Учени развенчаха мита за антибактериалните свойства на паяковата коприна

Датски учени развенчаха мита за лечебните свойства на паяковата коприна - нишките, от които насекомите плетат своите паяжини, съобщи електронното издания "айСайънс".

Експертите от университета на Орхус са анализирали влакна от седем различни вида паяци, но при нито един от тях не са открили доказателства за антимикробна активност или способност да предотвратяват образуването на бактериите или гъбички, причиняващи инфекции.

Датските учени все пак не изключват категорично възможността лечебни свойства да имат нишките, образувани от някои видове паяци, тъй като не всички са включени в изследването им.

На базата на анализите си те поставят под съмнение заключенията от предишни изследвания, според които използването на паякова коприна върху хирургически конци може да помогне срещу инфектиране на рани.

"Не успяхме да открием антимикробната активност на паякова коприна, независимо от метода или микроба. Това ни накара да се поинтересуваме защо други проучвания са успели," обяснява съавторът на проучването Трине Билде, която е професор по биология в университета на Орхус. "След това започнахме да разглеждаме подробно документацията, отчитаща антимикробната активност и установихме методологически недостатъци," допълва тя.

Още от времето на Римската империя паяковата коприна се използва като средство за лечение на почти всичко - от кожни лезии до брадавици, твърдят учени от университета на американския щат Юта. В древността лекарите са покривали отворени рани с паяжини или са съветвали пациентите да поставят пашкули върху болни зъби. Синтетични форми на материала пък могат да имат технологични приложения.

Паяците използват коприната, за да защитават яйцата си, които имат много висока хранителна стойност за микробите, смятат Билде и колегите й.

Според тях въпреки че предотвратява заплахите от микробите с предполагаемата си антимикробна активност, копринената обвивка около яйцата може да функционира само като физическа бариера. Според Билде паяковата коприна се е сдобила с почти митичен статут.

Нишките, образувани от паяците, "са един от онези митове, които са изградени "на доверие", а не на базата на силна емпирична подкрепа," убедена е биоложката от университета на Орхус.