Учителите не щат да отпада материал за матурите и изпита след 7-и клас

Предлагат трудността да бъде съобразена с онлайн преподаването

Учителите са твърдо против отмяната на националното външно оценяване след 7-и клас и матурите след 12-и. Педагозите са категорични, че и за двата изпита не трябва да отпада материал, както се случи миналата учебна година. Това обясни председателят на синдикат „Образование” към КТ „Подкрепа” Юлиян Петров.

„С учителите сме обсъждали има ли почва да се редуцира материалът в онлайн среда. Този дебат обаче не е релевантен,защото тази година само около 35% обучението беше присъствено, а останалото - в онлайн среда. Ако се доверим само до присъственото обучение, тези изпити няма да имат необходимата тежест”, обясни Петров. Той уточни, че от синдиката са водили разговори с педагози, които преподават на седмокласници по български език и литература и математика, както и учителите, които подготвят зрелостниците за матурата.

Сред тях нямало разделение и всички били категорични, че не трябва да се изключват теми или отделни раздели. Всички те щели да бъдат изучени преди края на учебната година.

„Колегите от страната казаха, че са към края на тематичното разпределение и гарантирано ще преподадат учебния материал докрай”, категоричен е председателят на синдикат „Образование”. Той определи като несериозно предложението уроците, които са преподавани онлайн, да не бъдат включвани в изпитите.

В понеделник образователният министър Красимир Вълчев също посочи, че няма изоставяне в тематичното разпределение. Дори спрямо предходни години много учители били по-напред в учебната програма. Причината е, че тази година няма грипни ваканции и екскурзии и така има повече учебни дни, отколкото предходни години.

Учителите обаче били на мнение, че трудността на изпита би могла да бъде съобразена с онлайн преподаването и да не бъдат усложнявани. Председателят на синдикат „Образование” коментира, че образователното министерство трябва да прецени дали матурите да не бъдат по-лесни.

Форматът на матурата и начинът, по който ще се проведе, ще бъдат обсъдени следващата седмица. „Надяваме се матурите да бъдат присъствени при разреден режим с повече стаи и учители, а не да провеждаме онлайн изпити”, допълни Петров. 

31% от училищата нямат свой собствен електронен облак

По данни на синдикат "Образование" 31% от училищата нямат свой собствен електронен облак и не ползват електронна образователна платформа, което безспорно влияе на качеството на дигиталния учебен процес. 1/3 от училищата и досега осъществяват образователна комуникация в режим на Shkolo, Zoom, Facebook,Viber, WhatsApp и др., което е проблем и трябва да се помогне на тези училища да преодолеят този дефицит. Това според организацията означава, че трябва да се регламентира преподаването през истинска образователна платформа, каквито засега са Офис365 на Microsoft и Google Workspace за образование.

На добрата онлайн комуникация между учители и ученици пречи и изпълнението на ЗПУО в частта за задължително установяване на видеовръзка.

В параграф 1, т. 29 от закона се казва: "Синхронно обучение от разстояние в електронна среда" е обучение от разстояние в електронна среда, при което обучаващият и обучаемите взаимодействат в реално време, едновременно, присъствено, чрез визуален контакт през електронна платформа.

Липсата на включена камера е не само нарушение на образователния закон, за което засега липсват санкции, но и пречи на социалната комуникация, което вреди на електронния учебен процес, смятат от синдиката.

По данни на регионалните структури на организацията в прогимназия и гимназия малко над 20% включват камери при виртуалния учебен час. По тази причина е необходимо в училищните правилници да се вмени на учениците задължение за включени камери като предпоставка за присъствие.

Около 10% са учениците, които са дигитално изключени от учебния процес. Причина за това са липсите на устройства и достъп до интернет. Процентът на дигитално изключени ученици обаче бил равен на процента на учениците, които не са обхванати в редовния учебен процес.

Синдикат "Образование" посочва, че мнението на десетки хиляди учители е, че НВО след 4-ти клас трябва да бъде отменено. Учителите обаче категорично не искат отмяна на матура и НВО в 7-и клас, а само този изпит след начален етап.

В позицията се посочва, че обучението в начален курс е една от политиките, които трябва да бъдат променени от комисията по образование в парламента.

Подобни статии