Мръсни думи белязаха модерния театър

Иван Юруков пробил с цветисти ругатни, Сашо Морфов свалил 2 представления заради псувни. Донков играе гол, Владо Пенев – с изкуствен член

Акьорът Владимир Пенев се появи с изкуствен член в спектакъла „Завръщане у дома“.

Мръсни думи, дръзки намеци и откровени псувни съпровождат репликите на героите в различни театрални спектакли. Скрита мъдрост за едни и абсолютна проява на пошлост и неуважение към нейно величество публиката според други.

Историята помни пъстри провокации, които за съжаление са изправяли част от обичаните артисти едни срещу други в словесна война. Нецензурното предизвикателство се преплита с доза смелост – пресен пример в това отношение е пиесата "Завръщане у дома", поставена в сцената на Малък градски театър „Зад канала“, с участието на големия артист Владо Пенев. Голотата и неприличните жестове не задоволяват режисьорското майсторство, а това води до нова украска в сюжета – изкуствен член на сцената. По-любопитна реакция от тази на артгилдията е зрителят и неговото откровение. Оказва се, че модерният театър излиза от приетата рамка, за да покаже на света, че зад стените му всичко е позволено.

Спектакъл за пълнолетни беляза 30-годишнината на Малък градски театър „Зад канала“ - Владо Пенев се появи с изкуствен член в гащите, среден пръст се размаха от сцената и по нея се разходиха голи женски бедра. Представлението на Явор Гърдев засегна вечното тиражиране на плът, а тези малки стъпки встрани от приетата „строга култура в театъра“ се превърнаха в тема за десетки приятели на изкуството. А щом нещо се дискутира, то от него има смисъл. Всъщност някои артисти, чиито имена днес са достатъчно популярни, са пробили с груб език. Ярък остава Иван Юруков – актьор, режисьор, художник, наследник на таланта... Кой би предположил, че кариерата му започва, когато случайно се озовава под прожекторите и единственото, което му хрумва, е да представи един стар и наизустен от слушане касетъчен запис. „От малък не съм имал амбиции да ставам актьор. Може би на 18-19 години разбрах, че това нещо е много важно за мен... След училище реших да се подготвям и да кандидатствам с рисуване, имах свободно време вечер... Разхождайки се, видях една обява, че търсят самодейци актьори в едно читалище. Кастингът беше същия ден от 18:30ч., а то беше 19 ч. Реших да вляза“, разказва Иван в свое интервю. Чува укорите, че е закъснял, че е недопустимо, че не е съобщил темата на монолога си... А той монолог нямал. Усетил, че е уязвим, първата му мисъл била да пресъздаде историята, която отново, без да иска, но с течение на времето се запечатала в ума му. „Тази история беше много цинична, спомням си я, не искам да я казвам... С псувни вътре, нецензурна... А аз ги говорех с целия патос. По едно време усетих, че прекалявам и погледнах надолу. Всички ме гледаха вцепенено, особено човекът, който ме наставляваше, и аз си казах, че е по-добре да спра, защото по-нататък ставаше още по-цинично. Човекът ме погледна и каза – ако е гарга, да е рошава. На следващия ден се оказах в трупата“ - така Иван обръща живота си на 180 градуса. А човекът, който стои зад това да обича театъра и театърът да го обича, се казва Ангел Ангелов – Батката, негов приятел, който за съжаление не е между живите. Първото му професионално представление се реализира, когато е втори курс в НАТФИЗ, във Врачанския театър.

Преди години страшен скандал разтресе Народния театър. Александър Морфор и Камен Донев се скараха заради не едно, а цели две представления - „Почивен ден“ и „Работно време“. Тогава начало на скандала поставиха възмутени зрители, които неведнъж определиха размяната на реплики като „хвърчене на каруцарски псувни“. Спектаклите бяха свалени, а според представители на първата ни трупа причина били цветистите ругатни. Нарочен бе режисьорът, но и Антон Радичев в „Почивен ден“, който крещи „Да ти е*а майката...“. За да защитят Донев, артисти, които не са част в представленията, категорично определиха акцента като импровизация. Години след това бе замислено окончателно да се прекратят псувните в театъра.

Не толкова явна провокация се оказват голите тела на сцена, макар често и те да будят противоречиви впечатления. „На една репетиция на „Хамлет” бях на сцената с Весела Бабинова. Явор Гърдев ни гледаше отдолу. И в еуфорията на пеенето директно се съблякох. Офелия (Весела Бабинова) беше шокирана. Това ми беше целта - да променя нещо в сцената за конкретния път. Най-добрият вариант е да можеш да изненадваш партньора си и да го държиш постоянно нащрек. И Явор директно каза: „Остава.“ Не сме коментирали повече“, споделя в миналото Леонид Йовчев. Така се е родила идеята за голия Хамлет в постановката на Явор Гърдев. По-любопитен се оказва голият Деян Донков в ролята на римския император Калигула. Режисьорката Лили Абаджиева пък съблича Любо Нейков в „Женитба“, в „Игра на дама“ отново под неин надзор се събличат без притеснение и задръжки – Снежана Макавеева и Калин Врачански. Колегата им Любо Ковачев разкъсва дрехите на красивата Елена Петрова в представлението „Антихрист“, а Нона Йотова, Антоанета Добрева - Нети, Стефания Колева, Искра Ангелова, Силвия Лулчева и Кристина Янева се показват както майка ги е родила в „Красиви тела“. Този тип дързост се оказва една идея по-приемлива за зрителите, които споделят, че голотата е еротика и театърът е един от най-елегантните начини да се подчертае.

Музиканти нахлуват в 2 пиеси на Народния

Домът на смеха – Сатиричният театър „Алеко Константинов“, ще сюрпризира посетителите с пет премиерни постановки - „Шоколад“, чийто режисьор е Антон Угринов, „Марихуаната на мама е най-добра“ с Димитър Баненкин и Ивайло Калоянчев, „Сама жена“ с  комедийната прима Албена Михова. „Импровизирай това“ по идея на Мартин Каров и „Извънземни страсти“ - от директора на театъра Калин Сърменов, Борислав Захариев и Михаела Кацарова. С пет нови заглавия ще се отличи и Театър „Българска армия“, който през този сезон чества своята 70-годишнина. Замесени са Владимир Люцканов, Антоанета Бачурова, Диана Добрева, Стоян Радев и Красимир Спасов.

Новият сезон е дългоочаквана глътка въздух и за първата ни трупа. Двама световноизвестни български музиканти блеснаха на сцените на Народния театър в две постановки – диригентът на Биг Бенда на БНР Антони Дончев в „Капитал(на) грешка“ и виртуозният виолончелист проф. Анатоли Кръстев в „Какво да правим с виолончелото?“. Малък градски театър „Зад канала“ представя „Кой се бои от Вирджиния Улф“ с Ирини Жамбонас, Каталин Старейшинска, Малин Кръстев и Владимир Зомбори, „Завръщане у дома“ и „Зорба“. В афиша на Младежки театър „Николай Бинев“ са  „Той е дяволът!“ и „Бившата мис на малкия град“.

Подобни статии

  • Протест на представителите на танцови школи във Варна

    Протест на представителите на танцови школи във Варна

    Представители на над 50 танцови школи от цяла Североизточна България излязоха на протест по улиците на Варна,част от тях облечени в народни носии, предвождани от танцьори с тъпани, които скандираха "Изкуството е живот" и "Еднакви правила за всички".

    67
  • Актрисата, която никога не закъснява

    Актрисата, която никога не закъснява

    Някои сигурно я помнят като Стела Стоянова от „Летене“, „Балкански синдром“ и хитовете „Ритъм & блус“ от началото на кариерата й в Малък градски театър „Зад канала“, други са я забелязали като Стела Ганчева в трупата на Сатирата, трети може да не знаят името й, но когато влезе в банка или магазин, се случва да се смушкат: „Това е Мая, Мая е!“.

    169
  • Бетонно подземие пази историята на старозагорската опера

    Бетонно подземие пази историята на старозагорската опера

    Бетонно помещение, дълбоко под оркестрината пази оцелели през десетилетията спомени от историята на най-старата извънстолична оперна трупа в България – Старозагорската, чийто първа сценична изява е от далечната 1925-а, когато местните меломани се наслаждават на постановката „Гергана“ от маестро Георги Атанасов.

    145