С влак от Бургас за София се движех перфектно, когато буквално накрая, на гара Искър (б.р., минути преди Централна гара-София) ме спряха заради частен товарен влак. Резултатът бе, че заради него бяха забавени общо три пътнически влака. Излиза, че стоката е по-важна от хората“, сподели машинист, като настоя за анонимност поради комуникационните правила на „БДЖ-Пътнически превози“. „Това с частниците вече е неписано правило и е ужасно дразнещо. Задържат се както пътнически влакове, които са навреме, така и вече закъснели. Де факто закъснелият „пътник“ не просто няма шанс да навакса, а е обречен да му се трупа и ново закъснение“, обясняват източници от жп превозвача.

Официално в „БДЖ-Пътнически превози“ водят статистика за закъсненията вследствие изчакване на товарен влак или заето междугарие от товарен влак. „От извършените месечни анализи за предходните години статистиката е красноречива. През 2017 г. само за няколко месеца в периода май-септември бяха регистрирани над 170 случая на закъснели бързи и пътнически влакове заради среща или заето трасе от товарни“, съобщиха за „Телеграф“ от единствения у нас пътнически жп превозвач. Оттам обясниха, че често има напълно обективни причини пътнически влак да чака товарен. Такива са повреда по товарния състав, невъзможност да се спази обход или фосмажорни обстоятелства като листопад, запрашен железен път и други, заради които товарният влак увеличава времепътуване си в определен участък и не спазва разписанието.

Според запознати причината товарните влакове да се пускат с предимство преди пътническите е във факта, че неустойките, които Национална компания „ЖП Инфраструктура“ (НКЖИ) дължи за закъснение на товарен влак, са значително по-големи от тези за закъснение на пътнически.

От НКЖИ категорично отхвърлиха да има натиск върху диспечерите да приоритизират товарни влакове пред пътнически. Оттам заявиха, че подобни случаи са изключения, а не практика. Причина за това според компанията, която стопанисва жп линиите и гарите у нас, са субективни грешка в ръководенето на движението, за което е търсена дисциплинарна отговорност на провинилите се длъжностни лица. „В други случаи пък се налага движението с предимство на възстановителни влакове, снегорини, специализирани машини и изолирани локомотиви, за оказване на помощ при аварии, бедствия и катастрофи и тежки трудови злополуки. Такива ситуации най-често се създават при големи нарушения в графика, предизвикани от закъснения на пътнически влакове поради недостиг или повреда на локомотиви, когато стриктното спазване на приоритета при регулиране на влаковото движение би довело до невъзможност да преминат всички влакове“, обясняват от НКЖИ.

„Абсурдно е твърдението за неформален натиск върху диспечерския апарат от страна на ръководството на ДП НКЖИ за приоритизиране на товарните превози за сметка на пътническите. Неустойките за закъснение на товарните влакове са близо два пъти по-ниски, отколкото тези за пътнически. Праговете, от които започват да текат неустойките, са 5 мин. за пътнически влак и 60 мин. за товарен влак. При причиняване на закъснение на пътнически влакове от всички категории причинителят на закъснението заплаща санкция от 2,50 лева на минута на БДЖ-ПП ЕООД , в това число и управителят на железопътната инфраструктура“, добавят още от инфраструктурната компания.

 

БДЖ платили хиляди неустойки за изоставане

От НКЖИ опровергават твърденията за предимство на товарните влакове, като дават информация и за неустойките, платени от ,,БДЖ-Пътнически превози“ за закъснения и отмяна на влакове по тяхна вина. За 2018 г. те са били в размер на 254 108 лева, за 2019 - 274 754 лева, както и 99 740 лева досега през 2020 г. От БДЖ обаче отбелязват, че посочените неустойки са за всички закъснели и отменени влакове по вина на БДЖ, а не само за закъсненията, причинени на товарни влакове.

Проблемът намалял след среща на инфраструктурата и превозвача

От БДЖ признават, че след период на генерирани сериозни закъснения поради изчакване на товарни влакове е била проведена среща с представители на НКЖИ, на която проблемът е бил разгледан в конструктивен тон. От срещата имало ефект, тъй като след нея закъсненията от изчакване на товарни влакове намалели чувствително. Според жп превозвача към момента този тип закъснения формират под 1% от общото време на закъснение на пътническите влакове.

Подобни статии