Евродепутатът от ГЕРБ/ЕНП Андрей Новаков: ОРЕЛ ще намали цените на колите втора ръка

У нас идват автомобили от Германия и Италия с 200-300 хил. км върнати километражи

"От всичко най-горд се чувствам, че на един европейски проблем решението дойде от България. Имайте предвид и друго, че между 30 и 50% от километражите на колите в Европа са превъртени според мен, може и да са повече", коментира в интервю за "Телеграф" евродепутатът от ГЕРБ/ЕНП Андрей Новаков. 

- Г-н Новаков, заработи ли вече системата „Орел“, която засича дали е превъртян километражът на колата и ако да, с колко?
- Системата работи. Направени са вече няколко експеримента и е напълно функционална. Има няколко държави, които я използват. Предстои да включим всички членки на Европейския съюз. Надявам се да има резултат за най-крайния потребител в най-скоро време.
- Кои държави са вътре и България сред тях ли е?
- В момента в програмата са Франция, Полша, Унгария и Испания. В последните дни имаме заявка и от Хърватия. Ние не сме вътре все още.
- Не е ли нонсенс, че не сме в българската система?
- Може би трябва да отнесем въпроса към транспортното министерство, не мога да кажа. Предполагам, че не е лично отношение към самата програма или към идеята да се възползват крайните потребители. Това, което мисля да направя, е в края на годината да започна обиколка из цяла Европа за срещи с транспортните министри, за да ги приканя да се включват в програмата.
- Как ви хрумна идеята за системата и има ли българи в екипа, който я е разработил?
- Има механизъм в ЕП, в който всеки един евродепутат може да предложи създаването на нова програма. Нарича се пилотен проект. Заедно с моя екип разработихме идеята, направихме детайлно предложение до комисията с бюджет и самото предложение получи най-високата възможна оценка - „А“. След това дойде и европейското финансиране от 300 000 евро. Самата програма е създадена от компютърни специалисти и не мога да кажа дали в екипа има българи, но силно се надявам да е така.
- Вашето семейство или близки имали ли са кола с превъртян километраж? Питам ви, защото може би оттам ви е хрумнала идеята за „Орел“.
- Винаги животът ми е бил свързан с транспорт, сега работата ми в ЕП - в транспортната комисия, е една от тези, които ми носят най-голямо удоволствие и съм щастлив от резултатите в нея. Много пъти съм ставал свидетел, а и хора са ми разказвали как покупката на автомобил им е докарала главоболия, като се е стигало включително до взимане на заем, за да могат да направят ремонтите. При колите след 2005-2006 г. по-сериозните ремонти са в хиляди левове. Именно тези случаи ме направиха по-мотивиран да предложа системата. А от всичко най-горд се чувствам, че на един европейски проблем решението дойде от България. Имайте предвид и друго, че между 30 и 50% от километражите на колите в Европа са превъртени според мен, може и да са повече.
- Има ли лична история, която ви докосна, свързана с „Орел“?
- Има, да. С мен се свърза семейство от Враца, което си беше купило автомобил нов внос от Германия на около 130 000 км, но при първата проверка в оторизиран сервиз се оказа, че е на 430 000 км. Парите, които са събирали, буквално трябваше да ги дължат по две, за да ремонтират колата. Бяха дали около 13 000 лв., ремонтите им бяха за около 10 000 лв. - на скоростна кутия, окачване, изключително амортизирана. Семейството беше съкрушено и трябваше да изтегли потребителски кредит. Виждате как се променя животът с една такава покупка. Може би за средния европеец 13 000 лв. не са много, но за нашия стандарт не е така.
- Защо кръстихте системата „Орел“?
- Исках да е нещо българско, така че дори след време, когато и аз няма да съм в ЕП, да се знае програмата откъде е дошла. Това име няма аналог на друг език и няма как да се обърка.
- Както сам казахте, почти половината коли у нас и в Европа са с превъртени километражи. Къде обаче са най-големите измамници, които манипулират най-много возилата?
- От личната ми практика и в откровени разговори с вносители на коли втора употреба мисля, че колите, които идват у нас, са с превъртян километраж още в чужбина. Това се случва изключително в Германия и Италия.
- Откъдето най-масово ние купуваме колите?
- Именно. Най-масовият внос е оттам и от Швейцария.
- Колата идва превъртяна, а нашите продавачи превъртат ли го втори път и хората да купуват реално двойно манипулирани автомобили?
- Имайте предвид, че дори собственици на сервизи казват, че хора ходят там да им превъртат километража. Това значи, че се случва и в България. Елементарна проверка в интернет показва, че такива устройства се продават, такива услуги се извършват, има обяви. Не знам колко хора го правят, но срещу заплащане става. Затова дори да има такава класация, не мисля, че ще я оглавим.
- Кой може да проверява данните в „Орел“? Кои власти?
- Крайната ни цел е да го прави потребителят още докато е в автокъщата, през телефона по номера на шасито да може да види какъв е реалният пробег на автомобила. Към момента обаче ЕК мисли, че това е чувствителна информация и тя на този етап трябва да бъде на разположение само на органите на КАТ в отделните държави. Така, преди да си регистрираш колата, може да поискаш справка за километража и те да ти кажат.
- Това не удължава ли процедурата, не я ли прави още по-тромава, да се редиш в КАТ за подобна справка?
- Със сигурност не е оптималното решение, но е някакво начало. Когато програмата заработи и у нас и дойдат първите резултати, първото, което ще направя, е да се обърна към ЕК да направи информацията публична и достъпна. Единствената причина е, че има държави, които протестират, че това е лична информация. Аз самият не разбирам как пробегът на автомобила е лична информация, но в някои страни е така. Докато се изчисти този въпрос, и достъпът в КАТ е някакво начало.
- Кога смятате, че обикновените хора ще могат през телефона да си проверят километража?
- По-конкретно ще мога да кажа към края на годината. Важно е на този етап системата да влезе в България, а след това в Германия, Австрия, Италия, откъдето внасяме най-много.
- Един от ефектите, който очаквате и гоните, е спад в цените на колите. Ако километражът е превъртян, стойността пада. С колко мислите, че ще поевтинеят колите втора ръка?
- Това е пазарната логика. Ако кола на 100 000 км струва, условно казано, 10 000 лв., то същата кола марка и модел на 300 000 км би трябвало да е поне двойно по-евтина.
- Българите купуват втора ръка най-вече БМВ, „Ауди“, „Мерцедес“, „Опел“. Колко според вас тези коли ще поевтинеят?
- Разказах ви историята за семейството от Враца, което си купи джип на 130 000 км, който се оказал на 430 000 км. Това е повече от три пъти по-амортизиран автомобил. Ако се приеме, че търговецът е излъгал три пъти за състоянието му, то и цената трябва да намалее значително. Цените варират, не мога да кажа точна сума.
- Търговците според вас с колко обикновено връщат километражите?
- Поне наполовина. Ако с вас сега отворим сайт за коли втора употреба, рядко има такава над 120 000 км, а те са на по 7-8 години. Много бих желал да видя потребител, ако колата е внесена от Германия, да е на толкова реално, при положение че там карат много.
- Там винаги казват, че колата е на баба или дядо, които са държали колата в гараж с парно и са я карали само през уикенда. Тези трикове ги знаем.
- Освен тези легенди има и други освен бабите и дядовците, които карат, и то много. Много от колите се внасят, които са на по половин милион километра.
- Излиза, че ни лъжат с по 200-300 хиляди километра?
- Поне 150 000, двойно от това, което показва километражът.
- За да постигнете целта - нула жертви на пътя, освен намаляване на скоростта в градовете на 30 км/ч какво друго предвиждате?
- Нека кажем, че инициативата за 30 км/ч се отнася само за жилищните зони. Това не означава, че по „Цариградско шосе“ ще се движите с такава скорост или по „Околовръстното“. Говорим за квартални улици, такива около училища, градини, детски площадки, около обществени сгради. Експериментално е въведено в няколко градове в Европа, ще видим какъв ще бъде ефектът, надявам се да е положителен. В скоро време очаквам ЕК да обяви европейска година за пътна безопасност, която ще има инициативи, кампании, ще допринесе да се намалят жертвите и ранените.
- Всичко това е свързано с по-засилен контрол от КАТ. Предвижда ли се да се купуват нови камери, разширяване на състава на Пътна полиция?
- Това е в националните прерогативи - какви камери да се ползват и как да подходи Пътна полиция. Това, което очаквам, е изискванията към производителите - камерата за заден ход да стане задължителна, така че инцидентите, свързани с мъртвата точка, да отпаднат. Оборудване на автомобилите със сензор отпред, което да предотвратява челни сблъсъци автоматично, ако водачът не реагира по една или друга причина. Това са сред предпоставките за намаляване на жертвите. Друга е създаване на полигон за трениране на курсистите.
- Кога мислите, че е възможно това ограничение от 30 км/ч да се въведе и у нас?
- Това се случва по инициатива на кмета. Трудно би могло да влезе едновременно в цялата държава. Зависи дали даденият градоначалник реши, че има потребност от такова ограничение или не.

 

Подобни статии

  • Тони Димитрова: В старите песни има послание, а в новите - само наредени думи

    Тони Димитрова: В старите песни има послание, а в новите - само наредени думи

    "В старите песни има послание, красива музика и красив текст. А в новите има наредени думи, музика, която не те хваща, и няма послание. Не оставя следа", казва обичаната певица Тони Димитрова. Тя е родена на 10 януари 1963 г. в Бургас. Истинското й име е Антоанета Димитрова Петкова. Завършва гимназия в Бургас и след това започва да работи като машинописка в общинската администрация на града. През 1995 година по време на конкурс талантът й е забелязан от Стефан Диомов и през януари 1996 година е назначена за солистка на оркестъра „Горещ пясък“. През лятото на 1996 година участва в конкурса „Бургас и морето“, където й е присъдена 3-та награда за песента „Ах, морето“. Тя влиза в първия й самостоятелен албум „Ах, морето“ (1997). Има 9 студийни албума, като последният е „Добър вечер, добър ден“ от 2011 г.

    67
  • Д-р Енчо Стоянов, специалист по спортна медицина: Спортът е „лекарството“, което на всички дарява енергия, тонус и сила

    Д-р Енчо Стоянов, специалист по спортна медицина: Спортът е „лекарството“, което на всички дарява енергия, тонус и сила

    Данните сочат, че около 2-3% от спортистите получават миокардит след боледуване от COVID-19

    "Много са предизвикателствата с които ни се налага да се справяме. Съвременните спортни лекари трябва да се ориентират в свят, в който родителите, играчите, феновете и институциите искат да видят спорт, като същевременно се опитват да смекчат разпространението на Covid-19 и да предпазят спортистите от потенциални късни и дълготрайни ефекти на вируса. Това не е никак лесна задача, защото освен грижи за предпазване от настоящата пандемия, спортният лекар следва да изпълнява и много ежедневни задължения, насочени към поддържане на здравето на професионалните атлети на топ ниво, особено сега - в годината, когато се провеждат Олимпийските игри", казва в интервю за "Политика" д-р Енчо Стоянов – специалист по спортна медицина.

    121
  • Истеризираното общество е неконтролируемо

    Истеризираното общество е неконтролируемо

    Дебатът по дадена тема без сблъсък се превърна в мисия невъзможна

    "Истеризираното общество е поляризирано и радикализирано общество. Общество, белязано от известно насилие на социалните отношения, без чувство за мярка, без оттенък; обхванато от някаква лудост и екзалтация, които го карат да си загуби ума. Общество, белязано от блудкавост и деградация на публичния дебат. Общество, белязано от банализиране на насилието във всекидневието, от все по-рязко говорене, от известна радикализация онлайн в социалните мрежи. Общество, белязано от диктата на мнението, в което противникът се превръща във враг: трябва да имате мнение за всичко, веднага; това мнение дори се превръща в идентичност (нападат мен, ако го оспорват); дебатът по дадена тема без сблъсък се превърна почти в мисия невъзможна".

    112