Министър Георги Панайотов: Загиналият пилот Валентин Терзиев е бил подготвен за задачата си

Валентин Терзиев

Имаме основания да смятаме, че Валентин Терзиев се е смятал за подготвен за изпълнение на тази задача. Това каза министърът на отбраната в служебния кабинет Георги Панайотов на пресконференция за резултатите от действията, предприети от МО и неговите структури, за изясняване на обстоятелствата, свързани с инцидента с падналия МиГ-29, при който загина подполковник Валентин Терзиев.

Панайотов отговори на въпрос от жената до подполковник Терзиев, Димитрина Попова, която присъства на пресконференцията, след като преди нея разговаря отделно с министъра. В разговора вече пред медиите, който продължи почти два часа, тя постави редица въпроси, сред които кой въобще е бил подготвен за изпълнението на конкретната задача на загиналия пилот. На уточняващ въпрос министърът посочи, че и според неговите командири, и той самият се е смятал за подготвен.
Абсолютно всички участници в стрелбите бяха подготвени за задачите, които ще изпълняват. Това е удостоверено с изпит, протокол и моя заповед за допускане за участие в стрелбите, посочи командирът на Военновъздушните сили генерал-майор Димитър Петров, като добави, че става въпрос за подготвеност и теоретично, и практически. Попитан как и практически, когато летецът никога не е изпълнявал такава стрелба, ген. Петров каза, че самият той също е изпълнявал много неща за първи път и даде примери.
За да го допусна до изпълнение на тази задача, значи че всичко е изпълнено, каза командирът на авиобазата "Граф Игнатиево" бригаден генерал Николай Русев, попитан от Димитрина Попова изпълнени ли са всички изисквания в летателната подготовка за този ден и за това упражнение.
На въпрос на Попова кога последно е извършвана такава стрелба по падаща парашутна мишена нощно време, не беше отговорено конкретно. Началникът на отбраната адмирал Емил Ефтимов коментира, че видовете въоръжени сили изпълняват задачи денем и нощем. Няма да спрем да изпълняваме задачи, нито денем нито нощем, няма да се ограничим само в прости условия, каза Ефтимов, като добави, че Конституцията и законите задължават да се развиват способности и подготовка, за да се защитава суверенитетът и териториалната цялост на държавата. Той добави, че много стрелби не са правени в армията в последните години, но вече има примери за извършени стрелби, които не са правени отпреди 19 или 15 години. Министър Панайотов коментира, че освен, че се възобновява използването на различни бойни системи, в един момент се налага да се правят неща и за първи път, които трябва да бъда правени, защото са разписани като задачи на армията.
Панайотов каза, че загиналият летец е правил нощни стрелби с ракета, но не по мишена. Той се съгласи с Попова, че има разлика, но държи и това да се знае.
Минималната височина за работа по парашутна мишена с управляема ракета е 2000 метра, препоръчителната височина, заложена при подготовката на летците в "Граф Игнатиево", е между 7000 и 4000 метра, посочи ген. Димитров Петров, като добави, че указанията са да не се работи под минимално разрешените безопасни височини. В отговор на въпроси на Димитрина Попова той обясни, че височината на пилота следи самият пилот и докладва за нея.
Системата за предупреждение за опасна близост със земята не се е включила, защото, за да работи тя, самолетът трябва да е в хоризонтално положение, обясни ген. Петров, а в конкретния случай това не е било така.
Никой не е разрешавал или заповядвал на пилота да слезе под 2000 метра и да увеличи скоростта до 950 или 980 км в час, както се цитира, посочи ген. Петров. Тъй като няма доклад от него за височина 2000 метра, предполагам, че ръководител полети е разчитал, че той е на по-голяма височина и затова не е прекратил стрелбата, каза командирът на ВВС.
В отговор на въпрос министър Панайотов изтъкна за пореден път, че в случая има загуба на пространствена ориентация - изключително сложно психофизично състояние. Не става въпрос за човешка грешка, би ставало, само ако подп. Терзиев е знаел в какво състояние се намира, няма човешка грешка, заяви отново Панайотов.
Бих го формулирал като пилотска грешка, ако пилотът осъзнаваше в каква ситуация е и след това предприеме грешни действия за излизане от нея. В случая смятаме, че до последната секунда преди срещата на самолета с морската повърхност, пилотът не е осъзнал в каква ситуация се намира и затова не е предприел действия за излизане от нея, затова не ви говоря за пилотска грешка, обясни също полк. Петко Василев, началник на отдел "Разследване на авиационни произшествия и инциденти с военни въздухоплавателни средства" в Служба "Военна полиция". В последната секунда той започва стандартен доклад за изключване на главния превключвател на въоръжението и за нормалната работа на двигателя. Ако осъзнава, че в момента се намира в аварийна ситуация, в каквато е, той няма да направи тези действия. Това доказва за нас, че е загубил пространствена ориентация и до последната секунда, не е успял да я възстанови, обясни експертът.
Параметрите от доклада за катастрофата са съвпаднали с данните от разчетената "черна кутия" на изтребителя с малки времеви разлики от 1-2 секунди, тъй като докладът е бил изготвен на базата на данни от радари от Летище Варна, обясни полк. Василев. Параметрите като профил на полета, височини, скорости съвпадат, обясни Василев, който е присъствал на снемането на данните от записващото параметрите на полета устройство в Русия, а също е и ръководител на екипа, изготвил преди това доклада във връзка с катастрофата. През цялото време на пребиваването ми в Русия "черната кутия" не е била изпускана от поглед, заяви полк. Василев, който и в момента съхранява уреда.
Подполковник Терзиев лети на МиГ-29 от 2015 г., каза бригаден генерал Николай Русев. Той обясни, че американски летци стрелят веднъж на 4-5 години с реални ракети. От 2015 до тази година подп. Терзиев е изстрелял в България пет ракети. Подготовката му позволяваше той да достигне до това ниво да отиде да стреля по реална парашутна мишена, на базата на резултатите, които е показвал, обясни командирът на авиобазата. С това, че ще участва в подобно учение, е бил запознат от есента на 2020 година. За всеки пилот поотделно условията са били изпълнени, за да бъде допуснат пилотът до подобна стрелба. Около два часа преди катастрофата същата задача е била изпълнена от друг летец от авиобазата - майор Митев, който поразил мишената със същия самолет. Втората задача е била на подп. Терзиев. Ако аз бях в самолета и знам за какво съм се готвил, и са какви параметри на полета съм се готвил да изпълня задачата, в момента, в който ми кажеха да снижавам под 3000 метра, щях да кажа "прекратявам задачата" и щях да се прибера за кацане, каза ген. Русев. Той посочи, че ръководителите на полета следят мишената и казват на пилота местоположението й, а тактическият замисъл е работа на пилота, който отива и поразява целта. Обаче тази задача не е задължителна, тя не е на всяка цена, каза ген. Русев, като обясни, че животът на пилотите винаги е на първо място.
Прокуратурата е органът, който разследва инцидента и търси престъпления. Аз, като министър, мога да търся виновни, след като прокуратурата си свърши работата, каза Георги Панайотов. Служебна проверка досега не е назначавана, защото означава да се работи паралелно със следствието, което се води от прокуратурата, каза министърът в отговор на въпрос, като добави, че документите са предадени на прокуратурата. Димитрина Попова попита не може ли МО да поиска копие от тези документи, защото следствието може да продължи доста дълго време. Давност за тази проверка няма, каза министърът на отбраната и добави, че са получили индикации от прокуратурата, че не е съгласна да започнат служебна проверка, докато те не са си свършили работата. Той все пак допусна, че е възможно да поиска разрешение за копие от документите, но добави, че за тази служебна проверка давност няма и увери, че ще бъде извършена.
МО и Служба "Военна полиция" свършиха всичко, което е по наша юрисдикция, не беше лесно, каза министър Георги Панайотов, като добави, че решенията са били правилни затова сега разполагат с всички факти и обстоятелства. Ние си свършихме работата, но подп. Валентин Терзиев не може да бъде върнат, той загина при изпълнение на дълга си, след успешно изпълнена бойна задача, каза министърът и изрази отново съболезнования.
Много ни е тежко, опитваме се да намерим изхода, но засега не ни се удава. Документите, които сме изпълнили, със сигурност няма да върнат твоя баща, обърна се бригаден ген. Русев в края на срещата към сина на загиналия летец, който също беше на нея. И на нас ни е много тежко, но това е нашата професия. И докато има мъжки момчета като баща ти, които да влизат в самолета, въпреки, че знаят, че летят малко, че дежурят много и че не се прибират много често вкъщи, тази държава ще я има. А баща ти беше мъжко момче и ти пожелах, когато се видяхме последния път - бъди като него, бъди смел, достоен българин и намери начин да покажеш на България, че си негов наследник, каза ген. Русев на Александър.
Убеден съм, че ако Валентин Терзиев гледа отнякъде, той ще иска неговите колеги да продължат да летят. Длъжни сме да продължим да изпълняваме служебните си задължения, каза началникът на отбраната адмирал Ефтимов, който определи загубата като тежък удар върху ВВС и армията. Извлекли сме необходимите поуки, заповядал съм преоценка на нормативната база на ВВС, за да може да продължим безопасно да изпълняваме задълженията си, но рисковете ще останат, каза адмирал Ефтимов.
Въпреки моята лична загуба, искам да подкрепя думите на адмирал Ефтимов и всички от авиобаза "Граф Игнатиево", че летателната дейност трябва да продължи, каза Димитрина Попова. С който и да се беше случило, ако Валентин Терзиев беше там, и той щеше да продължи, каза Попова накрая.

Подобни статии