Хибридите на Renault създадени на Lego

Уникалната технология без съединител е патентована от французите

Патентованата от Renault уникална хибридна технология E-TECH е разработена на конструктор Lego. Това разказа авторът на концепцията Никола Фремо, експерт Хибридна архитектура в Renault, на презентация пред български автомобилни журналисти.

При лансирането на електрическия автомобил през 2010 г. Renault има за цел да разработи и хибридна технология, която да осигури на много клиенти плавен преход към изцяло електрическо задвижване. Затова инженерите и експертите трябва да предложат на ръководството на компанията идеалното решение, което отговаря на необходимите спецификации: достъпно, леко, подходящо за автомобили с всякакви размери и с минимален изцяло електрически пробег от 50 километра. С други думи, то трябва да осигури ефективна хибридизация за всички.

Според Никола Фремо електрическият двигател трябва да се разглежда като основния двигател, който ще стартира автомобила. Но каква трансмисия трябва да се използва между него и двигателя с вътрешно горене? С цел да поддържа нещата семпли, компактни и леки той си представя радикално решение: да лиши автомобила от съединител и дори синхронизатори на скоростната кутия. Има технология, която прави това възможно – многорежимната скоростна кутия, която се използва в моторните спортове. И така Никола Фремо използва коледните празници, за да направи Lego модел на иновативната тристепенна трансмисия, която първо си представя на хартия. „Имах идеята да направя първо модела, за да ми помогне да разбера как да продължа с инженерния процес. След около 20 часа „работа“ под леко учудения поглед на сина ми се роди моделът“, обяснява той.

Многорежимната скоростна кутия е във фокуса на вниманието. Тази част заменя както верижното зъбно колело, така и синхронизиращия пръстен в една система без съединител. Многорежимната скоростна кутия има много добра ефективност благодарение на намаляването на триещите се една в друга части в кутията. Тази технология се използва в моторните спортове, където липсата на плавност не е недостатък. От друга страна, в серийните модели е необходимо да се предложи плавна смяна на предавките, за да бъде технологията използваема за обикновените хора. Това съвсем не е лесно, въпреки че многорежимната скоростна кутия от плосък тип, използвана във Формула 1, работи по-добре с течение на времето и е по-надеждна от други видове такива кутии като тази от „покривен“ тип. Необходим е хитър начин системата да се направи по-плавна.

Идеята е да се добави втори електрически двигател към разработваната хибридна система E-TECH. Неговата роля е да замени синхронизаторите в традиционната скоростна кутия, за да се улеснят съединителят и съответно смяната на предавките. Работейки заедно със задвижващия електрически двигател, той позволява много прецизно регулиране на скоростта на въртене на скоростната кутия за плавна смяна на предавките.

„Определено бе много рисково начинание. Но постепенно цялата компания прие идеята. Силовият агрегат E-TECH бе леко луд успех, с който всички ние можем да се гордеем“, заключва Никола Фремо.

Подобни статии