По данни от отчет на омбудсмана: 2000 българи не разчитат сметките си за парно

Майки остават без болничен, кръчмари се жалват, че нямат персонал

Близо 2000 са жалбите от граждани за високи и неразбираеми сметки за парно и лошо качество на ВиК услугите към омбудсмана на България. Това сочи справката на институцията към 23 декември 2020 г., изготвена от експертите на националния обществен защитник.

Според тях тези оплаквания са с най-голям дял от общо 3298 броя за нарушени права на потребителите. През 2020 г. над 13 200 граждани са подали жалби и са получили съдействие от омбудсмана Диана Ковачева, а още 23 865 души са направили това в колективни подписки, жалби и петиции, става ясно от отчета.

След неразбираемите сметки на парно най-голям е броят на хората, писали до омбудсмана заради проблеми в сферата на социалните права, образование и здравеопазване – общо 2926 граждани.  Основните жалбоподатели са безработни, които са получавали парично обезщетение за определен срок от бюрата по труда. След изтичането на този срок и по време на извънредното положение не са успели да се реализират на пазара на труда и се оказват в ситуация, в която нямат право, нито на парично обезщетение, нито на социална подкрепа. Други категории лица са родители на малки деца, основно до 12-годишна възраст, на които едностранно е предоставен от работодателите им платен отпуск или те са поискали и ползват платен или неплатен отпуск, за да могат да гледат децата си поради затваряне на училищата и детските градини. След изчерпване на платения годишен отпуск остават без алтернатива за доходи през времето на извънредното положение.

Жалби в първия месец от извънредното положение са подадени и от жени, на които предстои раждане поради преустановяването на прегледи в консултативните кабинети, което ги поставя в невъзможност за получаване на болничен лист за изплащане на парично обезщетение при бременност и раждане за срок 410 дни, от които 45 дни преди раждането. В една колективна жалба към омбудсмана се обръщат десетки хотелиери и ресторантьори, които нямат персонал и работодател и заради извънредното положение са останали без доходи. Това са и собственици на малки ресторантчета, заведения за бързо хранене, къщи за гости, които имат от 1 до 9 наети работници. Има и много оплаквания от екскурзоводи.

 

Подобни статии