Проф. Симеон Ананиев: Изясняването на причините за инцидента на АМ "Струма" зависи от правилното поставяне на задачите на експертизата

Изясняването на причините за инцидента с автобус на магистрала "Струма" зависи от правилното поставяне на задачи (въпроси) на експертизата от следствието и наблюдаващия прокурор, а съдът и прокуратурата на база установените факти трябва да направят съответните изводи за отговорността, коментира в интервю за БТА проф. Симеон Ананиев председател Българската асоциация на вещите лица и експертите.

Експертът акцентира още на важността от първите часове след инцидента, когато всичко в периметъра трябва да се снима и огледа. Той добави, че трудно се сформира добър екип, който да изготви експертизи и една от причините за това е ниското заплащане на този труд.
Според проф. Ананиев, следствените органи могат да възложат отделни експертизи или комплексна експертиза, като втората ще отнеме по-малко време - около три месеца. По думите му екипът на асоциацията смята, че трябва да се назначи комплексна експертиза, която включва експерти със знания и умения в отделни области.
Той обясни, че комплексната експертиза включва шест пункта. Първият е експертиза, която да изследва как е проектиран пътят. Тя трябва да се извърши от проектант и да установи още отговаря ли проектът на европейските изисквания за настилка, наклони, сигнализация и други. Проф. Ананиев обясни, че според експертите на асоциацията трябва да се посочи, ако не отговаря на изискванията на ЕС, дали този път не трябва да се препроектира и кой не го е направил.
Втората част, трябва да се извърши от строителен инженер по пътно строителство. В нея трябва да се анализира изпълнението на строителството по техническото задание - изпълнени ли са наклони, настилки, сигнализации, мантинели, кога е приет проекта, от кого и имало ли е забележки.
Третата експертиза трябва да е на превозното средство - година на производство, технически параметри, какви ремонти са били правени. Вещото лице трябва да отговори имал ли е автобусът ограничител за скоростта, той работил ли е, както и имал ли е джипиес устройство.
Четвъртата част от комплексната експертиза е автотехническа, която включва начин на движение на автобуса, скорост, къде и как се е ударил, имало ли е спирачен път, можела ли е мантинелата да спре автобуса. Проф. Ананиев обясни, че експертите, ползвайки предишните експертизи, могат да моделират с компютърна анимация движението на автобуса, която да покаже как се е движил и как се е ударил.
Петата експертиза е пожаротехническата. Тя ще каже къде е избухнал пожара в превозното средство и какви са причините.
Накрая има обобщаваща експертиза, която да обобщи данните от предходните. Експертизата ще представи и анализ на нормативната база, по която се извършва движение по пътищата, какви сертификати са необходими за движение и преминаване на граница.
Осъществяване на граничен и санитарен контрол, превозвани от автобуса стоки и други обстоятелства, също трябва да се проверят според проф. Ананиев. Той обясни още, че скоростта на автобуса може да се установи по видеокамерите, които се намират по магистралата.

Подобни статии