Онлайн търговци крият оборот през банките

Данъчните погнаха 7000 продавачи в нета

Онлайн търговци заобикалят правилата на данъчните с нов трик. Вместо с наложен платеж пратките вече се плащат по банков път и след това стигат до купувачите. Покупка без превод вдига цената на стоката между 10 и 20% от стойността й, показа репортерска проверка.

Масово в онлайн платформите за търговия и социалните мрежи търговците вече се отказват от плащане на стоките при получаване от куриера. Причината е, че НАП има вече данните за сделките, осъществени от физическите лица – търговци. И данъчните са погнали 7000 души, които са продавали стоки по интернет, без да си платят данъците. Сега вече се обявяват две цени – едната при плащане при банков превод и втора по-голяма, ако купувачът предпочита да си получи стоките с куриер. Плащането на по-високата сума с наложен платеж продавачите открито обясняват, че е заради плащането на данъци. При банков превод купувачите плащат само доставката на стоката и така данъчните не могат да засекат търговците.
С данък не се облага само продажбата в интернет на лични и употребявани вещи. Ако продавате старите си ски обувки например или използвано детско столче, не се дължи налог. Ако обаче става дума за регулярни продажби на стоки, които очевидно не са закупени за лична употреба, а с цел търговия и печалба, се дължи и начислява данък, който лицата трябва да декларират в годишната си данъчна декларация за съответната година. Продажбите в интернет, които са с цел печалба, се облагат с данък от 10 или 15% в зависимост от това каква дейност извършват търговците.
При анализ преди месец данъчните се натъкнали на любопитни практики с цел прикриване на дейността и доходите от нея. Например – едни лица фигурират като получатели на наложения платеж, а търговският профил, от който е осъществена сделката, е на безработни, които твърдят, че носят пратките до определен адрес срещу заплащане от 5 лв. на курс. Не са малко и случаите на лица, починали преди 2 и повече години, които имат търговски профили и реализират значителни продажби.
От данъчната служба стартираха информационна кампания, насочена както към търговците онлайн, така и към потребителите. Целта на инициативата е да разясни в кои случаи продажбите на стоки в интернет подлежат на облагане, да насърчи доброволното деклариране на приходи и пазаруването от надеждни търговци. Чрез страниците на приходната агенция във Фейсбук - „Влез в час с данъците“ и „Вземи си касовата бележка“, ще бъдат разяснявани правата и задълженията на търгуващите в интернет и техните клиенти, както и възможностите им да подадат сигнал, ако попаднат на некоректен търговец.

 

Подобни статии

  • 8 от 10 работодатели планират увеличение на заплатите, за да запазят талантливите си служители

    8 от 10 работодатели планират увеличение на заплатите, за да запазят талантливите си служители

    В повечето бизнес сектори в страната се очакват повишения на възнагражденията. Целта на работодателите е по този начин да запазят текущите таланти в организациите си. Това показва регулярното проучване на ManpowerGroup България „Заплати и допълнителни придобивки – тенденции” (SATR H1/2022), което анализира какви промени планират работодателите от всички сектори и региони на страната по отношение на месечните възнаграждения и бонуси през следващите шест месеца, съобщи БНР.

    77
  • Строителният бранш предлага 7 стратегически приоритета за развитие на сектора

    Строителният бранш предлага 7 стратегически приоритета за развитие на сектора

    Координационният съвет на браншовите организации в устройственото планиране, инвестиционното проектиране и строителството предлага 7 ключови приоритета за устойчивото развитие на сектора, както и конкретни политики и мерки за постигането им. Предложенията са резултат от продължителен процес на анализ и диалог между професионалните организации. Идеите за развитието на отрасъла бяха представени на съвместна пресконференция на седемте браншови сдружения, които формират координационния съвет.

    140
  • За пръв път: През декември в Европа се продадоха повече електрически, отколкото дизелови автомобили

    За пръв път: През декември в Европа се продадоха повече електрически, отколкото дизелови автомобили

    През декември за първи път в Европа са били продадени повече електрически, отколкото дизелови автомобили, съобщава в. "Фигаро". По данни на германския специалист по електромобилите Матиас Шмит, поместени във в. "Файненшъл таймс", през декември в Европа продадените електрически коли са били 176 000, с 6 процента повече в сравнение с предходната година, спрямо 160 000 дизелови автомобила.

    99