Проф. Донка Байкова, специалист по хранене: Киселото зеле и туршията са врагове на коронавируса

Преяждането отслабва имунната система, в пандемията имаме нужда от повече енергия

"По време на пандемията трябва да избягваме нискокачествените храни и напитки, които са промишлено произведени, а не натуралните. Например, нискокачествените салами, кулинарните маргарини в които пържат картофките в заведения, трябва да избягваме и имитиращите млечни продукти, те са наситени с палмово масло. Тези храни потискат имунитета, наместват се в клетъчната мембрана, която именно са мастните киселини и когато тези трансмастни киселини са приети чрез храната в голяма количество не могат да се обработват, защото човешкия организъм няма ензимни системи, които да са отговорни за тяхната обработка и се натрупват в организъма. Вредни са за имунната система, защото имитиращите продукти нямат разпознаваемост на чуждите агенти в околната среда в частност от биологичен характер, каквито са вирусите", казва специалистът по хранене проф. Донка Байкова.

- Проф.  Байкова,  през зимата наблягаме на тежката храна. Това вреди ли ни в условията на пандемия?

- По принцип имаме сезонен модел на хранене. В студените месеци на годината консумираме по-високо енергийна храна, с цел поддържане на топлинна регулация на тялото. Зимно време, особено в пандемията с удоволствие, трябва да си хапваме капама или свинско със зеле, баница със сирене и яйца. Това е защото имаме нужда от повече енергийна храна със цел поддържане на температурата на тялото, хората трябва да произвеждат около 37 градуса, защото я губим със кожата, която е най-голямата тъкан в човешкото тяло. Храносмилателната система на човека е триединна, от три звена, което означава, че когато преядем ние я натоварваме и ангажираме вниманието и кръвообращението, мозъка и изработването на имунните тела.

- Чрез преяждане забавяме ли имунната система ?

- Хората, които преяждат забавят имунната система и поставят в риск организма, поради тази причина, трудно смилаемата храна, преяждането и препиването, означава ангажиране на метаболизъма и процесите. Когато организмът е пренатоварен може да отключим заболяване, като язва, възпаление на стомашно-чревната лигавица, гастрит и всякакви болести, които са свързани с храносмилателната система. Това се получава защото, органите в храносмилателната система реагират еднопосочно, дори да имаме лек проблем свързан с храносмилателната система ще реагират и останалите.

- Какъв трябва да е хранителния режим по време на пандемия ?

- По време на пандемията  е ясно че хранителният режим, трябва да бъде съответстващ на потребностите на организъма. Всяко преяждане и препиване е вредно. Особено препиването, защото алкохолната субстанция е носител на празни калории, а това означава, че няма витамини и минерали в концентрираната алкохолна напитка и спиртната напитка, няма и белтъци и мазнини, но въпреки това 1 грам етанол е носител на седем калории. Тежката храна и трудно смилаема. Преяждането и препиването по време на класическите Коледни банкети или пък фирмените тържества е вредно, защото имунната система за 48 часа не функционира. Тоест ние парираме имунната си отговор и устойчивостта на организма, заради предозиране и свръх консумация на концентрирани храни и напитки.  Това не можем да си го позволим поне в настоящия празничен период, не можем да каним и много гости, защото тогава свръх консумацията на традиционните многостепенни кулинарни менюта, които сме приготвили с много любов за членовете на своите семейства със сигурност бихме преяждали и препивали. Много е важно умереното хранене. То съответства на потребностите, но дозирано и направено с висока степен на здравна информираност, каквато е ролята на важност и подкрепяна от всички специалисти по хранене. Трябва да си хапваме по- малко, свинско, домашни наденички, въглехидратни кулинарни тестени изделия с мазнини, белтъци, сирене и масла, но в момента и при тях трябва да има умереност на консумацията. 

- Има ли определни храни, които трябва да избягваме в пандемията?

- Трябва да избягваме нискокачествените храни и напитки, които са промишлено произведени, а не натуралните. Тоест избягваме обработените храни, консервните рибни и местни произведения. Например,  нискокачествените салами, кулинарните маргарини в които пържат картофките в заведения, трябва да избягваме и имитиращите млечни продукти, те са наситени с палмово масло. Тези храни потискат имунитета, наместват се в клетъчната мембрана, която именно са мастните киселини и когато тези трансмастни киселини са приети чрез храната в голяма количество не могат да се обработват, защото човешкия организъм няма ензимни системи, които да са отговорни за тяхната обработка и се натрупват в организъма. Вредни са за имунната система, защото имитиращите продукти, нямат разпознаваемост на чуждите агенти в околната среда в частност от биологичен характер, каквито са вирусите. Тоест организъма, няма отбранителната мощ на клетките и естествения имунитет пада. През пандемията, хората трябва да са много наблюдателни, трябва да избягваме  "Е-тата". Всеки един българин три път в седмицата, трябва да си прави натурално месо, трябва да хапваме риба на скара или пък на пара, но не и рибни консерви. Трябва да поемаме повече витамини, но натурални чрез храна, минерали и удвояваме количеството на плодовете и зеленчуците. Всичко е въпрос на доза.

- Наистина ли ферментирали храни, кисело зеле и туршии, помагат срещу ковид?

- Да, тези храни помагат. Защото това са пробиотични полезни бактерии, те са тези, които осигуряват бариерата срещу външните фактори. Но ако са много солени, ще направят ефект, при който ще вдигнем кръвното налягане.

- Постенето отслабва ли имунитета?

- Един правилно изграден режим и ако е направен правилно и по време на него точно по средата, например като 6 декември, когато ядем риба. Този ден когато приемаме животински звена попълваме, всичките си депа, които са обеднели от съставките, които  добавяме от животинската храна. Трябва менюто да е разнообразно, тоест човек не трябва да започва пост без да е сигурен в плануването на разнообразно растително меню. Защото наблегнем ли само на хляб или картофи и боб ще направим едно еднообразно меню, което за в този период на пандемия, където се намираме организъма ще обеднее на много съставки. Човек на ден има нужда от 60 хранителни вещества, това са белтъци и въглехидрати, както десетки минерали и фибри. Християнската културна институция, позволява през последните години да консумираме мекотели. Това са мидите или пък омари в тях има желязо и витамин Б12, тоест съставките които обичайно губим по време на пост.

- Когато приключат постите, как трябва да се храним, за да не натоварим организма?

- Много  българи, които са постили чакат с нетърпение да стане 00 часа и сядат да се натъпчат с храните, които са им липсвали по време на пост. Когато започнем да се тъчем, риска да отключим възпаления на стомашно-чревния тракт и жлъчката е голям. Храненето, трябва да става умерено. На закуска българите трябва  да консумират млечен продукт, а месото да бъде оставяно за обяд. На вечеря да оставим нещо леко, защото обикновено обядът е тържествен на първия коледен ден. Ние до късно стоим на трапезата с членовете на любимото ни семейство или приятелския кръг, затова вечерята може да бъде лека евентуално някаква салата от сезонни зеленчуци, с добавка на лесносмилаема риба. 

- Как да се храним умерено по време на Коледните празници?

- По време на празника не трябва да мислим за диета или за ограничения. Нека домакините с една висока здравна култура да подходят много деликатно, да сервират и да отсервират, да поднасят кулинарните шедьоври много деликатно и поетапно. Всичко подготвено с любов за членовете на семейството е хубаво да бъде поднесено в рамките на няколкото празнични дни, които следват след Бъдни вечер. Християнската традиция повелява на самата Бъдни вечер да консумираме голям брой ястия – 7, 9, 11 вида различни ястия, макар и от растителен произход, постни. Това обаче отново може да доведе до едно свръх натоварване на храносмилателната система, макар и със растителни храни, тоест с онези, които 40 дни са присъствали в менюто ни. Препоръката е да си хапнем, но умерено. Да не стои трапезата само и единствено пред погледа ни, защото човек усеща глад и с очите си. Затова може една малка масичка да бъде подредена с боб, ошаф, сърми, тикеник и други постни ястия и поетапно да се слагат на трапезата, за да не преяждаме.  
Много важно е и да внимаваме с алкохолните напитки. Не трябва по никакъв начин да се смесва алкохола. Обикновено консумираме ракия в тези дни и тя трябва да бъде в минимални количества.  Най-добре е да се пие вино в умерени количества и то да се разрежда с вода, с цитронада домашна – с лимон или портокал, с мента, подсладена с малко мед.

Подобни статии