Николай Брънзалов, зам.-председател на БЛС: Когато фактите говорят, и боговете мълчат, камо ли лекарският съюз

Д-р Николай Брънзалов завършва медицина през 1988 г. в Пловдив. Има придобити специалности по обща медицина, вътрешни болести и здравен мениджмънт. Работил е като корабен лекар на пасажерски кораби, плаващи под чужд флаг.

"Чух, че хората от щаба сме взимали пари, и то баснословни суми. Искам да подчертая и да заяви най-отговорно, това е пълна лъжа. Това са хора, които наливат масло в огъня на антиваксърите. Нека тези, които го твърдят, го докажат, да покажат банкови сметки и преводи. Това е много обидно. Аз бях в щаба, за да помогна с каквото мога и въобще не е ставало въпрос за получаване на средства", казва Николай Брънзалов, заместник-председател на Българския лекарски съюз (БЛС).

- Д-р Брънзалов, има ли проблеми сега с организацията за получаване на ваксини срещу COVID-19 от личните лекари?

- До голяма степен проблемите, които имахме, вече са решени. За логистиката в София има подкрепа и от Столичната община, на национално ниво има подкрепа от органите на реда. Всеки колега може да заяви до съответния областен директор на РЗИ, че има нужда от логистична помощ, когато практиката му е в по-отдалечен район, и да му се доставят ваксините. През последните 2-3 седмици няма сигнали, че мои колеги имат проблеми с получаването на ваксините. Сега проблемите са в това, че няма желаещи да се ваксинират. В момента, в който изчистихме логистиката, желаещите за ваксинация срещу COVID-19 рязко намаляха.

- Имате ли обяснение на какво се дължи този факт?

- Много хора казват, че този факт е притеснителен, но ако всички тези, които го казват, успеят да убедят поне по 2-3-ма неваксинирани, да го направят, нещата ще потръгнат.

От една страна, ние се справихме с третата вълна. Заразените също драстично намаляват. Хората се успокоиха и това им действа демотивиращо. Друга причина за отлив на желаещите да се ваксинират е страхът от странични ефекти, за които много „учени“ вдигаха шум. Аз съм ваксинирал стотици и нямам случай на усложнение като образуване на тромбози например. Това се случва едно на 2 милиона. А ние нямаме 2 милиона ваксинирани срещу COVID-19...

Имам случаи на пациенти, които заболяват между двете игли - просто човекът е бил в инкубационен период и след поставяне на първата игла организмът му не може да изгради толкова бързо реакция и така тези хора се разболяват. Тези случаи са малко, но не съм имал случаи на тромбоза.

У нас няма политика, която да агитира населението да бъде ваксинирано срещу COVID-19. Не е достатъчно добре разпространена информацията от ползата от ваксините. Според мен някои хора се надяват да са в тези 30%, при които останалите 70% ще изградят някакъв колективен имунитет. България ще стигне до положение да хвърля ваксини, да ги раздава и да ги дарява. Това не е тайна, това се чува отвсякъде.

- Като бивш член на НОЩ, може ли да коментирате щабът добре ли си свърши работата? Според вас трябва ли да има ново подобно звено?

- Според мен работата е свършена. Цифрите говорят, че до голяма степен епидемията затихва. Винаги може да се допуснат грешки, когато решенията се взимат в една извънредна ситуация. И да има такива грешки, те не са големи, тъй като ситуацията беше овладяна. Дали трябва да има нов щаб, това си го решава министърът. Щабът е чисто консултативен орган.

Чух, че хората от щаба сме взимали пари, и то баснословни суми. Искам да подчертая и да заяви най-отговорно, това е пълна лъжа. Това са хора, които наливат масло в огъня на антиваксърите. Нека тези, които го твърдят, го докажат, да покажат банкови сметки и преводи. Това е много обидно. Аз бях в щаба, за да помогна с каквото мога и въобще не е ставало въпрос за получаване на средства.

- Продължава ли да е налице проблемът кой извърша ваксинацията и кой издава сертификатът?

- В последния анекс към Националния рамков договор (НРД) изрично е отбелязано как се издава COVID сертификат. Анексът към НРД е подзаконов нормативен акт. Според него, който завършва ваксинацията срещу COVID-19, трябва да издаде сертификата. В цената, която получава за предоставянето на този вид медицинска услуга, влиза и издаването на безплатен медицински сертификат на ваксинираното лице. Когато той не го издава, нарушава подзаконов нормативен акт, какъвто е НРД, и според който му се заплаща съответната медицинска дейност. Това, че някой не иска да спазва НРД, е негов проблем. Призовавам контролните органи да си свършат работата.

Трябва да се знае, че в едни огромни лечебни заведения, в които се нареждаха по 15 стола, за да се ваксинират пациентите по-бързо, дори началниците им запретнаха ръкави, точно тези лечебни заведения не издават сертификати и преднамерено изпращат хората до личните им лекари.

Няма такса за издаване на сертификат при личния лекар, ако той е поставил втората доза ваксина срещу COVID-19. Това е написано черно на бяло в анекса.

- А ако не я е поставил личният лекар и пациентът дойде само за да си вземе сертификат...

- Това е административна дейност, която НЗОК не заплаща. Затова личният лекар е в пълното си право да изисква определена сума за сертификата и да я обяви на видно място в кабинета си.

Ако аз имам електронен подпис и мога да си изкарам сертификата, откъде -накъде ще отида в кабинета на личния си лекар да искам документ за ваксина, която е поставена в някое друго лечебно заведение. Личните лекари не са печатари, ние не сме полиграфични комбинати, за да раздаваме на хората сертификати. Даваме COVID сертификати на тези, които сме ваксинирали ние. Колегите са в пълното си право са изискват такава такса, размерът й не е регламентиран. Всяко лечебно заведение си определя вътрешния ред и цените. Таксата трябва да е поставена на видно място в амбулаторията, където, преди да влезе, пациентът да знае, че ако му се изкара еди-какъв си документ, таксата е еди-каква си. Аз лично не съм сложил такава табела, но не съм и издавал сертификати на хора, които не съм ваксинирал.

Има и следният проблем. Мобилни екипи ваксинират срещу COVID-19 и по предприятията. Тези екипи трябва и да издадат сертификатите. Хората нямат идея този екип от кое лечебно заведение е дошъл да ги ваксинира, но техните началници знаят. Те трябва да се свържат със съответното лечебно заведение, което те са извикали, те са се договорили да отиде в предприятието да ги ваксинира. Това лечебно заведение е получило съответната сума и възнаграждение за извършването на тази дейност. Затова трябва от този екип да се изискат сертификатите, а не да занимават личните лекари. Ние не сме пенкилер.

- В общественото пространство се вдигна много шум около отказа на НЗОК за лечението на проф. Ваня Недкова. БЛС застана зад кауза за събиране на средства за лечението й. Защо се стига дотук хората да събират пари за медици, отдали живота си за каузата да помагат на другите?

- Това е аномалия. БЛС ще направи всичко възможно, за да се помогне на наши колеги, изпаднали в беда. Ние ще помогнем, но причините стоят много по-напред. Здравната система в България е недофинансирана и оттам идват проблемите. В случая става дума за наш колега, изключително заслужил, отдал много години за лечение точно на деца. Раздавал се и в крайна сметка, когато този човек се разболява, се оказва, че не може да се заплати лечението му. За мен е абсолютен парадокс, но това не е изолиран случай. Всеки ден гледаме по медиите, че се събират пари за заболели дечица или за хора, чието лечение е много скъпо. Трябва на много високо политическо ниво да се обърне внимание защо се получава това. Ще помогнем на колегата, доколкото можем, но се надявам институциите да се размърдат. Този човек като лекар е бил полезен на обществото, може и в бъдеще да бъде полезен на системата със своите знания и умения. Но сега ще трябва да му събираме допълнително средства, за да може да се лекува. Наистина ми е болно да говоря на тази тема. Такива новини идват като удар с брадва и тогава започваме да ги мислим нещата. Както с ваксините, ето сега направихме логистиката, но няма желаещи. Преди месец и половина се карахме да си вземем ваксини. Това е липса на синхрон.

Не трябва да откриваме топлата вода. Просто трябва да почерпим международен опит. В много държави тези проблеми са решени. Преди 1989 година ни беше набивано, че здравеопазването е безплатно, но то не е безплатно, а е много скъпо. Само да лежите в една болница престоят ви е все едно сте преспали в 5-звезден хотел. Тези неща са се изплъзнали от времето и просто си вървим по инерция. Например не може на един лекар телефонният му номер да виси на вратата и всеки да може да го види и набере по всяко време на денонощието по всякакви въпроси. Това е заложено в наредба за достъпа. Тепърва ще се решава това недомислие, защото няма нормален човек 24 часа в денонощието да седи и да си вдига телефона. Във Франция или Англия дали всеки болен пациент може да почука на вратата и да влезе в кабинета още същия ден за преглед, да му се издаден талон за специалист и ако е много болен, още в същия ден да влезе в болница. Искам чрез вашата медия да призова пациентските организации да посочат поне задължение на пациента според тяхната доктрина, а не само да говорят за правата на пациентите.

- Здравният министър изнесе данни за нарушения в болница „Лозенец“. БЛС има ли някаква информация, може ли да коментирате?

- От БЛС адмирираме всякакъв вид проверки и контрол. Ще изчакаме да приключи официално проверката на разследващите органи. Към момента не можем да коментираме. Лекарският съюз е против вменяване на групова вина. Няма да защитаваме никого, който е правил нарушения, но нека да се установят фактите и да приключат проверките. При това положение, когато фактите говорят, и боговете мълчат, камо ли лекарският съюз.

Подобни статии