Концесионерите си затварят очите за хавлиите

Напливът от туристи и ниските цени на чадърите препълниха южните плажове. От Слънчев бряг до Синеморец ивиците са почернели от народ, а шезлонгите и чадърите са заети 100% още по тъмно.

Свободни сме да бъдем индивидуалисти, а не просто all inclusive туристи, пееше Графа преди десетина години. Повечето хора обаче предпочитат да са част от стадото. А това означава ол инклузив ваканция, шезлонг и чадър на плажа пред хотела и почти никакво излизане извън поставените рамки. Но понякога, ако преодолеем стадния си инстинкт на масови туристи, можем да направим сами на себе си услуга. Плажът не свършва с пясъчната ивица точно пред хотела. Има десетки малки и по-големи плажове, които туристите могат да използват, вместо да се бият за шезлонги на първа линия и да стават в ранни зори, за да си резервират място.

Но българският туристопоток отдавна е потекъл по предначертаното русло още от соцвремената на „Балкантурист“. Той се заключва в добре познатите граници – хотел, чадър и шезлонг пред хотела, шопска салата, бира и скара. Най-екстремното преживяване пък е да се ползва някой атракцион на плажа. Ол инклузивът е изобретение, наложило се през последните десетина години, напълно съвпадащо с масовия вкус и поради тази причина намерило толкова благодатна почва у нас. Моделът с даване на концесии на плажовете също напълно кореспондира с индустриалния туризъм, който доминира на родното море.

Този вид туризъм си има своите негативи, които всички много добре знаем, но продължаваме да поддържаме, ползвайки услугите му. Това са презастрояване, задушаване на семейния бизнес, фалит на малки кръчми поради факта, че туристите се изхранват в хотела, превръщане на бизнесмени със съмнителен генезис в туристически олигарси. Хавлията върху шезлонгите в ранни зори е най-малкото последствие от индустриализацията на туризма, при която има голяма концентрация в определени места за настаняване и плажуване.
Както е известно, у нас тарикатите са много и затова конкуренцията за най-атрактивните места е огромна. Тя се ожесточава още повече заради ограниченията за пътуване покрай коронавируса, които отказаха мнозина да поемат към съседна Гърция.
Такива практики нямаше да процъфтяват, ако концесионерите на ивиците не си затваряха очите. Служителите дори толерират тарикатите, като изкарват някой лев за тяхна сметка. Нищо друго не ги интересува, освен приходи да падат. Така обаче слагат още една черна точка за родното море.

Подобни статии

  • Туристическият министър: Електронните визи са наша основна цел

    Туристическият министър: Електронните визи са наша основна цел

    В последните години се наблюдава доста засилен туристопоток между България и Обединените арабски емирства (ОАЕ) и ще се радвам, ако развиваме заедно този потенциал. В тази връзка се надявам на едно ползотворно и успешно сътрудничество с Вас в бъдеще. Това заяви министърът на туризма Христо Проданов по време на срещата си със Султан Рашид Султан Алкайтуб Алнуайми, посланик на Обединените арабски емирства у нас, съобщиха от министерството.

    93
  • Министър Христо Проданов обеща нова визия за

    Министър Христо Проданов обеща нова визия за "духа на Дунав"

    Министърът на туризма Христо Проданов заяви, че застава изцяло зад създаването на нова визия, с която да може да се усети духът на Дунав. Необходимо е и създаването на нов бранд за България, нови регионални маркетингови стратегии и планове. Той каза това на среща в министерството с Пенчо Милков - кмет на община Русе, съобщиха от ведомството. На срещата се обсъдиха проблемите на града във връзка с туристическия поток.

    165