Десет години след смъртта на Стив Джобс, Епъл е загубила магическата си аура и се е превърнала в машина за пари

Десет години след смъртта на Стив Джобс, Епъл (Apple) се е трансформирала в огромна екосистема за апарати и услуги. Компанията струва повече, отколкото която и да е друга в света, но е загубила аурата си на революционна лаборатория, подчиняваща се безусловно на митичния си съосновател, пише Франс прес.

"Тим Кук не е Стив Джобс", "Епъл вече не е иновативен", "Стив Джобс се обръща в гроба си!", Туитър е пълен с разочаровани коментари, най-вече когато Тим Кук, поел ръководството през август 2011 година, представя нови продукти.

На пръв поглед стилът на Стив Джобс, който почина на 5 октомври 2011 година, се е запазил: винаги има очакване и акцент върху детайлите.

Всеки голям ден на представяне на нововъведения, независимо дали става дума за технически подобрения, за нова линия на все по-сложните айфони, нова стрийминг услуга или нов цвят на корпуса, Тим Кук и подчинените му демонстрират същия ентусиазъм и хиперболичен изказ.

Без Стив Джобс обаче Епъл е загубила способността си да пуска на пазара продукти, които могат да предизвикат истинска революция, твърди независимият анализатор Роб Ендерле. Те се превърнаха във финансова компания, добре смазана машина, която знае как да "дои" лоялните си клиенти, допълва той.

Компанията, създадена в гараж на едва зараждащата се Силициева долина през 1976 година, промени всекидневния живот на стотици милиони хора с компютрите и аксесоарите си като айПод (iPod), пуснат през 2001 година, и най-вече айФон (iPhone), представен за първи път през 2011 година.

Визионерът Стив Джобс разтърси два пъти света на компютрите: с графичните интерфейси, които се наложиха през 80-те години като метод за комуникация между машините и човека, и със смартфона, който сложи интернет в джоба на всеки.

След това той изкара на пазара часовника, свързан с интернет Епъл уоч (Apple Watch).

"Еталонът за Епъл винаги е била иновацията и това е важно, но има и други критерии като например способността на една компания да се подобрява и преоткрива", подчертава анализаторката Каролина Миланези.

Групата от Купертино се е диверсифицирала, добавяйки към устройствата си множество допълнителни услуги: музика, плащания, видеоигри, спортни уроци.

"По този начин в момента Епъл има повече лостове, за да привлече и задържи клиентите си", отбелязва експертката от Криейтив стратеджис (Creative Strategies).

Безспорно Стив Джобс не би отрекъл подобна стратегия, тъй като винаги се е стремял да опростява и контролира опита на потребителите от А до Я, според биографията му, написана от Уолтър Айзаксън.

Нито Епъл, нито която и да е друга компания, са направили революция в цифровите технологии през последните 10 години. Култът към ябълката обаче продължава да съществува и оказва натиск върху Тим Кук.

Според редица анализатори калифорнийският колос никога не е спирал да изобретява.

Във всеки случай методите на Тим Кук очароват Уолстрийт: пазарната капитализация на марката с ябълката е била 350 милиарда долара преди 10 години спрямо 2,358 трилиона на 1 октомври 2021 година. До 6-9 месеца тя ще достигне 3 трилиона долара, прогнозира финансовият анализатор Дан Айвз.

Недостигът на чипове изглежда не е повлиял твърде силно на способността на компанията да удовлетворява търсенето. Политическите компромиси на Епъл по повод конфиденциалността на личните данни в Китай безпокои единствено критиците, отбелязва АФП.

До този момент групата до голяма степен остава пощадена от закона за конкуренцията спрямо "съседите" от Гугъл (Google) и Фейсбук (Facebook), които са обект на съдебни дела за злоупотреба с господстващо положение.

"Не мисля, че стилът на Стив Джобс би оцелял през последните 10 години", отбелязва Каролина Миланези, припомняйки трудния характер на Стив Джобс.

"Според мен Тим Кук е много по-добър ръководител от гледна точка на днешното общество", заключава тя.

Подобни статии