Художници от различни държави представят творби, които имат отношение към идеологията на социализма

Художници от различни държави представят 29 произведения от чуждестранния раздел на колекцията на Националната художествена галерия (НХГ). Творбите, в една или друга степен, имат отношение към идеологията на социализма през втората половина на 20-и век, разказват организаторите.

Изложбата, наречена "Състояния на идеологията", ще продължи от 14 януари до 15 май 2022 г. в Музея на изкуството от периода на социализма.

С малки изключения, събирането на тези творби започва в началото на 70-те години на миналия век, като в най-голямата си част те са придобити чрез откупки от Международната изложба на реалистичната живопис в София.

Първото издание на този художествен форум е през 1973 г. и се прави през три години до края на 80-те години. В него участват предимно художници от бившия социалистически лагер, но и автори от Великобритания, Франция, Италия, Белгия, Западен Берлин, Швеция, Дания, Аржентина, Бразилия, Япония и др.

Сред акцентите в експозицията е картината "Писмо от фронта" на съветския живописец Александър Лактионов (1910-1972) - работа, смятана за един от еталоните на социалистическия реализъм и едно от най-репродуцираните произведения на изкуството в бившия Съветски съюз.

Има и няколко картини на кубинския художник Кармело Гонзалес (1920-1990), радващ се на широка популярност в България именно чрез участията си на Триеналето на реалистичната живопис. Кубинското изкуство след революцията от 1959 г. придобива своеобразни черти, като съчетава древни местни традиции, някои от принципите на художествените течения на 20-и век и идеологическите парадигми на марксистките идеи, допълват от НХГ.

Акцент е и малката колекция от виетнамска лакова живопис - технология с хилядолетни традиции, която след победата на социализма във Виетнам се превръща в пропаганден инструмент. В тези едновременно живописно-изящни и носещи чертите на неподправен примитивизъм творби можем да видим жанрови сцени на труд и ритуали, както и батални сцени от войната във Виетнам, коментират от НХГ.

Изложбата с куратор Николай Ущавалийски има за цел да покаже официалното лице на изкуството, битуващо под общия знаменател на идеологическата доктрина, но също така да предложи съвременна перспектива към периода. Опорните точки на такава концепция са в националните особености на отделните художествени школи, както и в присъствието на тематично-сюжетни интерпретации, разкриващи по-малко известните, дори ежедневно-битийни лица на това изкуство, обобщават от НХГ.

Подобни статии