Живодар Терзиев, председател на Българската петролна и газова асоциация: Нов акциз вдига цените на бензина с 1,20 лв.

"Няма търговец или икономически субект, който да изпитва удоволствие от високи цени на продуктите, защото това води до отлив на клиенти и до разочарование на потребителя заради по-малкото километри, изминати на същата цена. Това е пагубно за целия бизнес, но наистина се надявам след срещата на 3-4 ноември на ОПЕК и ОПЕК+ да се вземат мерки и да бъдат овладени постоянните ръстове и цените да останат на тези нива или дори да се върнат леко назад", казва в интервю за "Телеграф" Живодар Терзиев, председател на Българската петролна и газова асоциация. 

- Г-н Терзиев, какви са причините за поскъпването на горивата през последните месеци?
- Причините са няколко и според мен ръстът на цените далеч не е заради високото потребление. По-скоро цените на нефтопродуктите следват повишението на останалите енергийни продукти като природен газ и електроенергия. Ако допреди 2-3 г. оправданието за високите цени на природния газ бяха формулите, които го обвързваха към нефта, то в момента ние имаме търговия на енергийни продукти, чиито цени се изчисляват към тяхната калоричност или мегаватчасове енергия. Когато един от енергийните продукти покачи своята цена по някаква причина, автоматично останалите го следват. Втората страна на проблема е прекалено многото свободни активи в банковата сфера и въобще в световната икономика. Допреди години те бяха пряко ангажирани в разработването, проучването и производството на газ, нефтопродукти, въглища. През последните години отливът на инвеститори в този сектор е явен, защото политиката на Европа и на света покрай Парижкото споразумение е към отказ от фосилните горива. Тези пари са отишли свободни в банковия сектор и спекулантите инвестират краткосрочно. Това не са производителите и търговците, а по-скоро брокерите, които купуват за месеци напред, виждайки възможност да изкарат печалба.
- С колко поскъпнаха горивата от началото на годината?
- Горивата поскъпнаха с около 50 ст. на литър. Ако имахме нива от около 1,90 лева за литър, сега имаме цени около 2,40 лв. с данъци и такси. Това е от 26 до 30% повишение за потребителя, който в никакъв случай не е компенсирал това увеличение с личните си доходи.
- Казахте, че причината за горивата е поскъпването на енергоресурсите като газ и ток? А каква е причината за тяхното поскъпване – изтъкват се Зелената сделка на ЕС, геополитика, възстановяване след пика на COVID?
- Когато някой е инвестирал грешно, първата причина, която изтъква, е геополитическа, защото е много популярно напоследък. Аз ще се върна обаче към един по-основен проблем. Никой не бива да казва „Дий!“, преди да се е качил на коня. Бих казал и преди да държи здраво юздите. Говоря за Зелената сделка. Когато някой прокламира от днес за утре колко бързо, лесно, удобно и чисто ще стане в Европа, като се откажем от горивата и когато същият този някой, разбирайте, политическият орган на ЕС, казва: да, ще бъде скъпо, но ние сме богати и това не ни притеснява, няма нищо по-лесно от доставчиците на тези горива, които няма да бъдат потребявани, да си потърсят една по-висока цена, която купувачът е заявил, че не му е проблем да плаща. Другият аспект е, че ние свикнахме, че като натиснем ключа на лампата, тя ще светне на момента и като включим котлона, той ще стопли чайника. За да се случи всичко това, за да можете да заредите вашата кола за три минути, е работено 20, 40 или 50 г. назад, добити са и са проучени находища, добити са количества нефт, въглища или природен газ, след което са преработени. Накрая има верига от услуги, така че токът, природният газ и горивата да бъдат удобни за потребление. В ЕС и Северна Америка решиха, че като натиснеш ключа на лампата и тя светва просто така. Няма безплатен обяд. И когато някой твърди, че много лесно и бързо ще се откаже от това удоволствие и ще го замени с друго, трябва вече да е хванал юздите в ръцете си и преди да каже „Дий!“, да се е огледал в каква посока ще тръгне.
- Искате да кажете, че Европа и в частност България не е готова за Зелената сделка?
- Да, смятам, че Европа не е готова. Зелената сделка е много хубаво нещо. Тя е много политически обоснована. Но Зелената сделка трябваше да тръгне от превъзпитанието на населението. Потребителят трябва да мине на коренно различно ниво на мислене, онова изречение „Мисли зелено“ да не го изпращаме само в електронните пощи, а дълбоко да го приемем. Европа ще бъде готова, но когато планира, а в същото време си е оставила възможности за реагиране в случай на извънредни обстоятелства. Сега имаме такива извънредни обстоятелства. Ако се откажем от въглищата, но не ни разрешат да ползваме и ядрена енергия, аз не виждам с какво ще движим своите електромобили. По-далечен въпрос, но не по-малко важен, е липсата на инфраструктурата за тях.
- Въпросът за електромобилите обаче опира и до това доколко хората могат да си ги позволят.
- Надзорникът на Зелената сделка в Европа г-н Тимерманс, който беше и у нас, каза така: Ние в Европа сме богати и това не ни притеснява. Това, че ние сме изостанали по отношение на доходите, сигурно си е наш вътрешен проблем.
- А ако ЕС реши да дотира покупката на електромобили?
- По принцип не смятам, че дотирането не е правилно. Освен това, ако в бизнеса с горива в България и Европа се получи отлив от инвестиране, след 10-ина, дори след 6-8 години ще виждате все по-малко бензиностанции и все по-малко складове, които да могат да осигуряват горива за автомобилите. Този процес ще бъде необратим. И когато разберем, че електрическата енергия е с по-висока като цена и да искаме да се върнем към горивата, ще бъде трудно. И тогава цените вече ще бъдат невъзможни. Виждането на европейците и въобще на световния елит трябва да бъде в посока еволюция, а не революция. Революционният подход може да доведе до лоши сътресения, защото няма да има алтернатива.
- От Българската петролна и газова асоциация предупредихте, че през 2023 г. ни чака шоково поскъпване на горивата заради промяна в европейската директива за данъчно облагане и вдигането на акцизите. Какво точно трябва да очакваме?
- Това е онази революция, за която говорех. Правят все по-скъпи тези ресурси не като базова цена, а като такси, за да могат да доведат до икономическо предимство за електромобилите и еленергията, която да бъде ползвана от потребителя.
- С колко ще се повишат цените на горивата заради акцизите, ако бъдат приложени така, както към този момент се предвижда?
- Планът да се намалят с 55% емисиите на въглероден двуокис предвижда няколко документа, единият от тях е увеличаване на акцизите. За горива, за които сега акцизните ставки са по-ниски като газа и пропан-бутана, увеличението ще бъде жестоко – 20 и 40 ст. на литър съответно за пропан-бутана и кг природен газ. Автоматично с това искат да наложат и второ таксуване за замърсяване с въглероден двуокис. Това ще доведе до още 20 до 40 ст. повишение. Дори фосилните горива за бита като природния газ и пропан-бутана ще бъдат обложени с високи ставки.
- Какво ще е постъпването за дизела и бензина?
- С общо лев-лев и двадесет стотинки. Откъм акциз ще имаме 20-30 ст. повишение на цената на бензина и дизела. Откъм таксуването за въглеродно замърсяване се получават още 60-70 ст. на литър. Като ги съберем, се получава около1 лев, а с ДДС – 1,20 лева на литър. За природния газ и пропан-бутана ударът е толкова жесток, че аз лично не виждам дали ще продължи бизнесът с таксита. И ако има бизнес с таксита през 2023 г., то там цената ще бъде в пъти нагоре. Но е редно да го споменем – нищо не е написано на камък. Което означава, че сме готови за преговори.
- Каква е прогнозата ви за поскъпване на цените на горивата до края на годината?
- Ще изразя надежда да останем поне на тези нива, които виждаме в момента. Но се очаква да има покачване, защото цените изостават от тези на международния пазар с 30 дни. Това, което виждаме в момента като проявление на международния пазар, при нас трябва да се прояви до 15, 20 или 30 дни. Леко повишение ще има, но се надявам това да са нивата до Коледа и Нова година. Няма търговец или икономически субект, който да изпитва удоволствие от високи цени на продуктите, защото това води до отлив на клиенти и до разочарование на потребителя заради по-малкото километри, изминати на същата цена. Това е пагубно за целия бизнес, но наистина се надявам след срещата на 3-4 ноември на ОПЕК и ОПЕК+ да се вземат мерки и да бъдат овладени постоянните ръстове и цените да останат на тези нива или дори да се върнат леко назад. Но няма някой, който да ви даде ангажираща прогноза. Тези, които го правят, работят на друго място и печелят много сериозни пари. Но аз не мога да се ангажирам.

- Започва ли тенденция към намаляване на цените на горивата, след като „Булгаргаз“ обяви, че ще иска по-малко поскъпване от предложеното в началото на месеца. Според КЕВР има индикации за устойчиво понижение на цените на газа след изказване на Путин, който настоял „Газпром“ да започне запълване на газовите находища в Европа?
- В политически теми не искам да навлизам, защото ние сме технократи. Но нека не забравяме, че влизаме в зимния сезон. Потреблението на алтернативни източници в тецовете като мазут и др. е толкова голямо, че продажбите на нефтопродукти са във възходяща тенденция. А още не е станало студено. Освен това по-малкото повишение на цената на газа от първоначално очакваното все пак е повишение.

Подобни статии