Готвят първо рали с летящи коли

Снимка: Фейсбук Състезателен екип работи при питстоп.

Състезанията с летящи коли не са запазена територия само за компютърните игри и научнофантастичните филми, сега те навлизат и в реалния живот, предаде Евронюз.

Организаторите на първата световна серия по мотоспорт за летящи електрически коли „Еърспийдър“ твърдят, че се очаква първото рали да се проведе до края на 2020 г. Ентусиастите възнамеряват да насрочат пълен сезон от шампионат „Гран при“ малко по-късно. Междувременно те имат „смелите амбиции да ускорят революцията в устойчивия транспорт“, заяви основателят на състезанието Мат Пиърсън.

Веднага щом отпаднат ограниченията, свързани с кризата около коронавируса, „спийдърите“ (летящите електрически коли) ще бъдат тествани допълнително. Те вече са минали успешно изпитания без пилоти, с дистанционно управление. Екип от изпитателни пилоти, наети от редиците на ВВС на САЩ и компанията „Мартин Авиейшън“, са се заели с прототипа МК3, който ще бъде подложен на тестове в пустинята Мохаве в Калифорния. Спийдърите може да развиват до 200 км/ч и да летят на височина от 5 до 40 метра над земята.

Компанията „Алауда“, която отговаря за провеждането на състезанията, е базирана в Аделаида, Южна Австралия. Тя планира да „приюти“ все по-нарастващ екип от технически специалисти, привлечени от водещи фирми от сферата на аеронавтиката, моторния спорт и инженерството. „Ролс Ройс“ и „Бабкок Авиейшън“ са в списъка и държат да участват. Тяхната визия е да предоставят многобройни екипи и производители с необходимото оборудване за създаването на летящите коли, както и свободата да се оформя стратегия и да се наемат пилоти.

„Феновете на традиционния мотоспорт със сигурност ще разпознаят редица елементи от нашата серия от ралита“, твърди Мат Пиърсън, който е основател на „Алауда“ и серията „Еърспийдър“. Той изтъкна, че планът е да има „отделни екипи, питстопове, пилоти и фокусиране върху предлагането на спорта на колкото се може повече фенове чрез предавани глобално състезания чрез лайв стрийминг“. Според Пиърсън „Алауда“ - производствената част от компанията, ще разработи технологията и ще създаде правилата. „Това означава, че ще има значително фокусиране върху уменията на пилота и извънредна стратегия за ралитата“, добави той. Пиърсън вярва, че феновете на мотоспорта ще бъдат „силно вдъхновени“ от този подход. Във всеки един смисъл „това е мотоспорт за 21-ви век“, заяви той. Шефът на „Алауда“ допълни, че той ще вдъхновява както хората, които си падат по електронни спортни игри, така и феновете на по-традиционните видове мотоспорт“.

Пиърсън залага и на „зелената“ технология. „Електрификацията може да даде отговор на много от въпросите, на които двигателите с вътрешно горене не могат – заяви той. - Като се състезаваме с тези летящи коли, ние се придвижваме напред към „бъдещето на електрическите превозни средства“ по същия начин, както Формула Е вдъхнови нарастващото търсене на електромобили“.

От икономически аспект секторът на електрическите превозни средства с вертикално излитане и кацане (eVTOL) има потенциала да достигне €1,37 трилиона до 2040 г. Той се подкрепя от някои от най-големите имена в авиацията, технологията и автомобилния сектор, изтъкна Пиърсън. „Тези компании разработват технологии, които обхващат икономическите цикли както на растеж, така и на рецесия. Ние оставаме фокусирани върху ролята си да ускорим развитието на тези технологии“, допълни той.

Според създателя на ралито за летящи коли, тази инициатива дава тласък на технологиите, свързани с устойчивия градски транспорт. „Ако погледнем назад към Формула 1 като двигател на технологичното развитие, всяка съвременна кола има технологии, които са били разработени като следствие от автомобилния спорт. Ние играем тази роля за индустрията, свързана с eVTOL“, твърди Пиърсън.

Подобни статии