Килимът и посланието на Изтока

С над 600 вида възли от вълна или коприна - 3 поколения майсторят уникати в зелено, червено и синьо

Снимка: Крум Стоев

Килимът е задължителен компонент в интериорния дизайн. С поглед към Близкия изток всеки дом може да се превърне в скривалище за шедьоврите, носещи тайно послание – за любов, късмет или благодат. „Освен уют и комфорт това са произведения на изкуството, които разкриват личното ни усещане за красота и стил. Ръчно изработените килими са находка, а в съвремието най-ценният, най-качественият и стойностен избор. Съществуват над 600 вида възли при ръчната изработка. Част от моделите са резултат от усърдната работа на 3 поколения“, коментира Шахин Хонарманд, управител на „Килим Уърлд“ ЕООД.

Технологията на ръчната направа е три вида – на ръка, на стан и ръчен тъфтинг. За ценителите на изкуството килимът може да „разказва история“. Най-добрите находки, разбира се, са от Иран, Непал, Пакистан и Индия. „Килимите на Ориента притежават символика. Има смисъл в мотивите им.

Олицетворение са на култури, обичаи, население, народ, семейства, моментни състояния и т.н. Съществуват модели с осъвременен дизайн.
Уникатите са примамливи за хората с набито око, обикновено над 40 г. Младите предпочитат дизайнерските и модерни килими. Някои избират килим за 30 минути, други с месеци – комбинират го с други ценни вещи – скулптури, картини и пр. В основата е историята“, допълва Шахин.

Например изобразените слонски стъпки на килима са знак за щастие. Така всеки дом може да се сдобие с търсената енергия или да запълни „липсващото“. Всъщност това обяснява богатите флорални мотиви – повечето направени в пустинни градове. Майстор-килимарите са изобразявали онова, което е далеч от тях, скъсявайки дистанцията. Други акценти са прецизно очертаните джамии или шахът като титла.

В цветово отношение преобладава червената гама. Естествени багрила оцветяват материите още в зелено и синьо. Погледнати отстрани, килимите са с променящи се нюанси, в зависимост от светлината и ъгъла. Ключова роля има използваният материал. „Най-често са изработени от вълна, която се добива лесно, и от коприна, която противно на очакванията e изключително здрава. Основното свойство на вълната е топлината и шумоизолирането, това е така, защото косъмът е кух и пълен с въздух. Около 75% се добива от Нова Зеландия, останалото е от мястото, където се правят. Но посочването на основния материал не е достатъчно, детайлите са важни, тъй като вълната може да е добита от овца, коза или камила. Значение има и от коя част на тялото е. Интересна подробност е, че много от килимите на Близкия изток имат в краищата си козя вълна, това е така, защото се е считало, че змиите имат фобия от нея“, споделя още управителят на „Килим Уърлд“ ЕООД.

Моделите разказват история.

Направата на ръчните килими може да отнеме години, по-достъпните модели отнемат около 10 дни на един човек. Всъщност процесът е резултат от вдъхновение, килимарите творят, когато имат муза – това пречи на точното времево рамкиране. Възлите от своя страна могат да са единични, двойни, симетрични, асиметрични, турски и пр. Съществува твърдение, че колкото по-фин е килимът, толкова по-скъп е.

За най-добрите в сферата отличният резултат е баланс – златна среда, която гарантира и дългия живот на килима.
Килим Уърлд (World) ликвидира магазина си и в момента са обявили намаления до -78% на цялата наличност от килими. При тях могат да се намерят килими за всеки вкус и всеки джоб. Така всеки любител на красивата визия или търсач на комфорта и топлата атмосфера ще има възможност да се сдобие с майсторска изработка на достъпна цена между 200 и 500 лв.

 

Най-скъпият у нас струва 280 000 лв.

Най-скъпият килим, носещ усещането за Ориента, е на стойност 280 000 лв. Размерът е 4 на 3 метра, а възлите на кв.м - 1.5 милиона. Част е от богатата колекция на „Килим Уърлд“ ЕООД.

„Той е в най-популярната правоъгълна форма. Такъв килим не се вижда всеки ден, не се докосва и не се създава. Най-финият, за който съм чел, е 2 900 000 възли на кв. м - историята помни това. Истината е, че тук въпреки цената не става дума за бюджет, а за стойност“, подчертава Шахин.

Подобни статии