Луксозен оазис близо до Рияд привлича богати саудитци в разгара на пандемията

Снимка: АФП

Богати саудитци се излежават в изкуствен оазис върху дюни с цвят на сьомга, харчейки с лека ръка в разгара на пандемията, в момент, когато петролното кралство се опитва да даде тласък на вътрешния си туризъм. Коронавирусът попречи на амбициите на Саудитска Арабия да стане нова туристическа и развлекателна дестинация. Това трябваше да извади страната, водещ световен износител на петрол, от нейната свръхзависимост от черното злато.

Организирането на музикални фестивали, спортни състезания пред смесена публика и повторното отваряне на киносалоните, дълго време забранени, са големи новости, които изненадаха много силно саудитското общество през последните години.

"Оазисът Рияд", разположен близо до столицата, е място за луксозно оттегляне в пустинята. Със своите езерца, заобиколени с палми, със своите сезонни ресторанти и луксозни шатри, той привлича най-богатите саудитци, свикнали да харчат милиарди долари в чужбина.

"Вода, палми, пясък: в оазиса има всичко", обявява саудитски гид на посетителите, заобиколен от армада луксозни автомобили "Мазерати" и "Бентли".

Открит в средата на януари за тримесечен сезон, скъпият оазис предизвика недоволство сред не толкова заможните, в държава, изправена пред строги ограничителни мерки, където като цяло хората далеч не са богати.

"Оазисът е за много богатите саудитци, като се прицелва в тези, които не са могли да отидат в САЩ или в Европа за годишната си ваканция, заявява за АФП банкер, базиран в Рияд.

Страните от Залива и особено Саудитска Арабия, са важни източници на богати туристи, които харчат с широки пръсти.

Според базирания в Дъблин аналитичен център "Рисърч енд маркетс", годишният туристически пазар от Саудитска Арабия, се очаква да достигне над 43 милиарда долара до 2025 г.

През 2019 г. саудитски туристи са похарчили в чужбина около 18,7 милиарда долара, според доклад на саудитската централна банка.

Насърчаване на разходите на местно равнище

Саудитска Арабия удължи забраната за пътувания в чужбина за гражданите си до 17 май заради закъснение в пристигането на ваксини срещу коронавируса според правителството.

Това решение позволява също да бъдат стимулирани разходите в местната икономика. Официалните данни за последните месеци показаха върхово ниво на вътрешния туризъм и хотелските резервации.

Проучване, проведено този месец от туристическата компания "Алмосафер", обаче оценява, че 80 процента от саудитците планират да пътуват в чужбина през шестте месеца след отмяната на ограниченията за пътуване.

Кралството изгражда атракционен парк в стил "Дисниленд" на стойност стотици милиарди долари, наречен "Кидия", както и луксозен курорт на Червено море, напомнящ Малдивите.

Това развитие би трябвало да насърчи допълнително местните разходи", пише в доклад на международната консултантска компания "Маккинзи" от 2019 г.

"Понастоящем над 50 процента от саудитските разходи за отдих и развлечения се правят извън кралството, а в луксозния сегмент този дял е близо 70 процента", добавя той.

Само за богати

В оазиса близо до Рияд трябва да похарчите около 13 000 риала (близо 3000 евро) за нощувка в шатра, наречена "гламп" (от думите glamour/блясък/ и camping/къмпинг/).

"Гламповете" ми костваха почти цялата месечна заплата. Те се прицелват в "черешката на тортата", единия процент най-богати", обяснява за АФП служител в саудитските медии, пожелал анонимност, в държава, известна с пословичната си нетърпимост към свободата на изразяване.

Адел Ал Раджаб, генерален директор на "Севън икспириънс" (Seven Experience), компания, която стои зад изграждането на оазиса, призна, че той "не е насочен към всички".

"Не може да очаквате, че хората масово ще отидат в хотели с пет и шест звезди", казва той за АФП.

"Този подход "само за богатите" може да има обратен ефект", казва за АФП отговорен западен служител, базиран в Залива.

Кралството "ще трябва да постигне баланс между високите цени и по-широкото приобщаване на саудитците", смята той.

Подобни статии