Мазохизмът да си шофьор в София

„София е едно голямо задръстване, около което са построили блокове, където хората да спят”, мълви градският фолклор. Вече дори няма и час пик, почти целият град е „тапа“. С падането на първите капки есенен дъжд движението стана още по-бавно, а шофьорите - още по-изнервени. Какво ще стане при падането на първия сняг, въобще не ми се мисли. С една дума - да си шофьор в София вече е граничещо с мазохизъм.

На този мрачен фон общината е решила да направи карта на тапите в столицата. А после евентуално ги бори с такса „задръстване“. За въпросната такса се говори от години. А целта е да се регулира влизането на коли в тежко натоварени участъци в града и да се намали замърсяването на въздуха. Но както е казал класикът Николай Хайтов в разказа „Мъжки времена“: „Едно е да ти се иска, друго е да можеш, а трето и четвърто - да го направиш“.

Дано все пак мерките за борба с дивия столичен трафик най-накрая да проработят. Досега какво ли не беше пробвано - умни светофари, зелена вълна, бус ленти. Те обаче така и не решиха проблема с огромните тапи по основните артерии на града. А резултатът е, че от Орлов мост до НДК в чакането по светофарите сръчна жена шофьорка би могла да се гримира като холивудска звезда в колата.

Лошото е, че в условията на пандемия не помага много и метрото, което може да разреди значително наземния трафик. Сега обаче влаковете му се движат полупразни в последната година заради страха от заразяване в пандемията.

Така или иначе, ножът с убийствения трафик в двумилионния град е опрял до кокала. И решението за центъра на столицата е или както в центъра на мегаполиса Париж - в определени дни да се движат коли с четни, а в останалите с нечетни, или да се въведе такса „задръстване“.

Дано помогнат малко и екостикерите за колите, въведени това лято. Защото те поне ще спрат от движение в центъра на столицата най-големите трошки.

Медалът със замърсяването на въздуха обаче си има и друга страна. Българинът масово залага на коли втора ръка. И противно на европейците, у нас купуваме на килограм дизели, които вече са анатемосани и изхвърлени от стара Европа. А точно те тровят въздуха в големите градове с вредни вещества от половината Менделеева таблица всеки божи ден.

В крайна сметка каквито и такси да се въведат, едва ли ще мръднем и на йота напред, ако държавата не започне да субсидира покупката на по-екологични коли. Отдавна го правят дори в съседна Румъния, а ние пак кретаме на опашката с най-стария автопарк на Стария континент.

Подобни статии