Тодор Капитанов, експерт по трудово право: Между 13 и 15 ч., тоест в работно време, хората са най-активни в социалните мрежи

Тодор Капитанов е роден в Роден е в Смолян. Доктор по социология (Югозападен университет "Неофит Рилски"). Магистър по право (Югозападен университет "Неофит Рилски"). Експерт по трудово право с над 10 г. практически опит. Консултирал е водещи компании и институции по въпросите за прилагане на трудовото законодателството и внедряване на изискванията на новите наредби. Създател на платформата mywork.bg

"Личното пространство е лично и там човек е свободен да се изявява и изразява, няма основание да бъде уволнен заради това. У нас най-голямо потребление на социални мрежи се отчита между 1 и 3 следобед. Това на практика е в работно време, 97% от хората ги потребяват чрез мобилните си телефони, на практика работодателят няма как да ограничи ползването им", коментира Тодор Капитанов, експерт по трудово право (КНСБ).

- Г-н Капитанов, наскоро беше представен годишният доклад на КНСБ за трудови нарушения. От него става ясно, че преобладават сигналите за неизплатени заплати и отказани отпуски. Защо въпреки сигналите до вас работодателите продължават?

- Този доклад е шести поред и за поредна година констатира, че най-многобройни са сигналите за неизплащане на работната заплата, неспазване на работното време и незачитане на почивки и отпуски. Нормално е да преобладават сигнали за неизплатени заплати, защото хората са чувствителни на тази тема, това ги касае пряко. Ако има други нередности, които са готови да преглътнат, то тези, свързани с парите, ги касаят, защото се издържат семейства, плащат се сметки и е редно всеки човек да може да разчита на заплатата си. Данните на нашия доклад се покриват с данните на ИА Главна инспекция по труда, според които също преобладават сигнали за забавени заплати или нарушени почивки. Но се оказва, че при проверки на инспекцията, които са над 150 000 за миналата година – при една проверка се установяват по поне 4 нарушения. Законът за движение по пътищата и Кодексът на труда са най-нарушаваните закони у нас. Новото в последния доклад са нередностите и своеволията на работодателите спрямо служители, използващи социални мрежи. 

- Пандемията откри ли нови възможности за глоби и санкции на работниците?

- От всички наблюдения, които имам, и сигналите, които постъпват в КНСБ, показват, че коронапандемията отвори вратичките на работодателите да намалят заплати, да освобождават хора. Някои работодатели използваха пандемията като оправдание за неплащане на заплати, бавене на заплати. Не липсват сигнали и практики за намаляване на работното време от 8 на 4 и 6 часа и принуждаване на хората да работят на по-ниски осигуровки и да полагат същия труд, както при пълен работен ден.
- Това не са ли злонамерени практики? Доскоро, преди пандемията, имахме недостиг на кадри, а сега картината е друга.
- Така е, преди всички работодатели съобщаваха, че най-ценното са хората. Работниците не достигаха, но сега при първата стагнация нещата се промениха изцяло и първото, от което се лишиха фирмите по време на пандемия, бяха хората. Това не е обща тенденция, има и работодатели, които успяха да запазят служителите си.

- Кое беше най-нарушаваното право на работниците от началото на пандемията?

- Най-нарушавано беше правото на ползване на отпуска по време на пандемия. Това не можа да се регистрира официално, но ние от КНСБ го засякохме. Имахме сигнали за принуждаване на работници да ползват както платен, така и неплатен отпуск. По закон ползването на неплатен отпуск става само по желание на работниците и никой не може да ги задължава и принуждава да упражнят това право. Друго често нарушение беше неспазването на противоепидемичните мерки, и неосигуряването на маски и дезинфектанти на служителите.

- Почти цяла година мина под знака на пандемията – как се отрази хоум офисът на работниците, имахте ли сигнали за бърнаут заради претоварване?

- Пандемията наложи бързо преместване на служителите от офиса у дома, това беше стресиращо за всички. У нас липсват условия за осъществяване на работа от разстояние. Много жилища не са пригодени да се осъществява работа в тях. За да се работи от дома, по закон е нужно да бъдат осигурени от работодателя бюро, компютър, подходящо осветление, което в някои домове е неприложимо.
Претоварване на работниците ли се получи в началото на хоум офиса?
Да, защото хората оставаха на разположение и след края на 8-часовия работен ден, което пък ограничава времето със семейството, което пък води до едно положение – ти си у дома, но нямаш време за хората около себе си. Вече сме достъпни по всякакъв начин – телефони, социални мрежи, и някак се размива границата за начало и край на работния процес.

- Колко от хората напускат работа заради претоварване?

- Според последните проучвания от 2019 година над 50% от хората посочват причина за напускане на работа бърнаут и огромно претоварване на работа.

- Вие сте създател на платформата mywork.bg за въпроси и отговори, свързани с правата на работното място, защо решихте да направите платформата? Какви са най-честите оплаквания и от каква нужда имат хората?

- Това е моят начин да дигитализирам част от синдикалната си работа и да продължавам да допринасям за развитието на трудовата правна култура и защитата на гражданите на работното им място. Чрез www.mywork. bg безплатно, чрез “автоматизацията“ на законите гражданите намират компетентно и проверено решение на своя индивидуален проблем денонощно, от всяко устройство с интернет. Хората се интересуват и четат за това как да се пенсионират, колко отпуск им се полага, какви са правата и възможностите за обезщетения им след уволнение. Най-често задаваните въпроси в платформата пък са свързани с болничните, за това как и какви обезщетения имат право да получават при съкращение или уволнение, както и информация, свързана с майчинството. Най-често питат за промените в Кодекса на труда, свързани с 6 заплати при пенсиониране – при какви условия могат да се възползват, колко заплати могат да получат при напускане на работа, както и един много интересен въпрос - дали могат да бъдат задължени да се ваксинират от работодателя си. Над 10 000 българи откриха отговор на въпросите си и получиха помощ чрез платформата, прави впечатление, че и българи зад граница са ползвали платформата, за да се запознаят със законодателството на достъпен език.

- Има ли сигнали при вас за глобени или уволнени служители заради постове в социалните мрежи?

- През 2019 година от КНСБ реализираха национална кампания, за да проучат какво е влиянието на социалните мрежи и дали има работници, претърпели наказания заради използването им. Оказа се, че има. Има случаи на санкционирани или направо уволнени работници и служители заради публикации и дейности в социалните мрежи и решихме да обединим информацията и да проверим каква е тенденцията през 2020 г. Оказа се, че има повишаване на работещите, които се санкционират заради поведението си в социалните мрежи. Социалните мрежи нараснаха и все по-голяма част от комуникацията ни както лична, така и служебна се случва там. Около 87% от работещите са свързани с колегите си в социалните мрежи, всеки има поне по няколко колеги в приятелите си във Фейсбук. Това означава, че се вижда кой какво харесва, споделя и е на показ пред тях и другите. Много от работодателите не са детайлно информирани за механизмите на общуване в социалните мрежи и невинаги знаят, че работникът или служителят там е свързан със свои приятели, а не с други фирми и на практика няма как един служител да урони авторитета на фирмата с една публикация, в юридическия смисъл на „уронване на имиджа“. Работодателите бързат да санкционират и ограничат действията. Реално подобни санкции на такава основа не са регламентирани в законодателството и са незаконни. Личното пространство е лично и там човек е свободен да се изявява и изразява, няма основание да бъде уволнен заради това. У нас най-голямо потребление на социални мрежи се отчита между 1 и 3 следобед. Това на практика е в работно време, 97% от хората ги потребяват чрез мобилните си телефони, на практика работодателят няма как да ограничи ползването им.

- Какво трябва да се промени, за да няма уволнени заради Фейсбук?

- Много е важно служителите да бъдат обучавани от самата фирма за хигиената на общуване в онлайн пространството, защото и там си има правила. Това се прави на Запад в големите фирми. Това е грижа както за фирмата и работодателя, така и за самия работещ. Трябва точно да се поясни кое не е препоръчително да се публикува в социалните мрежи относно дейностите на фирмата, като например качване на снимка с колега или нещо, което би накърнило имиджа на колега, партньори, клиенти и др. В закона няма някакво основание, за което работещият да носи наказание за това какво прави в личния си профил във Facebook. Работещите трябва да знаят, че поведението им все още не е обвързано юридически с това какво работят. В Европа практиката е такава, че когато човек започне работа - му се показват правила, които са точни и ясни. Те са за това какво се препоръчва на работещия относно поведението му в социалните мрежи, те не са задължителни, но са препоръчителни, като рамка са. Част от тях препоръчват да не се споделя служебна информация, финансова, да не се споделя лична информация за колеги и др. Струва ми се, че това е нужно да се прилага и у нас.

- Може ли да се регулира законово?

- Би било трудно, защото трябва да се регулират личното пространство, свободата на словото, както и интернет свободите на хората, а хората са много чувствителни. Така че не очаквам скоро законодателство да успее да регулира този процес, а това отново повдига въпроса за изготвянето на препоръки, правила и насоки за общуването в интернет от всяка една фирма и организация с цел запазването на доброто име в интернет пространството и социалните мрежи.

Подобни статии