Генчо Керезов, заместник-кмет на София по дигитализацията: Телефонът ни може да смени електронния подпис

"Всяка година остава един малък процент от децата, които до септември месец не са приети в първи клас. Много разговори водихме по тази тема и с колегите от министерството на образованието и Дирекция „Образование“ в общината и тези проблеми винаги са били решавани. Така че нямаме притеснения, че децата ще останат без място за първи клас. Имаме близо десет пъти повече свободни места, отколкото неприети деца. Близо 2 хиляди са свободните места, малко над 200 са неприетите деца", коментира зам.-кметът на столицата по дигитализацията Генчо Керезов. 

- Господин Керезов, тази година заработи система за онлайн прием в първи клас, какви са нейните предимства? Имаше деца, които не бяха приети в близки до дома им училища, а образователният министър поиска да се разкрият допълнителни паралелки.
- Това е нормално. Всяка година се случва. С решение на министерството се разкриват паралелки, допълнителни места в училищата, защото този процес по кандидатстването е динамичен. Всяка година различен брой родители живеят на различни места и адреси. Това обуславя ежегодните промени. Районирането се изменя на база живеещите по кварталите и прилежащите райони. Така че отсъствието на приети или неприети деца зависи от правилата за прием. Хубавото е, че самата система сега ни позволява да направим далеч по-дълбок анализ. Защото имаме централизирани на едно място всички данни – кои родители къде са кандидатствали, как са кандидатствали, какви са им били желанията, кой в кой район е бил. И най-важното е, че за разлика от детските градини в 13-те години назад, ние от тази година имаме цялостна интеграция с всички национални регистри. Което означава, че всеки един адрес, който ни е подаден, е валиден. Той не е заявен и ще трябва да се доказва после - той е валиден заради интеграцията ни с колегите от ГРАО.
- Т.е. няма нужда родителят да предоставя документи на място? Така ли е и в детските градини?
- Вече да. Това е най-сериозната стъпка в посока на пълноценно електронно управление в Столична община. Първото нещо, което трябва да прави дигитализацията и електронното управление, е да прекрати удостоверителните услуги. И това го постигнахме в кандидатстването както в детските градини и ясли, така и за първи клас. За първи клас в момента отпаднаха седем удостоверителни услуги, което спестява на гражданите цял един ден. Обикновено досега практиката е била родителят да си вземе един ден отпуск, да обиколи общините, да си смени адреса. Често пък се оказва, че родители не са сменили самия адрес навреме, а де факто са се преместили. И това са стъпки, които изключително забавяха и затормозяваха родителите. Този проблем вече е решен.
- Как още може да се надгради системата? Ще може ли самите родители да записват онлайн децата си?
- И в момента може. Ние имаме опция да бъде записано детето с електронен подпис. Електронният подпис обаче не е най-ефективният метод за идентификация, когато се ползват електронни услуги. Малко хора все още имат. Ние имахме малко над триста заявления с електронен подпис тази година от общо над 11 хиляди записвания в първи клас. Което до някаква степен е нормално. В крайна сметка това е училище - нормално е родителите да искат да отидат на място, да се запознаят с директора и с учителите.
За тези триста души целият процес – от-до, е бил изцяло електронен. Това беше амбицията ни, без значение каква е ползваемостта. Ние много често работим в пилотен режим – да тестваме различни неща и там, където работят, да ги прилагаме. Ние видяхме, че можем, имаме капацитета и законовите основания да го направим от край до край електронен процесът. Оттук нататък въпросът е тези електронни процеси да стават максимално лесни за употреба и възможно най-бързи. Защото в крайна сметка кандидатстването в детските градини и в първи клас не е бърз процес. Той е доста динамичен, родителите отделят много време, това касае бъдещето на децата им, те са чувствителни на тази тема. Всичко, което можем да направим ние, поне за административното облекчаване, успяхме да го постигнем.
- Има ли още родители, които ще чакат до последно, до септември, да си запишат децата?
- Не са много, но ще има. Има родители, които са наистина много амбициозни и те ще държат до последно за едно или друго конкретно училище. Мисля, че са малко над двеста тези родители. Но има пък и родители, при които така се е случило, че просто жребият не им е позволил да запишат децата си. Но такава е била практиката винаги. Всяка година остава един малък процент от децата, които до септември месец не са приети. Много разговори водихме по тази тема и с колегите от министерството на образованието и Дирекция „Образование“ в общината и тези проблеми винаги са били решавани. Така че нямаме притеснения, че децата ще останат без място за първи клас. Имаме близо десет пъти повече свободни места, отколкото неприети деца. Близо 2 хиляди са свободните места, малко над 200 са неприетите деца.
- За детските градини предстоят ли някакви промени в системата?
- Промени вероятно ще предстоят в самия алгоритъм. Системата като техническо решение вече е изградена. Остават някои козметични неща. Въпросът е, че винаги когато променяме правилата за прием и критериите, което е често в детските градини, самият алгоритъм се сменя. Генерални промени в системата нямаме намерение да правим. Разсъждаваме върху това дали можем да централизираме и там плащанията за таксите за градината и за извънучилищните дейности. При тях обаче е малко сложно, защото те много често са услуги от трети лица, които нямат банкова сметка. Работи се по това нещо, но съществени изменения би имало, ако има съществени изменения в правилата за прием.
Иначе вярваме, че чисто като дизайн сме постигнали нещо удобно. Хората много лесно и бързо успяха да си направят кандидатурата. Основните затруднения бяха с адресите. Беше необходима тази трансформация и този процес за обновяване, за да ги преведем от свободен текст в реален запис съгласно базата данни от ГРАО. Факт е, че досега трябваше всичко да се проверява на ръка на база какво е заявено в свободен текст от родителите. И след това трябваше да се носят удостоверения. Беше малко болезнен този процес по трансформация, но вече всичко се проверява автоматично. Тук-там има единични случаи - под 1%, които не успяваме автоматично да проверим. Има например хора, които са регистрирани на чисто нови адреси, които не фигурират в системата. Има дребни неща, които дигитализацията показва. Това е най-хубавото на дигитализацията - че когато сложиш всичко в една система, всеки един дефект по веригата веднага става видим.
- Ще можем ли да си сменяме адреса онлайн?
- Да, голям оптимист съм за това нещо. Виждате как нещата са навързани едно с друго. От много години вече се очаква да има такова генерално решение за електронна идентификация на национално ниво, но нямаме все още. Както виждате, всяка институция се справя самосиндикално и вече и на нас ни се налага. Така че, за да можем да направим адресната регистрация изцяло електронно, без да се налага да разкарваме хората до някъде, ние трябваше да започнем от там - да установим къде, по какъв начин ние можем да въведем или поне да тестваме пилотно някаква форма на електронна идентификация. За щастие успяхме да намерим такъв вариант.
- Да е различен от електронния подпис.
- Точно така, да не е само електронен подпис. Електронният подпис е чудесен инструмент, само че, за да си извадиш електронен подпис, все пак трябва да отидеш до офис или гише на доставчика, който и да е той. При доставчика трябва да си идентифицираш личната карта и те да ти дадат на теб самата флашка с електронния подпис.
Устройството, което вече почти всеки човек има, е мобилен телефон. Той има съответно своята камера и е напълно възможно с нея човек да се идентифицира.
- Ще можем да се идентифицираме със снимка с телефона.
- Към момента Комисията за регулиране на съобщенията е дала минималните изисквания за това как може да се направи електронна идентификация през камера на мобилен телефон. Оказва се, че има компания в България, която е постигнала това нещо и много други такива предстои да се сертифицират. Така че ние сега ще тестваме точно тази технология - да могат гражданите да се идентифицират само и единствено през мобилния телефон. Да не им се налага да ходят да вземат код от НАП, да не им се налага да ходят да вземат електронен подпис. Като въведем пилотно тази електронна идентификация, тя ще бъде интегрирана със самата услуга по електронната смяна на адресната регистрация.
- Технически как ще става смяната на адреса онлайн?
- В електронен портал, който ще бъде към сайта на Столична община, гражданинът трябва да заяви адреса, на който иска да си смени регистрацията - да посочи дали е постоянен или е настоящ адрес. Трябва да приложи каквото е необходимо и когато отиде да се идентифицира, самото приложение ще работи със заснемане на личната карта с телефона и след това с идентификация на лицето. Съответно инструментът ще може да свери този човек, това лице дали отговаря на тази лична карта и съответно с всички данни, които държавата (МВР) има за него, да може да валидира, че това е този човек.
Това ще сработи пилотно до края на годината в четири района, първият ще е „Студентски“. Там е най-честа смяната на адресна регистрация. 10 000 смени на адресна регистрация на година има в Студентски град.
Ако това сработи, догодина ще мислим за цялостно надграждане, така че да интегрираме цялата работа на администрацията с този инструмент.
- Да се ползва и за други услуги освен адресна регистрация.
- Адресната регистрация ще е първото. Ако сработи добре, да използваме изцяло уайт лейбъл решение – това да бъде електронната идентификация на Столична община. По този начин ще изпреварим държавата.

Подобни статии