Холивуд и римейкът - двойно или нищо

Почит към гениите на киното или индустриална леност, която почива на лаврите си? Подобно на "Уестсайдска история" на Стивън Спилбърг, който предстои да излезе на екран след седмица, римейкът е жанр сам по себе си в Холивуд, със своите успехи и провали, предаде Франс прес.

Успехите

 

"Жега" (1995)

Малцина режисьори са се осмелявали да направят римейк на собствените си филми, с изключение на Алфред Хичкок, който смята първата си версия на "Човекът, който знаеше твърде много" за "твърде аматьорска".

Американецът Майкъл Ман е случай по учебник. Чувствайки, че не е бил достатъчно "навътре в нещата" с филма "Убийства в Л.А.", режисьорът заснема римейк, който се превръща в класика - "Жега". Филмът ще остане в историята с първата съвместна поява на екран на две легенди - Робърт де Ниро и Ал Пачино.

 

"Клетка за птици" (1996)

"Клетка за чудаци" (1978), адаптирана по пиесата на Жан Поаре, е една от най-популярните френски комедии и остава предпочитана от широката публика в родината си пред американския римейк.

"Клетка за птици" на режисьора Майк Никълс с Робин Уилямс, който внася своята уникална енергия във филма, оставя отпечатък върху американската публика. Римейкът се запомня с начина, по който Холивуд обрисува въпросите за пола и хомосексуалността.

 

"От другата страна" (2006)

Римейкът, събрал на екран изключителни актьори (Джак Никълсън, Леонардо ди Каприо, Мат Деймън), дава възможност на режисьора Мартин Скорсезе най-накрая да спечели "Оскар" за най-добър филм.

Зрителят едва ли помни хонконгския трилър "Пъклени дела" (2002) на Андрю Лау, по който е заснет римейкът. "Разбира се, мисля, че моята версия е най-добрата. Но и холивуската не е лоша", казва Лау без фалшива скромност.

 

Провалите

Колко провала се падат на римейк, който засенчва оригинала? Холивуд, чиято икономика беше разтърсена през последните години, намери спасителна "сламка". На екран, без особен успех, се появяват филми, ревизиращи популярни класики от 90-те години на миналия век в малко по-мрачен аспект: "Зов за завръщане", "Мумията", "Линия на смъртта", "Критична точка".

Може би един от най-големите провали през изминалите години е "Отнесени от бурята" на режисьора Гай Ричи с тогавашната му съпруга Мадона. В желанието си да преразгледа италианския филм от 70-те години на миналия век, считан за европейска класика, Ричи по-скоро успява да съсипе екранната кариера на Кралицата на попа.

 

Вярно с оригинала

"Психо" (1998) е римейкът, който оставя всички скептични. Режисьорът Гас Ван Сант приема концепцията буквално, презаснемайки класиката на Хичкок от 1960 по абсолютно идентичен начин. Опитът му не успява да впечатли критиците. Един от най-известните сред тях, Роджър Ебърт, шеговито отбелязва: "Това е безценен опит в теорията на киното, който показва, че подобен римейк е ненужен".

Подобни статии