Доц. Маргарита Бакрачева: Трябва да забелязваме позитивните неща и да не пропускаме моментите

Снимка: БГНЕС доц. Маргарита Бакрачева

По време на COVID-пандемията активността, вместо бягството от случващото се в мислите или в поведението си, е начинът да се справим с това около нас. Това коментира пред БГНЕС психологът доц. Маргарита Бакрачева.

Живеем в голям стрес, каза специалистът и добави, че това е така, защото тази ситуация, както и всяко нещо, което не се решава бързо, води до хронична умора.

“В началото на годината бяхме гневни от мерките, сега сме по-скоро стресирани. Единственото, което можем да направим е да се обърнем към малките уроци, които всеки един от нас успя да намери още в началото на това, което преживяваме. Най-вече трябва да се обърнем към топлината във взаимоотношенията”, посочи доц. Бакрачева.

Най-впечатляващото според наблюденията от изследвания, правени във време на извънредна ситуация, е поведението на тийнейджърите – комуникацията им е станала по-добра – започнали повече да си помагат, да помагат и на родителите си.

“Качеството на взаимоотношенията е едно от малкото неща, които все пак зависят от нас. Да ги поддържаме дистанционно е доста по-неприятно, но пак можем по някакъв начин да компенсираме. Те са базова потребност и ни карат да се чувстваме по-добре”, посочи психологът.

Пандемията от коронавирус поставя опасност пред много семейства на Коледа и на Нова година да не бъдат заедно. Какъв е съветът на психолога към хората, които няма да са със семействата си?

“За съжаление, няма как да сложим розови очила и това не би било редно. Общата стратегия, която трябва да приложим е максимално да приемем случващото се и да видим какво може да направим, въпреки ограниченията. Ако не сме заедно, можем да направим някакъв по-специален жест, който да знаем, че предизвиква усмивка, например. Всъщност, има много креативни варианти как може да подходим, за да покажем на близките си, че ги обичаме и ни липсват, и съответно да получим от тях някаква реакция”, посочи тя.

Доц. Бакрачева подчерта и че трябва да бъдем активни, тъй като не можем да променим ситуацията още дълго време. “Тази активна стратегия е насочена към нас самите. По принцип хората преживяват едновременно и позитивни, но и негативни емоции. Трябва да забелязваме позитивните неща, да не пропускаме моментите, които могат да ни балансират и да ни дадат енергията, която ни е необходима за пътя, който да извървим”, каза тя.

По думите ѝ, често, когато има семейни празници, се наблюдава поляризиране при хората. “При семейния празник всеки, този, който не се чувства уютно и комфортно преживява по-негативни емоции, докато за другите стресът е по-скоро позитивен. И за да не се стига до някакви битовизми, това, което може да ни накара да се почувстваме по-добре е правенето на неща заедно. Това е един от основните фактори, които могат да накарат хората в едно семейство да се почувстват наистина заедно и правещи нещо. Разпределянето на задълженията или това някой само да поема такива, или да се занимава с организацията им, не създава цялата тази топлина”, посочи тя.

Да бъдем активни е единственото нещо, което може да бъде като антистрес отдушник. „Защото, ако се опитаме да избягаме от случващото се дали в мислите или в поведението си, това води до още по-голям стрес или до по-негативни неща, особено предвид факта, че ни предстои още дълъг период в тази ситуация. Активността е индивидуална – някои се успокояват като готвят, други като чистят, трети като извършват интелектуални занимания. Тя обаче, вместо бягството, е начинът да се справим със ситуацията”, посочи тя.

Подобни статии