Константин Занков: Подкрепяме идеята за карантинните хотели

"Между 60 и 80 на сто от очакваните чуждестранни туристи няма да посетят зимните ни курорти през тази година. В случая отново говорим за чартърните програми", казва експертът към Института за анализи и оценки в туризма Константин Занков.

- Г-н Занков,  има ли опасност за зимния туристически сезон, като се има предвид, че броят на заболелите от COVID-19  расте ежедневно?

 - Да, в опасност е. Зимният сезон ще бъде изключително труден, тъй като сигурността е  ключов фактор за развитието на туризма.

- Подкрепяте ли разпоредбата на премиера Бойко Борисов хотелите да бъдат подготвени за настаняване на болни от коронавирус с леки симптоми?

 - Идеята по-скоро е свързана със създаването на карантинни хотели и от Института за анализи и оценки в туризма я подкрепяме. Важно е обаче хотелиерите да са наясно с финансовата рамка на предложението и риска, който поемат. Много от хотелите по света например се използват за настаняване на медицински персонал. У нас също не се предвижда те да се превръщат в болници.

- От кои традиционни за страната чуждестранни пазари очаквате най-голям отлив?

 - Очакваме сериозен отлив от по-далечните страни. Ще имаме туристи предимно от България, не е изключено да ни посетят гости и от съседни държави – балканските, чиито граждани лесно могат да се придвижват единствено с автомобил. Ще пострада главно масовият чартърен туризъм

 - Имате ли прогноза в какъв размер ще бъдат загубите от предстоящия зимен туристически сезон?

 - Между 60 и 80 на сто от очакваните чуждестранни туристи няма да посетят зимните ни курорти през тази година. В случая отново говорим за чартърните програми.

- Възможно ли е да бъдат договорени единни правила за пътуване в Европейския съюз преди началото на зимния сезон?

 - Надявам се да успеем да го постигнем, но смятам, че на този етап на развитие на пандемията в различните страни би било много трудно да се случи.

- На какво се дължи тенденцията цените на кувертите за Нова година да се повишават?

 - Това е индивидуално за всеки хотел или ресторант, но все пак търсенето определя предлагането. Освен това никой не е наясно кога е възможно да бъдат наложени допълнителни рестрикции. Когато говорим за Нова година, трябва да сме наясно, че са предвидени по-високи възнаграждения за служителите, а също и хонорари на изпълнители и диджеи. Ако ресторантът работи на 100% от своя капацитет, разходите за куверт са едни, но при по-ниска заетост е нормално цените да се повишат.

- Кои ще са най-предпочитаните дестинации за ваканция у нас през зимата?

- Туристите ще се насочат главно към градски хотели, балнео- и спа, културен туризъм и ски ваканции. Не можем да очакваме летният сезон да се повтори и българите масово да се отправят към пистите у нас. Причината е, че  зимните спортове изискват много повече инвестиции – имаме наем на ски оборудване, лифт карти. Именно поради тази причина очакваме интересът на българите да бъде насочен към останалите дестинации в страната.  Зимният сезон в големите курорти като Банско обаче е изправен пред сериозно предизвикателство заради липсата на чужденци и по-височките цени на услугите.

- Туристите все още ли се страхуват да пътуват?

 - Туристите продължават да се притесняват да пътуват. Виждаме, че вече няма определени огнища на COVID-19, а заразата е обхванала цялата страна. Наблюдават се много резервации в последната минута – хората разчитат главно на last minute офертите.

- Според вас върху какво трябва да акцентира рекламната кампания за предстоящите зимни месеци?

 - На първо място трябва да гарантираме безопасността на гостите с ясни правила по отношение на COVID-19,  тъй като към момента имиджът ни в тази насока не е достатъчно добър. Говорейки за рекламна кампания, тя със сигурност трябва да бъде насочена към локален пазар – България и съседните пазари, а също и да се извършва онлайн канали. Чрез подобни реклами клиентите се таргетират умело и е по-лесно да се  измери ефективността на кампанията.

Подобни статии

  • Туристическият министър: Електронните визи са наша основна цел

    Туристическият министър: Електронните визи са наша основна цел

    В последните години се наблюдава доста засилен туристопоток между България и Обединените арабски емирства (ОАЕ) и ще се радвам, ако развиваме заедно този потенциал. В тази връзка се надявам на едно ползотворно и успешно сътрудничество с Вас в бъдеще. Това заяви министърът на туризма Христо Проданов по време на срещата си със Султан Рашид Султан Алкайтуб Алнуайми, посланик на Обединените арабски емирства у нас, съобщиха от министерството.

    16
  • Министър Христо Проданов обеща нова визия за

    Министър Христо Проданов обеща нова визия за "духа на Дунав"

    Министърът на туризма Христо Проданов заяви, че застава изцяло зад създаването на нова визия, с която да може да се усети духът на Дунав. Необходимо е и създаването на нов бранд за България, нови регионални маркетингови стратегии и планове. Той каза това на среща в министерството с Пенчо Милков - кмет на община Русе, съобщиха от ведомството. На срещата се обсъдиха проблемите на града във връзка с туристическия поток.

    152