Мона Лиза нахлузи маска в графитите

Особено популярна е в Индия по време на пандемията

Снимка: АФП Мона Лиза крие загадъчната си усмивка под маска в Мумбай.

Как би изглеждала Мона Лиза без прочутата си загадъчна усмивка? Отговор на този въпрос получаваме благодарение на уличното изкуство, или както е модерно да се нарича - стрийт арта. С половин скрито лице популярната „героиня“ от картината на Леноардо да Винчи „позира“ с маска на сграда в Мумбай.

В индийския град Мона Лиза е нарисувана в близък план, по подобие на оригинала, но е на светлосин фон. Както се случи и при всички нас, нейната усмивка също се оказва помрачена от COVID-19, заради предпазната маска.
Мона Лиза всъщност е сред най-често срещаните личности, които уличните артисти изобразяват в творбите си, вдъхновени от пандемията. Това се оказва особено вярно за Мумбай, където тя грее на не едно място. Мона Лиза се появява и на оградите на болницата в града. Там тя е представена отново

в близък план, сходен с този от картината на Да Винчи

Освен с маска обаче тя се подвизава още с ръкавици и дезинфектант.
Тя съвсем не е единственият разпознаваем образ по стените на лечебното заведение. Авторите на графити в града съставят цяла поредица от рисунки, а герои в тях са още Фрида Кало, Мерилин Монро, дори Статуята на свободата. Рисунките бяха представени и от изданието Times Of India преди дни, а тяхната цел е да призоват за спазване на санитарните и други мерки, свързани с опасния вирус.
Мона Лиза покорява и други територии в ерата на коронавируса. Тя може да бъде видяна и по улиците на град Асила в Мароко. Там тя е изобразена в пълен ръст и - разбира се - отново е с маска. Фактът, че именно тук в страната се появява тази картина, съвсем не е случаен. Градът е известен със своите запазени укрепления, построени още през ХV век от португалците. Днес обаче той е център за културни събития и най-вече за улично изкуство.
По-модерна пък е Мона Лиза в Испания. Поставена в рамка, тя краси стена по улиците на Барселона с типичната си вече маска, като този път зорко наблюдава и какви ги вършат минувачите и дори ги „снима“ с мобилен телефон. Творбата е дело на артиста с псевдоним TV Boy, като се предполага, че сред вдъхновенията му е фактът, че всички дейности преминаха онлайн заради пандемията.
Да дегизират символи на поп културата и туризма с предпазни средства е отличителна тенденция сред стрийт артистите в последната година, когато става въпрос за рисунка, посветена на здравната тема. Сред примерите за това е рисунката на Нейо Петручи в южноиталианския град Помпей. Под надписа „Останете вкъщи“ (Stay Home) от стената ни гледа семейство Симпсън. Всички негови представители - Хоумър, Мардж, Барт, Лиса и Маги - са с маски и се взират втренчено в телевизора си.
И Тарантино влезе в стрийт арта. Макар че на пръв поглед режисьорът с афинитет към насилието като на кино няма нищо общо със здравната криза, един уличен артист се е вдъхновил от сцена в „Криминале“. Така вместо пистолети

Джон Траволта и Самюел Джаксън насочват към врага си термометри

Както подобава модата, те носят и маски в графита. С иновативната рисунка ала Тарантино пък се захваща творец в Тел Авив.
Знакът на Супермен също се появява в произведенията на уличните художници. Той обаче се свързва повече с другия тренд в стрийт арта от последната година. Става въпрос за съвсем заслужената почит към медиците по света. Така например в нидерландската столица Амстердам се появи образът на лекар, върху чиято маска е избродирано логото на супергероя от Криптон. Рисунката краси Международния стрийт арт музей и напомня на жителите на града да уважават труда на хората, които се борят на първа линия с коронавируса.
Графитите, посветени на героите в бяло, могат да бъдат срещнати във всички краища на света - Мексико, Италия, Индонезия, Англия, Германия и мн. др. В Лондон пък авторът, прочут с името Забу (Zabou), постави акцент върху факта, че медиците не успяват да видят собствените си семейства, за да се грижат за нас.
Не всички графити са толкова приповдигнати. Голяма част от артистите заложиха на тъмните краски в творбите си, като представиха злодея на нашето време - самия вирус. Това те направиха, като изобразиха формата му. Той най-често се подвизава по стените на сградите с лице, което е изкривено в гримаса. В рисунките той гони заплашително своите жертви - хората, - вероятно за да ни напомни за важността на добрата хигиена - цялостното усещане от този вид графити е за нещо мръсно.

 

Подобни статии