Студентите в чужбина търсят специалности с директна реализация

Компютърните науки са най-популярната специалност за кандидатите за университети в Нидерландия и Дания.

След COVID-19, който принуди голяма част от фирмите да минат в дистанционен режим на работа, родните кандидат-студенти в чужбина са се насочили към специалности, които водят до директна реализация. За сметка на това интересът към изобразително изкуство и графичен дизайн е по-малък, отчете изводите от кампанията за 2020/2021 г. експертът от ЕДЛАНТА Ели Тончева.

„Може би този випуск са по-здраво стъпили на земята и търсят специалности, които водят до директна реализация. По време на пандемията продължиха да работят само фирми, които могат да пренасочат в дигиталната сфера своите дейности. Те получиха и повече работа. Това повлия и при избора на компютърни науки”, обясни тя и допълни, че пандемията не е довела до отлив на кандидати, имало е само единични случаи на отказали се.

Данните на консултантската къща за обучение в чужбина сочат, че компютърните науки са най-популярната специалност за кандидатите за университети в Нидерландия и Дания - 31% от тях избират да учат същата или свързана специалност. 19% от кандидатите за Великобритания и 28% от желаещите да учат в Германия или Австрия също избират да учат в това направление.

В същото време специалности в сферата на модата, дизайна и изобразителното изкуство са предпочетени от близо 17% от кандидатите за университети във Великобритания и 12% от мераклиите за Нидерландия и Дания. Само 1% от кандидатите за университети в Германия или Австрия пък избират тази специалност в тази сфера.

Ръст има и на интереса към инженерните науки. „Това се определя и от глада за инженерни кадри по цял свят, възможността за реализация веднага и добро заплащане. Интересът към инженерните специалности е приблизително еднакъв, като варира от 11% (Великобритания) до 14% в Германия и Австрия. Около 12% от кандидатите избират да учат инженерни науки в Нидерландия или Дания, става ясно от статистиката на ЕДЛАНТА.

Сред останалите направления най-голям традиционно е интересът към специалностите в областта на бизнеса - бизнес мениджмънт, финанси и банково дело, управление на човешките ресурси, логистика, маркетинг, предприемачество. 30% от кандидатите за Великобритания, Германия и Австрия се насочват натам. Към тях се включват и желаещите да учат управление в туризма и хотелиерството. За програмите в сферата на бизнеса в Нидерландия и Дания този процент е 26.

Най-силен е интересът към социалните науки (вкл. социология, политически науки, международни отношения, право) сред кандидатите за Германия и Австрия - 11%, а най-слаб от страна на желаещите да учат в университети в Нидерландия и Дания. За Великобритания този процент е 9,5.

Архитектурата продължава да е една от най-желаните специалности

Избират я 8,62% от желаещите да учат в Германия или Австрия и 7% от кандидатите за университети във Великобритания.

Психологията пък е изборът на 6% от бъдещите студенти във Великобритания и Холандия и 4,3% от тези, които избират да учат в Германия или Австрия.

Спрямо това къде се предлага, 13% от желаещите да учат в Германия избират медицина, стоматология, фармация или ветеринарна медицина. Само там БГ кандидатите получават успешен прием. Във Великобритания е почти невъзможно да бъде приет кандидат с пълно 6. Има и допълнителни изпити в Англия, докато в Германия българските отличници имат шанс – 5,97 успех или пълна 6-ица, и математиката е важна от дипломата, химия, биология, немски - висока оценка С1 или С2.

Интересът към конкретни специалности зависи от конкретната страна и езика на обучение, допълва Тончева. Така и тази година значителна част от кандидатите са подали документи за две или повече страни и в последния момент решават коя да изберат. „Това се обяснява, че знаят добре английски език и кандидатстват във Великобритания, Нидерландия, Италия”, уточни Тончева.

Очакванията са Германия и Австрия да бъдат привлекателни следващите години след Брекзит, тъй като предлагат много програми на английски език. „Има български училища с немска диплома, но германското правителство си е поставило задача да увеличи броя на чуждестранните студенти. Това може да се постигне с предлагане на повече програми на английски”, посочи образователният експерт.

Холандия е много популярна, но по думите на Тончева не може да предложи толкова разнообразие и университети, които да приемат желаещите от България и целия Европейски съюз. Затова и се очаква въвеждане на лимит за граждани от ЕС, някои университети дори вече имат такава практика. Така конкуренцията ще бъде доста сериозна.

Луфтът може да се запълни и от други страни – Ирландия, Италия, допълни Тончева.

Подобни статии

  • В световен мащаб: Средно една трета от учебната година е изгубена заради коронавируса

    В световен мащаб: Средно една трета от учебната година е изгубена заради коронавируса

    В световен мащаб всяко дете е изгубило средно по 74 учебни дни, което е около една трета от учебната година, а неравенствата са се задълбочили, заради пандемията от коронавируса, заяви днес неправителствената организация "Спасете децата" (Save the Children), цитирана от Франс прес.

    63
  • Родители настояват учениците от 5 до 12 клас да се върнат дългосрочно в класните стаи

    Родители настояват учениците от 5 до 12 клас да се върнат дългосрочно в класните стаи

    Родители на учениците от 5-и до 12-и клас настояват децата им да бъдат върнати присъствено в училище и при засилени мерки, които да гарантират здравето и безопасността на учителите и учениците. В открито писмо (виж тук) те дават срок това да се случи до 17-и март, а при липса на политическа воля за предприемане на стъпки, които да върнат децата им дългосрочно в класните стаи, обявяват готовност да преминат към протестни действия чрез бойкотиране на обучението в електронна среда от разстояние.

    133
  • Учат първокласниците да работят с Teams и Zoom

    Учат първокласниците да работят с Teams и Zoom

    Всички първокласници в следващите три учебни години, включително и тази, ще минат през обучение за работа в електронна среда. Целта е да имат базови технически умения за работа с електронните образователни платформи като Microsoft Teams и Zoom. По този начин те няма да имат проблем с провеждането на онлайн уроци при евентуално превключване към електронно обучение.

    182