Отслабваме с режима на пещерните хора

Палео диетата пази сърцето и ни зарежда с енергия

Палео диетата е един от най-популярните режими за отслабване. През годините десетки такива са набирали популярност, а след това манията по тях бързо е отшумявала. Други обаче са се доказали като ефективни и непрестанно трупат нови привърженици. Именно такъм е случаят с Палео режима, който е предшественик на актуалната кето диета.

Името му идва от най-ранната праисторическа епоха – палеолита, а основната идея е, че при тази диета се консумират само естествени продукти и нищо консервирано или пакетирано.

Източниците на храна за човека през старокаменната епоха са били животните и растенията. Хората са използвали за храна месото и органите на животните. Млечни продукти и растителни храни, богати на въглехидрати (като бобови и житни култури), са били консумирани много малко. За сметка на това са се използвали листата и корените на растенията. Основната идея на Палео диетата е да ни върне именно към древните времена и колкото по-естествени са продуктите, които консумираме, толкова по-добре. Поддръжниците на режима твърдят, че хората генетично са програмирани да се хранят така, както и своите далечни прародители от старокаменната епоха.

Така първото, което трябва да направите, е да научите какво можете да ядете и какво не. Ще установите, че режимът налага много ограничения. Основните забранени храни са зърнените и бобовите култури – пшеница, царевица, ориз, боб, леща, нахут, както и преработените и пакетирани храни – снаксове и чипсове, колбаси, шоколади, вафли и всякакви полуфабрикати. Режимът изключва също така хляба и тестените продукти, алкохола, кофеина, млякото и млечните храни. Това обаче не трябва да ви притеснява, а Роб Улф, автор на няколко книги за Палео, обяснява защо: „Палео храните са най-богатите на хранителни вещества храни, които можете да намерите. Ако започнем да включваме пълнозърнести храни, варива и млечни продукти, хранителната стойност намалява, а се увеличава приемът на калории”. Позволени са месата, рибата, яйцата, всички зеленчуци, плодове с ниско съдържание на захар, бадеми, орехи и лешници, други сурови ядки (без фъстъци) и семена.

Приемът на повече протеини понижава апетита и същевременно ускорява метаболизма. Богатата на протеини диета помага да сваляте килограми, без обаче да губите чиста мускулна маса. Разбира се, има стриктен начин на спазване и такъв, който позволява „бягства“. В първия случай обаче резултатите се постигат по-бързо. Някои залагат на изцяло нисковъглехидратно меню, докато други от време на време хапват печен картоф или купа ориз. От вас зависи да изготвите своето идеално меню. Отслабването обаче далеч не е единствената полза от Палео диетата. Този режим контролира нивото на кръвната захар, а колкото по-стабилно е това ниво, толкова по-малко е чувството за глад. Диетолозите са категорични, че ако се храним като пещерните хора, ще намалим потенциалния риск от развиване на диабет.

Режимът съдържа предимно здравословни мазнини от всички семена и ядки, които се консумират, като в същото време е с ниско съдържание на наситени мазнини поради ограничението на млечни продукти. Това от своя страна ще работи за подобряване на холестерола и намаляване на риска от сърдечносъдови заболявания. Според някои изследвания тази диета понижава риска от някои автоимунни заболявания, остеопороза и болест на Алцхаймер. Спазвайки стриктно диетата, много скоро ще усетите прилив на енергия. Според много от поддръжниците на пещерното хранене след известен период от време се забелязват и други промени като по-пълноценен сън, изчистване на кожата и още редица позитивни ефекти.

 

Примерно меню:

Понеделник

Закуска: Яйца с бекон

Обяд: Зелена салата с пуешко филе

Следобедна закуска: 2 ябълки, шепа бадеми 

Вечеря: Зеленчуци на грил с малко маслини

 

Вторник

Закуска: Сушени плодове

Обяд: Телешко задушено и пюре от карфиол

Следобедна закуска: Авокадо

Вечеря: Супа от коприва с телешко филе на скара

 

Сряда

Закуска: Боровинки и стафиди

Обяд: Броколи, моркови и артишок на пара

Следобедна закуска: Голяма шепа орехи

Вечеря: Пилешко филе със спанак

 

Четвъртък

Закуска: Манго, чаша билков чай

Обяд: Салата с риба тон

Следобедна закуска: Макадамия

Вечеря: Скумрия на скара, салата от домати и краставици

 

Петък

Закуска: Филе по избор

Обяд: Ролца от зеле и говеждо

Следобедна закуска: Малко черен шоколад и фреш

Вечеря: Печена сьомга

Подобни статии