Цветни мехурчета

Изобретател от Минесота направи сапунените балончета по-ярки и по-забавни от всякога

Bсичко започва през 1994 г. Тогава американският изобретател Тим Кехое не можел дори и да си представи, че за създаването на толкова обикновено нещо, като цветни балончета от сапун, ще му трябват повече от 10 години и около три милиона долара. „През цялото това време аз чувах постоянно, че е невъзможно да украсиш милиони мехурчета и това ме докарваше до депресия”, признава новаторът от Минесота.

Сапунените балончета са на повече от 4 века. С развитието на химическата индустрия хората се научили да се забавляват с тях. Но опитите прозрачните мехурчета да се оцветят, така че да останат безвредни и да не оцапат всичко наоколо, били безуспешни. Каквито и опити да се правели, оцветителят изтичал към долната точка на летящата сфера. Или оставял петна върху дрехите, ръцете, косите, килимите, диваните, козината на домашните любимци и всичко останало. Освен това, капчиците от сапунения разтвор дразнят очите, ако попаднат в тях, а с боя положението става съвсем нетърпимо. Това може да потвърди самият Тим Кехое, който е пролял доста сълзи, докато реализира идеята си. Той е баща на пет деца и е започнал кариерата си като създател на играчки. Измислил е над 200, а твърди, че в главата му имало още десетки идеи. Лицензиите за някои от работите му са купени от Hasbro.
В един етап от живота си Кехое изоставил „бизнеса с играчките” и се заел с уеб-разработки във фирмата на свои приятели. Когато след време те продали компанията си, предложили на Тим да започнат да се занимават с нещо съвсем ново. Първият проект на тримата през 2004 г. станала видеоигра, но когато я представили на специализирано изложение, били принудени да признаят, че са абсолютно неконкурентоспособни в тази сфера. „Тогава Гай и Сю казаха: о'кей, и сега какво ще правим? - спомня си Тим.- А аз им отвърнах: ами, имам една идея за цветни балончета”.
Тази идея се трансформирала от друг замисъл. Отначало Кехое искал да се научи да създава обикновени балончета, но да са във вид на мечета. „След това си помислих, че не би било лошо, те да са цветни. Така че отидох до магазина и се върнах с комплект хранителни бои. Но колкото и да се опитвах, нищо не се получаваше”, разказва Тим.
След това той се опитал да украсява балончетата с други, разредени бои, но резултатът отново не му се понравил. Опитите придобили застрашителни размери. „Аз разрушавах всичко, което ми попадаше пред погледа. Всеки съд, всички стени бяха в петна след моите експерименти. Веднъж даже се наложи да евакуирам децата от къщи, защото имаше реална опасност от взрив”, споделя Кехое.
След десетки хиляди експерименти Тим успял да създаде почти идеалната формула за цветни сапунени балончета, но точно тогава компанията Procter & Gamble спряла от производство препарата, който използвал и се наложило временно да се откаже от „великата си идея”.
През 2004 г. Кехое разказал за цветните балончета на Гай и Сю и те се съгласили да инвестират в развитието на това начинание. След още една година в експерименти с различни разтвори, изчецващи флумастери на фирмата Crayola и други продукти, изобретателят все пак получил малки балончета с бледи цветни нюанси, които не оставяли петна.
2005-а година Тим нарича повратна за своя живот - тогава той получил наградата Grand Prize for Innovation от списание Popular Science. Популярността му създавала и известни проблеми - телефонът непрекъснато звънял. Търсели го журналисти, производители на играчки, паркове за развлечения и кой ли не още. Звъняли му различни фирми за производство на лакове и бои, химически гиганти, представители на фирми за аерокосмически изследвания и отбранителни ведомства, частни лаборатории. Връзка с него търсели дори бъдещи булки, които държали на всяка цена да се сдобият с балончета в цвета на роклите на шаферките си. При това последните били най-упорити. Но Кехое не бързал да се възгордее, защото имал още елементи за доизкусуряване. Срещнал се със стотици специалисти, докато в крайна сметка не успял с помощта на получените съвети и експериментите да създаде три различни оцветителя, които давали наситен и равномерно разпределен цвят.
Цялата 2006-а година отишла за усъвършенстване на процеса на производството. Изобретени били още няколко нови бои и известно количество производни на вече съществуващите. Но производството отнемало не по-малко от три дни, а в резултат се получавали няколко грама вещества. Тогава Тим се обърнал за помощ към химика Робърт Балчунис. Той успял да съкрати скъпоструващия и сложен процес само до 30 минути.
Накрая Кехое и неговият екип се научили да създават сапунени мехурчета, петната от които изчезват след петнайсетина минути. Това ставало на всяка повърхност: бетон, кожа, найлон и дори естествена коприна. Чак тогава мехурчетата, получили наименованието Zubbles, вече били готови да потеглят към фирмите за производство на играчки.
През 2006-а г. компанията Spin Master се заинригувала от цветните сапунени балончета. Оказало се обаче, че масовото производство не е чак толкова просто. Дублирането на лабораторните опити в заводска среда отнело доста време. Парите за експериментите започнали да привършват, а инвеститорите - да проявяват безпокойство. Така през есента на 2008 г. Кехое продал формулите и правата върху изобретението си на Марк и Джейн Матсоф, които откриват фирмата Jamm Companies специално за производството на сапунените балончета.
Тим получава първата си порция Zubbles безплатно. И вместо да зарадва децата си с балончетата, за които е изразходвал толкова време, изпраща шишенцата с разтвора на едно петгодишно момченце на име Лейтън. Неговите родители се свързали с изобретателя и му разказали, че малчуганът е много болен и повече от всичко на света би искал да получи като подарък малки цветни сапунени мехурчета. Кехое спазил обещанието си да му изпрати екземпляри от първата партида. „Изпитах странно чувство, когато хванах в ръка готовия продукт близо 15 години, след като за пръв път смесих в кухнята си сапунена смес с хранителна боя - споделя изобретателят на цветните балончета.- Имаше моменти, когато се отчайвах и се питах за какво правя всичко това. Но сега съм доволен, че довърших започнатото”.
По актуални данни в момента по света се продават около 200 милиона бутилчици от цветния сапунен разтвор. Засега изборът от цветове не е голям, но и това ще стане. А Тим Кехое споделя, че има в запас още 217 нови идеи, така че не възнамерява да почива на лаврите си.

Подобни статии