Ипократис Пападимитракос: Децата на 4,5,6 години сега са поколението, възпитано в пицариите

Затлъстяването се дължи на липсата на култура у родителите по отношение на правилното и здравословно хранене

Обратното на общото мнение, че зимата не е подходящ период за старт на диета и сваляне на килограми, напротив, зимата е по-подреден и добър сезон за тази цел. Това казва в интервю за БГНЕС известният диетолог Ипократис Пападимитракос.

Според него това е така, защото през месеците от септември до коледните празници няма почивни дни и изчезват спонтанните уикенди, през които нарушаваме режима си на хранене.

„Ако един човек си е изградил хубави хранителни навици по време на годината, не би трябвало да е застрашен по време на зимата. Зимата предполага малко повече затваряне в къщи, малко по-ограничени храни, по-малка двигателна активност, защото навън застудява и времето, прекарано в парковете и по разходки намалява“, обяснява Пападимитракос неудобствата на сезона, но те свършват дотук, защото именно през зимата ежедневието е по-подредено.

„Обратно на това, което мислят хората за лятото, че е по-подходящ период за сваляне на килограми, защото той е по-спонтанен и емоционален, има тези непредвидени уикенди, стои се до по-късно навън, хората не са подготвени с храната, организацията на храненето създава проблеми и много често хората се хранят навън, което предполага, че не могат да спазят толкова добре режима“, посочва недостатъците на топлите месеци, когато е времето за ваканция, море и забавления навън.

Въпреки това, консултантът е категоричен, че няма застраховка за това някой да не напълнее по време на зимата. Пападимитракос акцентира на трите важни момента, които трябва да спазваме през зимата, за да държим тялото си във форма.

„Моят съвет е хората да намерят занимание. Това е първото нещо, защото през зимата и особено когато другата седмица преместим часовника и светлото на деня се съкрати, ние влизаме в един период на скука. Прибираме се с децата към 18-19 ч и няма какво да се прави. Заради това много хора прибягват до храната в този момент – повече телевизия, повече ядене пред телевизора, което води до килограмите. Заниманията могат да се намерят навсякъде дори и в къщи. Нека заедно с децата ваше предизвикателството през зимата, да бъде да подредят един пъзел от 5000 парчета“, казва той и продължава: „От диетологична гледна точка първото и важно нещо е да се храним редовно. Това е много ключов елемент, защото редовното хранене подсигурява и умереното хранене. Когато се храним редовно няма да изпаднем в моментите на прегладняване. Много често хората преяждат в следствие на прегладняване, защото не са яли цял ден“, казва той и добавя, че от сутринта до вечерта трябва да се храним на интервал между 3 и 4 часа.

Консултантът съветва също така да избягваме мазните и тежки манджи, пърженото и панираното, но подчертава, че те не трябва да бъдат забравяни, а просто да не присъстват постоянно в менюто ни.

„Не е необходимо всеки да ходи с плочки на корема. Това е въпрос на личен избор. Важно е да се стремим да не минаваме тънката линия на килограмите и да не им позволяваме да влошават качеството ни на живот. Дискомфортът няма мерна единица. Той може да бъде създаден от един килограм и от 40. Не трябва да се прави компромис с дискомфорта, защото след него него ще последват и други“, заявява още Пападимитракос и добавя, че е важно всеки човек да се харесва в тялото си.

На следващо място, диетологът посочва, че не трябва да се прекалява с количествата храна, които приемаме. Той коментира, че килограмите и храненето са в пряка връзка с нашата психика и психическото ни здраве и подчерта, че всеки човек трябва поне веднъж годишно да си прави изследвания, за да види дали всички показатели са му наред. Споделя, че има случаи, в които хора идват в кабинета му със желанието да започнат да се хранят здравословно, но те нямат представа какво е здравословното им състояние. Според него така хората попадат в капан – без да познават здравословното си състояние, следвайки популярни диети започват да си създават сериозни проблеми.

„Човек, който има натоварен черен дроб и бъбреци, не подозиращ, че има такъв проблем започва да практикува кетохранене. То може да му помогне да отслабне, но ще му навреди още повече на черния дроб и бъбреците и не са малко случаите на хората, които си създават доста сериозни поражения по този начин“, разкрива част от предизвикателствата, с които се сблъсква диетологът.

Ипократис Пападимитракос споделя, че по по време на пандемията и ограниченията хората са обърнали повече внимание на себе си и здравето си, в следствие на което работата му се е увеличила, тъй като е дал възможност клиентите му да се консултират с него онлайн.

„Може би хората осъзнаха, че по-лесно могат да качат килограми, така че предпочетоха да са в някакъв режим. Много хора намериха време да се грижат за себе си“, посочва той.

Попитан защо докато здравословното хранене се превърна в начин на живот за мнозина все още има много деца, които са с наднормено тегло. Пападимитракос споделя, че това му е болна тема и разкрива, че заради това преобладаващите му посетители са децата, особено в последната година.

„На 13-14 години има деца са с установен диабет тип 2, високо кръвно налягане на 14 години, което преди 15-20 години са били някаква екзотика“, коментира диетологът и посочва, че затлъстяването при децата се дължи на липсата на култура у родителите по отношение на правилното и здравословно хранене.

„В момента поколението родители, което има деца на 4,5,6 годинки са поколението на въвеждането на junk food-а в България. Това е поколението на родителите, което е възпитано в пицариите, в ресторантите за бързото хранене и липсва това възпитание относно храненето. Ако един родител не познава здравословното хранене, той не може да го предаде на децата си“, убеден е консултантът и казва, че проблемите с детското затлъстяване се появяват, след като детето започне училище. Според него рядко в детска градина може да се види пълно дете и това се дължи на факта, че там то се храни редовно, с нормални порции, с хубава и качествена храна.

По отношение на т.нар. „вредни храни“, Пападимитракос, казва че за него няма такива и той по-скоро би ги определил като „потенциално вредни храни“.

„В зависимост от честотата и количеството, което се консумира, никой не може да каже, че шоколадът е нещо лошо, но се яде за вкус, той не е храна“, обяснява Пападимитракос.

От думите му става ясно, че той не е поддръжник на допълнителните дейности, целящи детоксикацията на организма. Консултантът по здравословно хранене е категоричен, че за тази цел всеки човек има черен дроб, който идеално върши тази работа и е по-важно да пазим черния си дроб здрав, отколкото да правим допълнителни действия в тази посока.

Неминуемо става дума и за предстоящия Коледен пост. Според Пападимитракос, той не е вреден, но в никакъв случай хората не трябва да го използват като време за диета.

„На 15 ноември започва Коледният пост. Храненето може да е пълноценно и здравословно и по време на постите и извън него. Постите не са вредни. Човек чрез постите трябва да се закали душевно, духовно и да закали волята си. Това е целта на постите“, казва още той и добавя, че това време може да се използва и за това човек да спре алкохола, шоколада.

Подобни статии