Димитър Маргаритов, председател на КЗП: 14-дневният срок за връщане на стока е валиден само при писмена кореспонденция

"Когато се пазаруват различни стоки, необходими за бита, е най-важно да се убедим дали електронният магазин в действителност съществува, а също и дали съдържа цялата важна информация за търговеца. Твърде често публикуваните прекалено изгодни оферти на традиционно по-скъпи стоки, които се предлагат на ниски цени, са индикация за измама", казва председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов.

- Г-н Маргаритов, пандемията доведе до силен ръст на онлайн пазаруването. Наблюдава ли се увеличаване на сигналите за нарушения на търговци в мрежата?

- Убедени сме, че има ръст на онлайн търговията, тъй като през изминалата година при нас пристигаха много жалби за нарушения на търговци в мрежата. Ръстът спрямо предходни години е около 20%. Ако към това добавим и статистиката от минали години, че онлайн търговията бележи ръст от 30 на сто на годишна база, виждаме, че този феномен е налице. В условия на пандемия е напълно естествено потребителите да пазаруват от интернет, тъй като има хора, които по различни причини не излизат от дома си. През миналата година сме разгледали и над сто случая на нелоялни търговски практики в мрежата, като в една трета от тях сме потвърдили, че такива са налице. Съвсем естествено е част от нарушенията да са вследствие на грешки от неопитност, а не умишлени. Понякога те се дължат на това, че търговци започват бизнеса си през интернет без непременно да познават добре правилата, действащи при онлайн търговията.

- Кои са основните причини за оплакване от страна на потребителите след покупки в интернет?

- Както във физическите магазини, така и в онлайн платформите има случаи на предоставяне на невярна информация относно цената на даден продукт. Срещат се и подвеждащи намаления или „специални предложения“. Към тях могат да се добавят и проблемите със забавени доставки или невярна информация относно характеристиката на стоките. Например реклама за чудодейни хранителни добавки или други стоки, за които се твърди, че могат да лекуват болести и нарушени функции на човешкия организъм. Всичко това противоречи на изискването за добросъвестност и професионална компетентност и представлява нелоялна търговска практика. Потребителите стават все по-чувствителни към подобни оферти и затова подават сигнали при нас.

- В кои сфери са регистрирани най-голям брой нарушения?

- През миналата година бяха характерни жалбите срещу туроператори заради отменените пътувания и анулираните полети. Една част от тях се отнасяха и до онлайн търговци. Ако говорим единствено за пазаруването в мрежата, най-честите причини за сигнали бяха при кампаниите за намаления и предпразничното пазаруване, забавянето на доставките и разминаването на поръчаната и получената стока. Едно от най-популярните оплаквания на потребителите през последните години е и че търговците в интернет не желаят да уважат правото на клиентите за отказ от закупена стока. При покупки в мрежата важи правилото за връщане в 14-дневен срок от получаването им. То обаче е валидно само ако е предявено писмено. В случай че комуникацията се е извършвала по телефона, търговецът би могъл лесно да се освободи от своята отговорност, като заяви, че потребителят не го е потърсил в предвидения от закона срок.

- Колко са наложените санкции на нарушителите през изминалата година и в какъв размер са били те?

- Общият размер на наложените санкции през 2020 г. надвишава 1.2 млн. лева. Съставени са близо 1000 наказателни постановления, като размерът на санкциите варира спрямо нарушението. Винаги се отчитат степента на тежест и обема на регистрираните продажби, тъй като когато установим нелоялна практика, предполагаме, че от нея са засегнати не един, а по-голям кръг от хора и това рефлектира върху тежестта на наказанието. Според закона максималният размер на санкцията за нелоялна търговска практика, която Комисията за защита на потребителите може да наложи, е 30 000 лв.

- След началото на имунизацията в цял свят се появи още една възможност за измамниците в мрежата. Как бихте коментирали онлайн офертите за ваксина срещу COVID-19, достигащи до 2500 лв.? Попадали ли сте на сигнали за подобна спекула с ваксини и у нас?

- Проследихме случая, но при нас не е постъпвал официален сигнал. Потребителите трябва да са наясно, че поставянето на тези ваксини се извършва по точно определен имунизационен календар. Ако някой си позволява да разпространява подобна информация в интернет, то би трябвало със случая да се заемат разследващите органи във всяка една държава, в която се установи, че е регистриран сайт с подобни измамни послания. При свои проверки  не сме се натъквали на подобни “оферти”.

- В КЗП изпращани ли са сигнали относно проблеми с продукти, свързани с пандемията, като оксиметри, хранителни добавки, лекарства срещу COVID-19?

- В началото на пандемията предприехме редица кампании за проверки в търговските обекти. За кратко време се наблюдаваше дефицит по отношение на личните предпазни средства – тогава се натъкнахме на нарушения, свързани с липса на цени върху стоката. Припомням, че е задължително и те да бъдат поставяни върху нея или в непосредствена близост. Оправданията на нарушителите в тези случаи бяха, че това са количества за лична употреба. Впоследствие в онлайн пространството се появиха и стоки, които не отговарят на посоченото в офертата предназначение. Една от тях бе спирт за горене, който се продаваше за дезинфектант. От своя страна ние наложихме санкция за нелоялна търговска практика. Открихме и сайт, предлагащ психологически сеанси за предпазване от коронавирус.

Смятам, че е важно да припомним на потребителите, че в интернет не могат да се продават лекарства по лекарско предписание, а единствено такива, които не изискват рецепта от лекар, или хранителни добавки.

- Какви са вашите съвети за безопасно пазаруване в интернет?

- Когато се пазаруват различни стоки, необходими за бита, е най-важно да се убедим дали електронният магазин в действителност съществува, а също и дали съдържа цялата важна информация за търговеца. Твърде често публикуваните прекалено изгодни оферти на традиционно по-скъпи стоки, които се предлагат на ниски цени, са индикация за измама. В интернет всъщност е много по-лесно да правим съпоставки за варирането на цените на една и съща стока.

- Къде има по-сериозни предпоставки за измами - в онлайн магазините или във физическите обекти?

- Интернет е необятна среда, където могат да се крият най-различни рискове. Това, разбира се, не означава, че не трябва да се пазарува от онлайн платформите. Смятам, че със спазването на някои елементарни правила и съвети рисковете могат да се избегнат, а хората да останат доволни от закупената стока. Нарушенията във физическите магазини по-често са свързани с нереални намаления или пренебрегване на изискванията по закон за продажба на стоката, а именно тя да е била предлагана на старата цена за определен период от време и след това да се продава с намаление. 

- Какво показаха проверките ви в търговските центрове?

- След отварянето на търговските центрове в началото на февруари решихме да предприемем кампания за проследяване на коректността на анонсираните намаления и промоции, тъй като обектите останаха затворени доста дълго. От над 200 проверки, започнали на 3 февруари, сме открили около 20 нарушения. Сред тях са некоректно обявяване на старата и новата цена на стоките или не е бил обявен периодът, в който важи намалението.

 

Подобни статии