Учени откриха как коронавирусът стига до мозъка

Американски учени откриха потенциалния път, по който новият коронавирус стига до човешкия мозък, предаде Ройтерс.

Изследователите експериментират с изкуствено отгледани клетки, наподобяващи мозъчните. Те установяват, че невроните изглеждат "непроницаеми" за новия коронавирус.

Вирусът обаче успява да атакува клетките, наречени перицити - те образуват най-външния слой на малките кръвоносни съдове.

Когато учените добавят перицити към изкуствените мозъчни клетки, установяват "невероятно силна инфекция", обяснява д-р Джоузеф Глийсън от Калифорнийския университет в Сан Диего. Засегнати са не само перицитите, но и невроните.

Така учените стигат до заключението, че "перицитите могат да служат като вход за вируса SARS-CoV-2". В резултат може да се стигне до възпаление на кръвоносните съдове, което пък създава риск от инсулт.

Изследователите от Калифорнийския университет в Сан Диего се надяват това да помогне при изучаването на пораженията, които Ковид-19 нанася върху мозъка и нервната система. Много от пациентите с новия коронавирус имат подобни оплаквания.

Изследването на учените е публикувано в изданието "Нейчър медисин".

1835 са новодиагностицираните с COVID-19 лица за денонощието

1 835 са новодиагностицираните с COVID-19 лица у нас през последните 24 часа. С PCR са установени 598 от тях, а с бързи антигенни тестове – 1 237. Тестовете, направени през изминалото денонощие, са общо 20 996. От тях 5 086 са PCR, а 15 910 - антигенни. Това сочат данните в Националната информационна система.

54

Продължителният COVID при децата продължава до 12 седмици

Главоболие, умора, нарушение на съня, проблеми с концентрацията, болки в коремната област, мускули и стави, както и загуба на апетит и тегло са най-често срещаните симптоми при дългия ковид при децата. Това обясни пред „Монитор“ проф. Радостина Александрова, д-р по вирусология към БАН. Според изследванията симптомите продължавали до 12 седмици. В момента именно продължителният ковид при подрастващите е в процес на изучаване, което обаче се е оказвало не толкова лесна задача.

110

850 нови диагностицирани с COVID-19 за денонощието

850 са новодиагностицираните с коронавирусна инфекция лица у нас през последното денонощие. 450 от тях са установени с PCR, а 400 - с бързи антигенни тестове. 9 086 са общо тестовете, направени за изминалите 24 часа. 3 199 от тях са PCR, а 5 887 - антигенни. Това показват данните в Националната информационна система.

99