София свързва 10 булеварда във вътрешен ринг

Продължение на „Копенхаген“ ще обслужва бъдещия квартал „Младост 5“

Столичната община ще изтегли 60 млн. евро заем за изграждане и довършване на 10 ключови транспортни обекта в града, които ще оформят вътрешните рингове на столицата.

Целта е по този начин да се облекчи трафикът, а автомобилното движение да бъде изведено от центъра. „В моята програма съм заложила като един от стратегическите приоритети завършване на вътрешните рингове“, посочи кметът на София Йорданка Фандъкова при представянето на проектите вчера. Част от пътните артерии, обект на предложението, осигуряват връзката на града с трансевропейската магистрална мрежа и достъп до европейските транспортни коридори, изтъкна кметицата.

По думите й тези обекти трябва да бъдат готови в следващите 5 години. Ако се реализират само с пари от бюджета на общината, то те биха станали много по-бавно, а градът би се лишил от други инвестиции. Затова тя предлага Столична община да изтегли заем от 60 млн. евро (или 120 млн. лева) от Европейската инвестиционна банка (ЕИБ). Имаме доверие от страна на ЕИБ да договаряме този заем при възможно най-изгодни условия, подчерта кметицата. По думите на заместника й Дончо Барбалов кредитът ще е за 20 години, а лихвата под 0,5%.

Един от ключовите проекти, които се планира да бъдат реализирани, е довършването на бул. „Тодор Каблешков“ и бул. „Филип Кутев“. Те са ключова част от третия градски ринг, която свързва бул. „България“ и бул. „Симеоновско шосе“ и ще разтоварят чувствително трафика през центъра на София. Строителството на „Каблешков“ се очаква да струва 42 млн. лева. В това число влиза и нов трамвай, който ще свързва „България“ с ухото на трамвай 10 в „Хладилника“.

Друг ключов обект е изграждане на продължение на бул. „Копенхаген“, който ще свързва „Цариградско шосе“ с меростанция „Младост 3“. Така, освен транспортно обезпечаване на бъдещия квартал „Младост 5“, ще се осигури и разтоварване на бул. „Александър Малинов“, обясни зам.-кметът по строителството инж. Ангел Джоров. Стойността на обекта е 22,5 млн. лева, като в това число влизат и парите за отчуждаване на частни терени.

Друг важен обект е изграждане на бул. „Източна тангента“, който свързва бул. „Ботевградско шосе“, бул. „Владимир Вазов“ и Северна скоростна тангента. Планира се още разширяване на бул. „Ломско шосе“, както и изграждане на бул. „Рожен“, което ще даде връзка на сверените квартали с центъра.

Предвижда се обновяване и на много трамвайни трасета в града. Едно от тях е на бул. „Стамболийски“, където се планира и ремонт на пътните платна. Друг от проектите е за реновиране на бул. „Скобелев“ с отдалечаване на трамвайното трасе от близките сгради и реконструиране на транспортния тунел под НДК, който се нуждае от цялостна рехабилитация. Предстои ремонт и на тунела към „Люлин“ (бул. „Царица Йоана“) заедно с пътните платна и трамвайния път. Със средства от заема се планира да бъде изграден Зеленият ринг на София – от „Слатина“ до Борисовата градина, което включва велоалея, места за спорт и почивка по трасето на старата жп линия.

Метрото пести 90 000 т вредни емисии

Фандъкова участва и в онлайн конференцията "Политиката по климата и "Зелената сделка" - предизвикателства и възможности". Фандъкова отбеляза, че до 2030 г. трябва да бъдат намалени количествата на парниковите газове в атмосферата с 40%. „Изключително значим проект в тази насока е разширяването на софийското метро. Нека само да напомня, че през 2009 година метрото беше 9,6 км и обслужваше по 70 хиляди души дневно. Сега дължината е 48 километра, а с пускането в експлоатация на целия трети лъч годишно спестените вредни емисии ще бъдат 90 000 тона. В ход са проект на закупуване на още 82 електробуса, 30 тролея и 25 трамвая, каза още Фандъкова.

Подобни статии