Появи се наследник на свръхзвуковия „Конкорд“

Очаква се енергоефективният „Overture“ да литне през 2025 г.

Photo: Бизнес инсайдър Демонстрационният прототип XB-1

Свръхзвуковите пътнически полети са на път да се завърнат близо две десетилетия, след като френско-британският авиолайнер „Конкорд“ бе изведен от експлоатация, предаде в. „Бизнес инсайдър“. Водещи в това направление обаче са не гиганти като „Еърбъс“ или „Боинг“, а по-малки стартъпи като базирана в Колорадо авиационна фирма, която току-що представи готов да литне прототип.

Компанията „Boom Supersonic“ е в челото на надпреварата за повторното пускане на търговските свръхзвукови полети със своя модел „Overture“. Това е подобен на „Конкорд“ реактивен самолет, който по план би трябвало да дебютира през 2025 г. Този самолет на стойност $200 млн. би могъл да намали наполовина времето за пътуване, ако се окаже успешен, и да направи света значително по-малко място.

„Конкорд“ бе известен с това, че прекосяваше Атлантика за три часа между Източния бряг на САЩ и Европа. Това позволяваше на пасажерите да закусят в Ню Йорк и да обядват в Париж, или да закусят в Лондон и да направят втора закуска във Вашингтон. Но на пътя между днешните самолети и бъдещата свръхзвукова ера са изпитателните полети, които трябва да продължат хиляди часове.

Миналата седмица „Boom“ вдигна покривалото от прототипа, с който ще се извършват изпитания и ще се докаже, че технологията е приложима за щирокомащабни комерсиални полети. Демонстрационният модел с един пилот, известен като XB-1, ще литне в небето в началото на 2021 г. и ще проправи пътя за „Overture“.

Авиокомпаниите вече проявиха интерес и желание да се върнат в бизнеса със свръхзвуковите пътувания. „Върджин Атлантик“ и „Джапан еърлайнс“ са инвеститори в компанията, която вече е натрупала 30 предварителни поръчки. Дори Военновъздушните сили на САЩ искат да се включат в играта за евентуален свръхзвуков „Еър Форс 1“.

XB-1, който излезе от хангара на „Boom“ в Сентениъл, щата Колорадо, е резултат от шест години работа, откакто стартъпът бе лансиран през 2014 г. Прототипът ще положи основите за „Overture“, като с него ше се извършат изпитания с цел да се гарантира, че суперзвуковата технология на „Boom“ може да се прехвърли и на по-голям самолет.  XB-1 е с дължина 21 метра – близо три пъти по-къс от машината, чийто път проправя. Той е далеч от луксозният пътнически самолет, какъвто ще бъде „Overture“. Дизайнът им обаче е съпоставим, и знанията, натрупани при тестването на прототипа, ще помогнат на по-голямата машина да се отдели от земята.

Просто казано, XB-1 е ракета с крила и уреди за контрол на полета. Дизайнът му е подобен на този на изтребител, при който самолетът е изграден около двигателя. В случая става дума за три двигателя „General Electric“ J85, които му дават 12 300 фунта тяга. Фюзелажът е направен от карбонови композитни материали, титан и алуминий – достатъчно силни, за да издържат на температура от 150 градуса по Целзий, но достатъчно леки, за да позволят да се преодолее звуковата бариера. 

Наземните изпитания ще продължат в Колорадо, а догодина ще започнат и тестовите полети от Мохаве, щата Калифорния. Тестването на XB-1 и разработката на „Overture“ ще продължат в тандем, докато „Boom“ финализира технологиите, които ще се използват в пътническия самолет. Ако всичко мине по план, може да станем свидетели на завръщане към свръхзвуковите комерсиални пътувания преди края на това десетилетие, изтъкна „Бизнес инсайдър“.

Подобни статии