"Правя си селфи, значи съществувам": Инстаграм празнува 10-ия си рожден ден

# Фудпорн (Foodporn),# нофилтър (nofilter), #травелгрем (travelgram): тези термини се наложиха за 10 години във всекидневието на 1 милиард души благодарение на Инстаграм (Instagram). Това приложение промени начина, по който се храним, пътуваме и дори потребяваме. Франс прес проследява създаването и огромния успех на социалната мрежа.

Пътуване на егото

На 6 октомври 2010 година американците Кевин Систром и Майк Кригер пускат социална мрежа, посветена на споделяне на снимки. Кое е новото? Приложението, създадено за смартфони, предлага филтри за повишаване на яркостта, контрастите, цветовете или перфектната снимка в стил Полароид (Polaroid) и то само с няколко клика. Успехът е незабавен.

Две години по-късно приложението, което направи революция във фотографията, налагайки кодовете си, беше купено от Фейсбук (Facebook). Междувременно то се превърна в платформа, на която всеки излиза на сцената със селфита.

Инстаграм създаде и онлайн звезди, така наречените "Инстамомичета" като Киара Ферани (21 милиона последователи), която пусна линия козметични продукти с Ланком (Lancome) и Кайли Дженър от клана Кардашян, следвана от 196 милиона фенове.

Машина за пари

Успехът на Инстаграм не остана незабелязан от търговските марки. Така общото селфи от церемонията по връчването на наградите Оскар през 2014 година на Елън Дедженерис, Дженифър Лорънс и Брад Пит, всички усмихнати, всъщност беше направено от смартфон Самсунг (Samsung), спонсор на вечерта.

Както за луксозните марки, така и за брандовете за бърза мода, Инстаграм дава възможност милиони потребители да се превърнат в клиенти, благодарение на функция за пазаруване, включваща връзки, които препращат потребителя към съответния търговски сайт.

Марките могат занапред да привличат клиенти там, където се намират - на телефоните си и най-вече без посредник. Снимките на продуктите се появяват между две публикации и в същия квадратен формат.

Приложението е истинска машина за пари, както за компаниите, така и за хиляди инфлуенсъри, често млади хора, които се издържат благодарение на снимките, които публикуват и са спонсорирани от търговските марки.

Кухня 2.0

Снимате тоста с авокадо и го публикувате, увековечавате латето си. Приложението се наложи и в света на ресторантьорството, разтърсвайки живота на готвачи и гурмани.

Тридесетгодишната парижанка Мал Бурас следва в Инстаграм около 15 готвачи, сред които Ален Пасар (с половин милион абонати), чийто ресторант има три звезди от Мишлен и много известния в медийното пространство Сирил Линяк (2,5 милиона последователи). През уикенда се опитвам да пресъздам някои от творенията си. Безплатно е, със свободен достъп и ми дава възможност да разнообразявам обичайните ястия, отбелязва младата жена.

Масов туризъм

Какво ще кажете за пътуване до Хърватия? Или разходка по улица "Кремио" в Париж? Инстаграм е идеалната витрина за туристическите компании, които залагат на приложението, за да популяризират дестинациите си.

Младата жена вече не използва пътеводители, а залага на платформата: Питам общността за препоръки или търся чрез инструментите за геолокация, казва тя.

Радетели за каузи

Времето, прекарано в Инстаграм, както и в другите платформи, нарасна неимоврено по време на карантината.

След два месеца на споделяне на снимки за постигнатия напредък в йогата и гастрономически подвизи, американското движение "Животът на черните има значение" неминуемо навлезе на платформата, която до този момент имаше по-скоро дискретно активистко и политическо измерение.

В същото време по-новото приложение ТикТок (TikTok), което е предпочитано от младите хора (известното поколение Зет), поклонници на развлекателни, музикални и пародийни видеа, покори значително по-голяма аудитория. Огромната му популярност заплашва да свали от трона Инстаграм, царството на поколението на милениалите.

Подобни статии