Някои още карат каруци, а ние мечтаем за електромобили

Солени глоби до 1000 лева чакат шофьорите, които влизат в центъра на София с по-стар автомобил в дните със замърсяване на въздуха над нормата (виж тук).

Докато подобни мерки у нас тепърва се обсъждат, на Запад те отдавна са факт. В стремежа си да изчисти въздуха, кметът на Лондон от 25 октомври разширява няколко пъти зоната, в която превозните средства трябва да отговарят на стандартите за ниски емисии. Това е по-голямата част от града навътре от околовръстния път на север и юг. Собственици на автомобили, които не покриват стандартите Евро 4 за бензинови двигатели и Евро 6 за дизел, ще трябва да плащат по 12,50 паунда на ден. Дотук приликите с Лондон.
Ако един средностатистически лондончанин се разходи от софийския околовръстен път в посока към центъра на града, може да види удивителна гледка. Хора с вид на клошари да карат каруца, теглена от кон, и да товарят в нея отпадъци. Наоколо щъкат 25-годишни трошки, но и фучат лъскави луксозни коли. Ако пък отиде в „Люлин“ може да види и чисто нова „Тесла“, паркирана пред панелен блок. Такъв електромобил може да се види и върху кратерите, наречени улици, в „Манастирски ливади“.
Въвеждането на глоба за стар автомобил ще очертае още една разделителна линия между бедни и богати. Вероятно мнозинството българи ще бъдат много доволни, ако имат доходи на лондончанин, които да им позволят да си купят нов автомобил или пък електромобил или поне хибрид.

Но реалността е съвсем друга. Малцина са тези, които могат да си го позволят. Това обаче не са само успешни бизнесмени, които са построили бизнеса си с двете си ръце и с цената на много труд, нито гениални айтита, които работят денонощно пред компютъра за чужди компании. Сред малцината с лъскави коли има и доста тарикати, които успяват да поддържат луксозен начин на живот благодарение на нетрудови доходи, присвоени по линия на разни схеми. Има и такива, които ползват служебен автомобил за лични цели напук на НАП. Но въпросните, вместо да им се стовари на главата цялата строгост на закона, сега някой иска да ги погали с перце и да се им позволи още една привилегия, от която ще бъдат лишени простосмъртните. Така се очертава още една разделителна линия, заради която хората да се разделят на лагери и да почнат да се джафкат.

Нека първо да изчакаме българинът да позабогатее малко и тогава да му предявява някой претенции за това колко стара кола кара. А междувременно да не забравяме, че печките на твърдо гориво и горенето на гуми и парцали са основната причина за мръсния въздух в столицата, не толкова колите. Да ги има причината е същата. Хората са бедни и се отопляват както им е изгодно. Отчасти замениха циганската любов с климатици, но нищо чудно хората отново да се върнат към твърдото гориво, след като видят сметките си за ток от Нова година.
Единственият сигурен лек срещу замърсяването на въздуха е да ни се понапълни джобът. Тогава всички ще станем много по-еко. Дори можем да преодолеем комплексите си и да яхнем колело. Само че това не става с вълшебна пръчица. Докато все още виждаме съграждани, които се придвижват с каруци, не можем да очакваме, че автопаркът на останалите ще се напълни с нови автомобили.

Подобни статии