Любо Ганев, бизнесмен и волейболен деятел: Пътуването на метан е двойно по-евтино от бензина

  • Поскъпването на природния газ се дължи на политиката на Европейската комисия
  • За 20 години можем да покрием България със станции на водород

- Г-н Ганев, все още ли е по-изгодно да се кара кола на метан, отколкото на бензин и дизел?

- Цената на природния газ, или метана, както го наричаме ние, винаги е била поне около 3,5 пъти по-ниска, отколкото на бензина. Независимо че сега цената на метана се увеличи, той пак е по-евтин от бензина.

- Но днес средната цена на метана е 2,29 лв. на кг, на дизела 2,38 лева на литър, на масовия бензин е 2,36 лева на литър. Само преди година метанът е бил 1,25 – с лев и стотинки по-евтин. Когато започвахте бизнеса с метанстанциите, каква беше разликата в цените?

- 81 ст. на килограм струваше метанът през 2002-2003 г., когато бяха изградени първите частни метанстанции в Пловдив, Варна, София и т.н.

- Ако го сравним с другите горива?

- 1 кг метан се равнява на близо 2,5 л бензин. Кола, която харчи 10 л бензин на 100 км, минава това разстояние с 5 кг метан.

- Колко са автомобилите на природен газ в България?

- Над 100 000 са автомобилите; над 1500 са автобусите и камионите на метан. Има над 120 станции с метан в страната, на които може да се зарежда, само в София има над 20 метанстанции. България е много добре развита държава по отношение инфраструктурата за метан – на всеки 100 км можеш да заредиш природен газ, или метан, както го наричаме, тъй като съдържанието на метан в природния газ е над 95%. България е много добре развита инфраструктурно. За хората, които искат да имат екологична и икономическа ефективност, метанът е единственото алтернативно гориво. То не е производно на петрола. Пропан-бутанът, който всички дават за пример, се произвежда от петрол. За водорода няма смисъл още да говорим - много скъпи инвестиции, все още няма изградени станции, на които да може да се зарежда. Докато стане масово гориво, трябва да минат поне 20 години.

- Имат ли шанс автомобилите на водород?

- За да има автомобили на водород, първо трябва да има станции, на които да се зареждат. Същото като с електромобилите – няма как всички да карат електрически коли. Не са малко хората, които живеят в „Люлин“, „Младост“... Те паркират отвън, нямат собствени гаражи, няма как да си сложат колонка за зареждане, защото всеки може да се включи на нея. И за водородните коли - първо трябва да се изгради инфраструктурата, което със сигурност ще е доста труден процес. Станциите на природен газ бяха изградени без абсолютно никаква помощ от държавата. При водорода ще има европейско финансиране. При природния газ (метана) нито една фирма, която изгради станции, не успя да се възползва от някакви европейски облекчения.

- В момента колите на метан имат ли някакви облекчения при данъци, паркиране и т.н.?

- Не, засега няма, както има при електрическите коли. Облекченията за колите на природен газ са чисто финансови – три пъти по-малко пари струва транспортът с тях, отколкото с бензин, сега с увеличението на цената – два пъти по-малко, отколкото с бензин. Метанът винаги е бил евтин и екологичен. Той е алтернативно гориво, не е производно на петрола.

- Откъде купувате природен газ за метанстанциите – от „Булгаргаз“, от борсата...?

- Основно газът в България идва по тръби или от „Турски поток“ от 1 януари 2021 г., или евентуално от алтернативни доставчици през Гърция, Азербайджан и т.н. Всяка една метанстанция сключва договор в зависимост от това дали газопроводът е на местен лицензиант, каквито са „Овергаз“ в София, Черноморска технологична компания във Варна, от дружеството, което има лиценз да прави газоразпределение за даден регион. Договор за метан може да бъде сключен и директно с газопровод, който е към „Булгаргаз“. Естествено, преимущество има газстанцията, която е вързана към газопровод, който е към „Булгаргаз“ - защото има един участник по-малко по трасето и съответно цената е по-ниска. Има много метанстанции, които са локални. Те нямат газопровод и се зареждат с ремаркета или платформи за транспортиране на компресиран природен газ, които пък се зареждат от станция, която е на газопровод. В София има случаи, когато газопроводът е на тръба, собственост на „Булгаргаз“, и газът е на по-ниска цена. Този, който има станция на този газопровод, прави още две-три станции, но не ползва газопроводите на лицензираното газоразпределително дружество, а го кара с ремаркета и платформи от газопровода на „Булгаргаз“, защото така му излиза по-евтино.

- Какво бихте посъветвали хората, които сега ще си купуват автомобил? На какво гориво да е той? Не е ли плашещ наблюдаваният скок на цената на природния газ?

- Поскъпването на природния газ се дължи на политиката на Европейската комисия през последните 15 години специално в газовата сфера. Преди всички държави, които получаваха газ, имаха дългосрочни договори, при които цената на газа към момента се определяше от цената на около 9 продукта деривати на петрола, но с 9 месеца закъснение. Ако петролът поскъпне днес, метанът поскъпва след 9 месеца; когато петролът поевтинее днес – цената на метана пада след 9 месеца. По изрично настояване на ЕК бяха взети решения да няма дългосрочни договори, да не преговаря всяка държава сама за себе си, а цената на газа да се съобразява с котировките на европейския свободен пазар. През 2014-2015 г. американският втечнен газ беше много евтин, но докато се натовари на кораб, докато се транспортира, вече става по-скъп от този, който влизаше по тръба от Русия. Трябваше да постигнем енергийна диверсификация на доставките на газ. Европейската комисия задължи държавите в общността да няма пазарна цена. Какво се получи – американците искаха да продават техния газ много активно в Полша и в държави, където имаха политическа подкрепа, но когато преди около няколко месеца цената на газа в Китай достигна огромни суми, за американците, естествено, беше по-лесно техният газ да се продава по-скъпо на азиатския пазар. Тогава американският газ се насочи за Азия и изведнъж в Европа, която разчиташе на алтернативни доставки, се появи недостиг. Русия каза, че за колкото е договорът й, толкова газ доставя... Кризата с високите цени на природния газ е изкуствено създадена от недалновидна политика на европейците и от това, че всеки иска да си продава газа на пазарна цена, където му е най-изгодно. „Северен поток“ е построен. Защо по него не върви газ? Защото не е сертифициран. Когато го сертифицират, първия ден, в който пуснат газ, цената за Европа ще стане около 500 долара, която пак е висока. Пазарната цена преди около година беше 150-200 долара.

- Догодина договорът ни с „Газпромекспорт“ изтича. Каква би трябвало да бъде политиката ни за този договор?

- За доброто на България трябва да направим възможно най-добрата икономически изгодна сделка, а не политически най-изгодна. Икономическите трудности се посрещат от хората, а политическите ги решават на ниво правителство и министри. Което и правителство да е, трябва да направи така тази сделка, че да бъде икономически най-изгодна за България.

- Как решихте да се занимавате с газстанции и въобще с природен газ?

- Случайно стана – имах приятел, който искаше да продаваме уредби за пропан-бутан. Намерих фирмата представител, те ми предложиха да се занимавам с уредби на метан. Видях, че това е много сериозен бизнес с ниша на българския пазар, и съвсем логично се насочих към нея. След години ме определиха като царя на метана. Важното е, че затворихме целия цикъл – монтираме, поддържаме, извършваме технически надзор на автомобилните уредби и бутилките...

- Имате ли проекти, които може да се финансират от Плана за възстановяване и развитие?

- Има такива проекти, но докато планът не бъде одобрен, няма как да кандидатстваме. Имам идеи – да започнем производство на платформи, ремаркета като тези за природен газ и за водород, така че да задоволим нуждите на всяко едно кътче в България. Приликата с природния газ е много голяма. Въпросът е, когато добиеш водород на едно място, как да го транспортираш до друго място...

- Водородът по-опасен газ ли е?

- Природният газ, ако се сравнява с пропан-бутана, е по-безопасен. При изтичане пропан-бутанът като втечнен газ пада долу, той е по-тежък от въздуха и в затворено помещение има вероятност около 15-20% примерно да се образува т.нар. взривоопасна смес, която при искра може да се възпламени. Природният газ е по-лек и дори да има изтичане, той отива нагоре в атмосферата. Разликата е в съхранението му – пропан-бутанът се съхранява при 15 бара налягане, метанът - при 200 бара, водородът също е на 200 бара, самите бутилки са по-големи и по-тежки.

- Малко и за спорта. Очаквате ли възраждане в българския волейбол?

- Правим всичко възможно нашите състезатели да се чувстват най-добре и да играят с желание. Защото, каквото и да правим ние като федерация, накрая всичко е в техните ръце. Усилията, които полага един състезател, готвейки се за състезание, независимо дали ще е първи, или последен, са едни и същи. Въпросът е, когато има резултат от този труд, той да носи морално, понякога и материално удовлетворение. Нашата цел е да създадем по-добри условия за работа, а те да показват по-добра игра. Всички знаем, че могат много повече от това, което показват.

Подобни статии

  • Тони Димитрова: В старите песни има послание, а в новите - само наредени думи

    Тони Димитрова: В старите песни има послание, а в новите - само наредени думи

    "В старите песни има послание, красива музика и красив текст. А в новите има наредени думи, музика, която не те хваща, и няма послание. Не оставя следа", казва обичаната певица Тони Димитрова. Тя е родена на 10 януари 1963 г. в Бургас. Истинското й име е Антоанета Димитрова Петкова. Завършва гимназия в Бургас и след това започва да работи като машинописка в общинската администрация на града. През 1995 година по време на конкурс талантът й е забелязан от Стефан Диомов и през януари 1996 година е назначена за солистка на оркестъра „Горещ пясък“. През лятото на 1996 година участва в конкурса „Бургас и морето“, където й е присъдена 3-та награда за песента „Ах, морето“. Тя влиза в първия й самостоятелен албум „Ах, морето“ (1997). Има 9 студийни албума, като последният е „Добър вечер, добър ден“ от 2011 г.

    70
  • Д-р Енчо Стоянов, специалист по спортна медицина: Спортът е „лекарството“, което на всички дарява енергия, тонус и сила

    Д-р Енчо Стоянов, специалист по спортна медицина: Спортът е „лекарството“, което на всички дарява енергия, тонус и сила

    Данните сочат, че около 2-3% от спортистите получават миокардит след боледуване от COVID-19

    "Много са предизвикателствата с които ни се налага да се справяме. Съвременните спортни лекари трябва да се ориентират в свят, в който родителите, играчите, феновете и институциите искат да видят спорт, като същевременно се опитват да смекчат разпространението на Covid-19 и да предпазят спортистите от потенциални късни и дълготрайни ефекти на вируса. Това не е никак лесна задача, защото освен грижи за предпазване от настоящата пандемия, спортният лекар следва да изпълнява и много ежедневни задължения, насочени към поддържане на здравето на професионалните атлети на топ ниво, особено сега - в годината, когато се провеждат Олимпийските игри", казва в интервю за "Политика" д-р Енчо Стоянов – специалист по спортна медицина.

    121
  • Истеризираното общество е неконтролируемо

    Истеризираното общество е неконтролируемо

    Дебатът по дадена тема без сблъсък се превърна в мисия невъзможна

    "Истеризираното общество е поляризирано и радикализирано общество. Общество, белязано от известно насилие на социалните отношения, без чувство за мярка, без оттенък; обхванато от някаква лудост и екзалтация, които го карат да си загуби ума. Общество, белязано от блудкавост и деградация на публичния дебат. Общество, белязано от банализиране на насилието във всекидневието, от все по-рязко говорене, от известна радикализация онлайн в социалните мрежи. Общество, белязано от диктата на мнението, в което противникът се превръща във враг: трябва да имате мнение за всичко, веднага; това мнение дори се превръща в идентичност (нападат мен, ако го оспорват); дебатът по дадена тема без сблъсък се превърна почти в мисия невъзможна".

    112