Първият професионален театър у нас - пловдивският, отбелязва 140 години с представлението "Коприна"

Първият професионален театър у нас - пловдивският, е създаден по настояване на гражданите с решение на Областния съвет на 11 декември 1881 година. Вече Драматичен театър "Н. О. Масалитинов" - Пловдив, той ще отбележи 140-ата си годишнина със специално подготвено представление "Коприна" - по романа на Алесандро Барико, по драматизация на Александър Секулов и с режисьор Диана Добрева. Театърът носи името на смятания за родоначалник на съвременната театрална школа в България артист и режисьор Николай Масалитинов. Годишнината, работата на театъра по време на пандемията и мястото на фестивала "Сцена на кръстопът" в нея, са част от темите, които директорът на театъра Кръстьо Кръстев коментира за БТА.

Пловдивският театър - театър на народа

Освен, че е първият професионален театър у нас, Драматичният театър "Н. О. Масалитинов" - Пловдив е уникален с това, че е създаден по искане на хората, разказа Кръстьо Кръстев. По думите му затова театърът може да се определи и като народен.
Театри са създавали крале, царе, князе, важни богати люде, които понякога или почти във всички случаи са го правили като лична прищявка, а в Пловдив се случва уникално - хората са искали да има театър и тяхното Областно събрание, с уникалната промисъл за важността на това събитие, го създава през 1881 година - само няколко години след Освобождението на България, каза Кръстев. "Нали си представяте - в този кошер с кипеж от различни страсти, политически явления, политически борби и напрежение, хората са се борили за хляба си по някакъв начин - пловдивчани заявяват на онези, които са правили законите им, че искат да имат театър. Те са ги послушали и на всичкото отгоре са му осигури пари да съществува - 75 000 гроша", допълни той.
По думите му с това Пловдив трябва да се гордее и не напразно е столица на културата, не само в България, но и в Европа. Този град е на 8 000 години, жив е през всичките тези години и заради това, че тук са живели много умни, прозорливи хора, които са разбрали, че културата, изкуството и образованието са трите най-важни стожера, на които се крепи обществото, коментира Кръстев.

Акценти в честването - книга и спектакълът "Коприна"

Спектакълът "Коприна" директорът на пловдивския театър определи като "черешката на тортата" в програмата, подготвяна за честването на годишнината, което ще бъде на 11 декември. Ще бъде издадена и интересна книга, която е важна брънка от историята на българския театър и ще обогати историографията му, повдигна още малко "завесата" на честването Кръстьо Кръстев. Той разказа, че книгата е по дневник на актьор от Пловдивския театър - Георги Мятев, който проследява живота в него от първо лице между от 1881 г. до 1932 г. Това са записки по пиесите и явленията, които протичат по това време в първия българския театър и е страшно любопитно, твърди Кръстев. По думите му книгата представя личната гледна точка на един човек, а не анализ на историци и историографи, и дава нов поглед към процесите, които са се случвали по това време.

Нов сезон - нови представления

Кръстьо Кръстев коментира и новия сезон на пловдивската драма, който определя като успешен. Той започва с нови представления и с подготовка за други, които в момента се репетират. Първата постановка е "Укротяване на опърничавата" по Уилям Шекспир, с режисьор Стайко Мурджев. Спектакълът се радва на страхотен интерес, което радва и състава на драмата, твърди директорът. Друго представление е "Капан за самотен мъж", постановка за Камерната сцена "Стафан Данаилов" с актьорите на пловдивския театър и Веселин Ранков.
Кръстев не се оплаква от липса на интерес от публиката. Представленията вървят, пандемичната криза пречи, но се справяме и с нея, твърди той и допълва, че трябва много внимателно и подредено да се преодолее. Понякога падат представления, защото се разболяват и актьори, но в театъра се спазват всички противоепидемични правила и се стараем да не се рискува здравето нито на актьорския състав, нито на публиката, посочи директорът.

Постановките се играят "почти на ръба"

Няма как да се компенсират загубите, които следват от пандемията, но гледаме да съберем толкова публика, колкото е необходимо да се изплати спектакъла и да не търпим големи финансови загуби, каза директорът. В момента играят "почти на ръба", защото режийните им разноски рязко са скочили, пораснали в пъти заради увеличението на цената на тока и парното.
С въвеждането на "зелените сертификати" имат възможност да напълнят цялата зала, но подхождат много внимателно - залите се запълват около 50-те процента. Според Кръстев трябва да се подхожда разумно и дисциплинирано, за да се преодолеят проблемите.
Пловдивският театър прави непрекъснато размени с други театри, но в пандемичната обстановка много трудно се пътува и се издържат финансово тези пътувания. Опитваме всичко по-интересно, което се появи в театралния живот на България, пловдивчани да го видят, ние също се опитваме да обогатяваме културния календар на София и по-големите градове, каза директорът. По думите му борбата е за всеки зрител, за всеки лев, който влиза в театъра, защото по този начин има възможност да се влага повече в качеството на спектаклите, което е част от политиката на театъра. Колкото повече големи спектакли има, с по-голям бюджет, толкова по-голямо качество има, защото тогава можеш да си избереш най-точните хора, за най-точното представление, коментира още Кръстьо Кръстев.

Връщат международния престиж на "Сцена на кръстопът"

Драматичен театър-Пловдив е съорганизатор и домакин на Есенния международен театрален фестивал "Сцена на кръстопът", който се провежда ежегодно през септември и чийто основател и художествен директор беше до края на дните си проф. Стефан Данаилов. Фестивалът има своето място в културния календар на Пловдив, но започва да се утвърждава и като един от най-важните фестивали в България - своеобразен преглед на процесите, които се извършват в българския театър, моментна снимка на ситуацията в България, подчерта Кръстев. Той е категоричен, че публиката го иска, макар да е много трудно да се организира.
Миналата година за фестивала беше почти нулева, но тази година имаше пълнокръвен живот и напълни залите. Като всяко нещо и за него имаме амбиции да го развиваме - трябва да върнем неговия международен стандарт и се надявам следващата година това да стане, допълни театралният директор. По думите му сега театърът е много "по-вътре във фестивала", защото заедно с фондация "Сцена на кръстопът" се опитват да работят съвместно и взаимно да си помагат, с което да обогатят културния живот на Пловдив.

Подобни статии