Мръсни думи белязаха модерния театър
Иван Юруков пробил с цветисти ругатни, Сашо Морфов свалил 2 представления заради псувни. Донков играе гол, Владо Пенев – с изкуствен член

Мръсни думи, дръзки намеци и откровени псувни съпровождат репликите на героите в различни театрални спектакли. Скрита мъдрост за едни и абсолютна проява на пошлост и неуважение към нейно величество публиката според други.
Историята помни пъстри провокации, които за съжаление са изправяли част от обичаните артисти едни срещу други в словесна война. Нецензурното предизвикателство се преплита с доза смелост – пресен пример в това отношение е пиесата "Завръщане у дома", поставена в сцената на Малък градски театър „Зад канала“, с участието на големия артист Владо Пенев. Голотата и неприличните жестове не задоволяват режисьорското майсторство, а това води до нова украска в сюжета – изкуствен член на сцената. По-любопитна реакция от тази на артгилдията е зрителят и неговото откровение. Оказва се, че модерният театър излиза от приетата рамка, за да покаже на света, че зад стените му всичко е позволено.
Спектакъл за пълнолетни беляза 30-годишнината на Малък градски театър „Зад канала“ - Владо Пенев се появи с изкуствен член в гащите, среден пръст се размаха от сцената и по нея се разходиха голи женски бедра. Представлението на Явор Гърдев засегна вечното тиражиране на плът, а тези малки стъпки встрани от приетата „строга култура в театъра“ се превърнаха в тема за десетки приятели на изкуството. А щом нещо се дискутира, то от него има смисъл. Всъщност някои артисти, чиито имена днес са достатъчно популярни, са пробили с груб език. Ярък остава Иван Юруков – актьор, режисьор, художник, наследник на таланта... Кой би предположил, че кариерата му започва, когато случайно се озовава под прожекторите и единственото, което му хрумва, е да представи един стар и наизустен от слушане касетъчен запис. „От малък не съм имал амбиции да ставам актьор. Може би на 18-19 години разбрах, че това нещо е много важно за мен... След училище реших да се подготвям и да кандидатствам с рисуване, имах свободно време вечер... Разхождайки се, видях една обява, че търсят самодейци актьори в едно читалище. Кастингът беше същия ден от 18:30ч., а то беше 19 ч. Реших да вляза“, разказва Иван в свое интервю. Чува укорите, че е закъснял, че е недопустимо, че не е съобщил темата на монолога си... А той монолог нямал. Усетил, че е уязвим, първата му мисъл била да пресъздаде историята, която отново, без да иска, но с течение на времето се запечатала в ума му. „Тази история беше много цинична, спомням си я, не искам да я казвам... С псувни вътре, нецензурна... А аз ги говорех с целия патос. По едно време усетих, че прекалявам и погледнах надолу. Всички ме гледаха вцепенено, особено човекът, който ме наставляваше, и аз си казах, че е по-добре да спра, защото по-нататък ставаше още по-цинично. Човекът ме погледна и каза – ако е гарга, да е рошава. На следващия ден се оказах в трупата“ - така Иван обръща живота си на 180 градуса. А човекът, който стои зад това да обича театъра и театърът да го обича, се казва Ангел Ангелов – Батката, негов приятел, който за съжаление не е между живите. Първото му професионално представление се реализира, когато е втори курс в НАТФИЗ, във Врачанския театър.
Преди години страшен скандал разтресе Народния театър. Александър Морфор и Камен Донев се скараха заради не едно, а цели две представления - „Почивен ден“ и „Работно време“. Тогава начало на скандала поставиха възмутени зрители, които неведнъж определиха размяната на реплики като „хвърчене на каруцарски псувни“. Спектаклите бяха свалени, а според представители на първата ни трупа причина били цветистите ругатни. Нарочен бе режисьорът, но и Антон Радичев в „Почивен ден“, който крещи „Да ти е*а майката...“. За да защитят Донев, артисти, които не са част в представленията, категорично определиха акцента като импровизация. Години след това бе замислено окончателно да се прекратят псувните в театъра.
Не толкова явна провокация се оказват голите тела на сцена, макар често и те да будят противоречиви впечатления. „На една репетиция на „Хамлет” бях на сцената с Весела Бабинова. Явор Гърдев ни гледаше отдолу. И в еуфорията на пеенето директно се съблякох. Офелия (Весела Бабинова) беше шокирана. Това ми беше целта - да променя нещо в сцената за конкретния път. Най-добрият вариант е да можеш да изненадваш партньора си и да го държиш постоянно нащрек. И Явор директно каза: „Остава.“ Не сме коментирали повече“, споделя в миналото Леонид Йовчев. Така се е родила идеята за голия Хамлет в постановката на Явор Гърдев. По-любопитен се оказва голият Деян Донков в ролята на римския император Калигула. Режисьорката Лили Абаджиева пък съблича Любо Нейков в „Женитба“, в „Игра на дама“ отново под неин надзор се събличат без притеснение и задръжки – Снежана Макавеева и Калин Врачански. Колегата им Любо Ковачев разкъсва дрехите на красивата Елена Петрова в представлението „Антихрист“, а Нона Йотова, Антоанета Добрева - Нети, Стефания Колева, Искра Ангелова, Силвия Лулчева и Кристина Янева се показват както майка ги е родила в „Красиви тела“. Този тип дързост се оказва една идея по-приемлива за зрителите, които споделят, че голотата е еротика и театърът е един от най-елегантните начини да се подчертае.
Музиканти нахлуват в 2 пиеси на Народния
Домът на смеха – Сатиричният театър „Алеко Константинов“, ще сюрпризира посетителите с пет премиерни постановки - „Шоколад“, чийто режисьор е Антон Угринов, „Марихуаната на мама е най-добра“ с Димитър Баненкин и Ивайло Калоянчев, „Сама жена“ с комедийната прима Албена Михова. „Импровизирай това“ по идея на Мартин Каров и „Извънземни страсти“ - от директора на театъра Калин Сърменов, Борислав Захариев и Михаела Кацарова. С пет нови заглавия ще се отличи и Театър „Българска армия“, който през този сезон чества своята 70-годишнина. Замесени са Владимир Люцканов, Антоанета Бачурова, Диана Добрева, Стоян Радев и Красимир Спасов.
Новият сезон е дългоочаквана глътка въздух и за първата ни трупа. Двама световноизвестни български музиканти блеснаха на сцените на Народния театър в две постановки – диригентът на Биг Бенда на БНР Антони Дончев в „Капитал(на) грешка“ и виртуозният виолончелист проф. Анатоли Кръстев в „Какво да правим с виолончелото?“. Малък градски театър „Зад канала“ представя „Кой се бои от Вирджиния Улф“ с Ирини Жамбонас, Каталин Старейшинска, Малин Кръстев и Владимир Зомбори, „Завръщане у дома“ и „Зорба“. В афиша на Младежки театър „Николай Бинев“ са „Той е дяволът!“ и „Бившата мис на малкия град“.