Пламена Гетова искала да е актриса заради Ламбо (СНИМКИ)

Сбъднала мечтата си да снима с него 25 г. по-късно

"Когато гръм удари" със Стефан Данаилов, 1995 г.

Голямата Пламена Гетова, която допреди дни гледахме като властната майка проф. Павлина Гочева в сериала „Откраднат живот“, е искала да стане актриса заради незабравимия си колега Стефан Данаилов.

Като тийнейджърка тя го гледала в култовата поредица „На всеки километър“ и си мечтаела един ден да играе заедно с любимеца на няколко поколения майор Деянов. 25 г. по-късно това в действителност се сбъднало, като се събрали в телевизионния филм „Когато гръм удари“ по сценарий и режисура на Дочо Боджаков по едноименната драма на Яворов. 

Авантаж

През 80-те родената на 1 юни в Монтана актриса е сред най-сниманите в българското кино. Звездата й изгрява още през 1977 г., като изиграва крадлата Жела във филма на Георги Дюлгеров „Авантаж“. „Странно се стекоха обстоятелствата – още като завърших, работих с Георги Дюлгеров в „По трети петли”, а после бях разпределена в Разград. Отидох и му казах да направи нещо да не замина. Той каза, че ще ме вземе в „Авантаж”, и така тръгна. Филмът получи „Златна мечка”. Руси Чанев е великолепен - доказателство, че театралният актьор може да е изключителен и в киното“, спомня си актрисата. За времето си лентата е български неореализъм, но тя продължава да бъде сред най-гледаните и днес. „Великолепен филм е, остава си такъв. Мисля, че Жоро след това не успя да постигне подобен творчески връх. Може би се доближи в „Мера според мера“, но това е друг тип кино. А защо не остарява с годините - явно разнищва вечни човешки проблеми, а не е нещо временно, нещо епизодично“, добавя Гетова.

Дом за нежни души

Друга емблематична роля за нея е на актрисата Вера Йорданова-Верчето в „Дом за нежни души“ на Евгений Михайлов. Героинята й работи в провинциален театър, но мобилизира цялата си енергия, за да изплува над битовите несгоди и да съхрани своята чувствителност, заплашена от хладната прагматичност и душевна грубост и да не се поддаде на инерцията. „Филмът е сниман недалеч от Хасково - в Димитровград. Имаше едно стихотворение на Стефан Цанев, по което после Юри Ступел направи песен: пътят на една актриса към София задължително минава през леглото на някой от провинциалните велможи. Моята героиня показва характер и морал, решава да покори столицата без помощта на леглото“, казва Пламена. Ролята на режисьора изиграва нейният съпруг Кирякос Аргиропулос, за когото се омъжва година по-рано. 

Сезонът на канарчетата

Евгени Михайлов я снима в главната роля и 10 г. по-късно в „Сезонът на канарчетата“ - филм за равносметката на една жена пред сина си, която преминава пред ужасите на социалистическия концлагер и психиатрична клиника и въпреки всичко успява да съхрани човешкото си достойнство и морал. При излизането на лентата кинокритиците определят филма като плакатен и не харесват гледната точка на режисьора към съвсем близкото минало. „Като го гледах за първи път, имах подобно усещане. Сега обаче си мисля: колко бързо забравяме това, което е било в миналото. Това ми дойде наум по повод немския филм "Животът на другите", който взе "Оскар" за чуждоезична кинотворба и разнищва историческия водораздел в тази страна отпреди 18 години. Изненадах се как вече почти не си спомням, че съм живяла в подобна реалност. Не всички страдахме тогава, но защо пък да остава скрита драмата на хора, които системата е мачкала“, споделя Пламена Гетова.

Равновесие

Другият важен за актрисата филм е „Равновесие“ на Людмил Кирков. Тя е в ролята на Елена, която е касиерка на филмова продукция, пристигнала на морето, за да заснеме филм със заглавие „Равновесие“, но нито актьорите, нито режисьорът знаят защо сценаристът е избрал това заглавие. Героинята й е съпруга на шофьора Милко (Павел Поппандов), който мечтае да участва в автомобилно състезание. С асистент-режисьорката Мария (Катерина Евро) се оплитат в любовен триъгълник, който завършва със самоубийството на Елена. „Авантаж“ си остава един от най-добрите български филми на всички времена. „Дом за нежни души“ пък беше изстрелващ дебют на Евгени Михайлов, както за него, така и за мен. За участието си в тези филми получих най-големите си награди, национални и международни – за главна женска роля на филмовите дейци, както и на фестивалите във Варна и Кошалин, Полша, почетен знак от Сицилия“, спомня си актрисата.

Магия

През 1980 г. се снима в камерната драма „Прозорецът“ на Георги Стоянов в чудесната компания на Леда Тасева, Велко Кънев, Антоний Генов и Добринка Станкова. Иван Андонов я харесва за главна роля в „Бяла магия“ с Калоянчев, Велко Кънев, Илка Зафирова, Петър Слабаков, Меглена Караламбова. През 1984 г. - в „Не знам, не чух, не видях“ на Людмил Кирков със Стефан Мавродиев, Мария Каварджикова, Константин Цанев. „Нощем с белите коне“, „Нощем по покривите“, „Ева на третия етаж“, „Мадам Бовари от Сливен“, „Една калория нежност“, „Принцът и просякът“, „Мъж за милиони“ са само още една малка част от най-популярните филми с нейно участие. Снима се и в няколко чуждестранни продукции: „Играх в италиански криминален сериал, където Стефан Данаилов е в една от главните роли. После пак при италианци - история за съдбата на евреите по време на Втората световна война. Бях ангажирана и в две френски продукции“, казва за филмографията си Пламена.

Летовници

Киното обаче все по-рядко се сеща за нея. „Последните няколко години много ми липсва киното, уви, не се снимам. В театъра всяко едно представление можеш да го промениш, преобразиш, то е като жив организъм. Заедно с публиката го работите едновременно. Докато в киното образът се запечатва и трябва да дадеш максимума от себе си, за да се получи желаният резултат. И киното, и театърът са за мен съдба, отдушник, спасение, защото целият ми живот премина на сцената и пред камера“, казва тя. Последното й участие е преди петилетка в „Летовници“, където си партнира с Анета Сотирова. „Беше много приятно. За съжаление аз имах малко участие на морето – една седмица. Бях болна през цялото време и не успях да си натопя краката в морето. Бях на премиерата в София и с приятно чувство забелязах, че хората се забавляват на този филм. Ивайло Пенчев е успял да събере плеада от готини артисти – и по-възрастните, и по-младите. Това беше гаранция за успех. Много се забавлявах на снимките с Герасим, с Малин Кръстев, с Анета. Категорично извадени реплики, които приятелите ми припомнят, но важното е, че има разказ за едни хора, които попадат в невероятни ситуации, красива природа. Неслучайно филмът взима награда на публиката, защото е комуникативен, разбираем, няма безкрайно дълги кадри, не е дълбокомислен. По-близо е до зрителя“, казва за филма Пламена Гетова.

 

Звезда в „Откраднат живот“ и „Отплата“

Сериалите на Нова телевизия „Откраднат живот“ и „Отплата“ я направиха разпознаваемо лице и сред най-младото поколение. В медицинската поредица тя има малка, но запомняща се роля като проф. Гочева – властната майка на доц. Мазов (Моню Монев) и национален консултант по съдова хирургия. Актрисата облича в играта си ирония и самоирония, създавайки колоритен тандем с най-големия чешит на болницата д-р Мазов. Преди това тя блесна в криминалната поредица „Отплата“, където изигра майката на Велислав Павлов. Тя изстрада драмата му, след като загуби жена си и единствената си дъщеря при автомобилна катастрофа. Машинациите на корумпирани юристи изкараха него виновен и той се зае сам да отмъсти на виновните. Там си партнират още легенди като Джоко Росич, Стоян Алексиев, Мариус Донкин, както и младите Орлин Павлов и Стефан А. Щерев.

 

 

 

Каре

 

Не успя като продуцент

 

„Аз съм от щастливите актриси, успях да изиграя всички големи роли, които исках. Участвала съм в постановки по Ибсен, Чехов, Шекспир, Фюгърд. Доволна съм - имах добра театрална съдба“, казва за актьорската си кариера Пламена Гетова. През 1998 г. тя се пробва и от другата страна на завесата като продуцент и мениджър, но за съжаление приключението й завършва безславно. Заедно с Меглена Караламбова и Илия Добрев основават частна компания „Отворен театър“, легитимирайки го с постановката на Андрей Аврамов „Ликьор за две откачалки“ по пиесата на много играния британец Питър Шафър. Обаче още е рано за частни продуцентски компании. Актрисите мъчително намират спонсори, трябва да направят известно и привлекателно мястото, където играят - салона на Централния куклен театър и т.н. Скоро след премиерата на постановката изоставят проекта „Отворен театър“.

 

 

Каре

 

Надгражда Талев като Султана

 

През 1982 г. Пламена Гетова е поканена в трупата на театър „Българска армия“. Софийските театрални фенове възторжено я акламират като Жулиета от постановката на Иван Добчев „Ромео и Жулиета“. Тя е летящият старт на актрисата на софийска сцена. Интересното е, че по-младата Пламена изиграва дойката на Жулиета от същата пиеса, когато представя дипломния си спектакъл в театралния институт. Нейният професор Гриша Островски се възхищава от бързината и естествеността на вживяването й в ролята. Това ще си остане запазена марка на актрисата и до днес. В „Армията“ Пламена има късмет да работи с режисьорите - императори на българския театър. В "Години на странстване" и "Последният янки" е при Леон Даниел, във "Вишнева градина" и "Хенрих ІIV" е при Крикор Азарян. Силен отзвук сред феновете на сцената има участието й в "Три високи жени" по пиесата на Олби, която кинорежисьорът Христо Христов поставя в Театър 199. Силни роли прави и при Николай Ламбрев, който знае възможностите й още от Стара Загора - "Метеор" и "Реквием за една монахиня", както и в "Дивата патица" под режисурата на Димитрина Гюрова. В „Железният светилник“ е една от последните й роли на армейската сцена. „Не искам Султана да бъде възприемана само като „люта и горделива”, както Талев ни я представя, а искам да й дам онази мекота и доброта на майката. Голямо предизвикателство е да изиграя този толкова сложен образ и съм благодарна на Асен Шопов за възможността, която ми даде“, казва за героинята си актрисата.

 

Подобни статии

  • На 69 години си отиде синът на Тодор Живков - Владимир Живков

    На 69 години си отиде синът на Тодор Живков - Владимир Живков

    На 69 години почина синът на бившия генерален секретар на ЦК на БКП, министър- председател на НРБ и първи председател на държавния съвет Тодор Живков – Владимир. В последните години той се пазеше в сянка от прожекторите и караше старините си скромно. Както е популярно напоследък, веднага след новината за кончината му се появиха писания, че е загинал от усложнения, получени след прекаран коронавирус.

    387