Листопад по шуменски

С участието си в опитите децата сами стигат до изводите от урока

Правихме много яки експерименти за есента, за сезоните, за листопада! – деца от първи клас ентусиазирано обясняват какво са вършили през последния близо час на тавана в най-голямото училище в Шумен СУ „Сава Доброплодни“.

Интересно как ще опишат първите си „тавански“ приключения довечера на родителите си. На „тавана“ е може би най-модерната част в училището – STEM центърът по природни науки, изследвания и иновации в СУ „Сава Доброплодни“.

Господари на веществата, технологиите, процесите, знанията и магиите в него са учителят по информационни технологии Ангел Ангелов и Силвина Симеонова. Силвина е учител по физика и астрономия и вече си е извоювала правото да се радва на живота, без да работи, но в „Савата“ е поканена като методист по природни науки със специална мисия – заедно с Ачо, преподавателите по природни науки и учителите от началните класове да разработят цяла система от интердисциплинарни уроци първо за малките, а после и за всички ученици, така че да вкарат скучните глави и раздели от учебниците в колби, пипети и епруветки.
„Преди да започнат тези уроци, които виждате, бях виждала какво правят Силвина и Ачо. Първо подготвиха предложения за опити и експерименти, които може да се осъществят в училищни условия, после правихме среща с учителите, коментирахме с тях – може да се направи, не може да се направи, това ще ни е полезно, това не толкова. Така беше създадена цяла програма за обучението в начален етап“ – разказва директорът на „Сава Доброплодни“ д-р Албена Иванова-Неделчева, която вдъхновява екипа си да направи учебния процес достъпен и интересен за децата.
Преди началото на часа Ачо и Силвина са като стюарди в самолет или може би в бъдещ космически полет. За всеки участник в „полета“, който ще започне само след 20 минути, са подготвили материали, които ще са нужни за летенето през науката за начинаещи. Маркери, ножички, фунийки, лабораторни стъкленици, колби, епруветки, бурканчета, някакви намачкани късчета хартия, две котлончета, спанак, стръкове целина – за предназначението на всичко това можем само да гадаем.
Пет минути преди „полета“ екипажът пристига – учениците от I „г“ с учителката си и с госпожата от занималнята. Строени са точно като преди старт на НАСА, а ръководителят на полетите, ако трябва да останем при тази терминология, Ангел Ангелов прави кратък брифинг. Колко души сте вие? А колко са табличките с материали? Табличките са по-малко. Защо? Защото трябва да ги „споделяме“. Точно така, днес ще се работи в екипи. Не пипате нищо предварително, гледате каквото показваме и го правите заедно с нас. Първолаците заемат местата си и чакат старта. Всъщност това е третата партида, вече са минали две други паралелки. Идеята е най-малките да влязат в STEM центъра поне два пъти за един срок.
„Темата е есен и листопад и задачата ни е да обясним на децата защо падат листата, защо променят цвета си, какво се случва. Те учат за сезоните и идеята е да видим кое е най-характерно за есента. Ще разберат, без да влизаме в термини, какво са капилярните явления – че водата може да се изкачва нагоре по тесни тръбички и че зеленият цвят доминира през лятото, но това не означава, че вътре в листенцето няма и други цветове, пигменти“ – това Силвина Симеонова го обяснява за пред нас, за децата сложни думички отсъстват, те виждат само процеса, който минава през техните ръчички.

Смачканите късчета хартия се поставят в паничка с вода и след миг едното късче започва да се разтваря и се превръща в разцъфнал цвят. „А моето не иска!“ – оплаква се едно от момченцата. Само за минута-две децата сами стигат до извода, че хартийките с различен цвят „цъфват“ за различно време.

Правите нещо като „Музейко“ – опитваме се да формулираме целта на занятието.

„Не, не съвсем. Посещавала съм много подобни музеи по света, но ако в тях учениците присъстват инцидентно по някаква тема, тук искаме да вкараме темите в система. От първи до четвърти клас програмата се базира на основните знания, които трябва да придобият децата по учебната програма“ – обяснява Силвина Симеонова.

„В програмата от пети до седми клас вече се търсят основни понятия, които се използват по различните предмети, основни закони, основни теории и акцентът пада върху сравненията и аналогията между различни явления, които от своя страна се подчиняват на едни и същи природни закони, например закон за опазване на енергията. „Нещо, което затруднява учениците в голяма степен, е това разбиране на понятието система, затова го започваме сега.“

Сам вкъщи с експеримента

Следващият експеримент, ако имате малки деца, можете да го направите сами вкъщи. Първокласниците чертаят с маркер линийки по всички стени на тебешир с различни цветове една до друга. След това изправят тебешира леко потопен във вода. Водата тръгва нагоре (капилярното явление), увлича със себе си боичките от маркера.

„Състезават се като мотори на писта!“ – коментират по време на експеримента малките лаборанти. Простичкият опит показва как водата се движи от корена към всяко листенце на дървото. Въпреки че има котлон, спанакът не е за супа. Децата научават какво е хлорофил, защо са зелени листата, защо, когато денят стане по-къс, те започват да пожълтяват. През лятото под влияние на слънцето в листенцето се произвежда хлорофил и преобладава зеленият цвят. Но вътре в листенцето остават скрити жълтият и червеният. Когато стане по-малък денят, производството на „зелено“ намалява или спира, тогава другите две боички излизат.

Номерът е да се направи в екип

Не откриваме ли топлата вода, биха се запитали родените между войната и демокрацията, които помнят някакви опити от училище в часовете по физика и химия. Не. Освен че част от роботите, технологиите и системите, които се намират в STEM кабинета на последния етаж, през 70-те години можеше най-много да попаднат в съчинение „Как си представям живота през 1980“ или „Как ще изглежда 2000 година“, сега се залага и на работата в екип. Не учителят да покаже нагледни „фокуси“ пред целия клас, а класът в групички да постигне общи резултати и да направи заедно изводи за това, което е открил.
Първи „г“ излизат развълнувани и лабораторните им впечатления се чуват по коридорите. Ачо, Силвина и колежката им Елисавета Димова, която се е качила да помага, имат точно 30 минути да подготвят масите и работните места за следващите „астронавти“.
„Планът ни е да правим по две занятия с всяка паралелка за един срок, четири занятия за година да бъдат в практическа среда. Очертава се центърът да бъде изключително натоварен. Виждате, самата подготовка отнема време само на едно занятие. Идеята е тази година ние да представим програмата и да я осъществяваме заедно с началните учители. Догодина ще бъдат методист и начални учители и се надяваме на третата година самите учители да бъдат достатъчно подготвени да провеждат от този тип уроци и да използват това, което им е нужно в тяхната работа“ – коментира Ангел Ангелов.

Подобни статии