Ваня Кастрева: Щастлива съм палмата на първенството (на изпитите) да е отново в София

Класираният губи мястото си, ако не се запише или не подаде заявление за участие във втория етап

Ваня Кастрева е магистър по история и образователен мениджмънт на Софийския университет. Доктор по педагогика на Пловдивския университет. Работила е като учител по история в 119-о СОУ. От 1998 до 2006 г. е директор на 2-ро СОУ. Бивш заместник-министър на образованието и науката. Началник на Регионално управление на образованието - София-град

"Щастлива съм палмата на първенството отново да бъде в София. Следващата стъпка е да бъде направен цялостен анализ и всяко училище да види къде се намира в ранга на успеваемостта, да се видят причините за високите си резултати или спада им спрямо миналата година". Така Ваня Кастрева, началник на Регионално управление на образованието за София-град коментира резултатите от тазгодишните изпити.

- Г-жо Кастрева, столичните ученици се справиха най-добре на изпитите. На какво се дължи това?

- Щастлива съм, че нашите ученици отново са постигнали най-добри успехи. София е столица и на знанието. Тайната на успеха се крие в грижата и отговорността на директорите и учителите. Няма как да постигнем такива резултати без помощта и на родителите. Партньорството с тях е от изключителна важност особено в сложната ситуация през последните две години. Важно е да бъдат изградени връзки на доверие между родители и учители, тъй като те се нуждаят от подкрепа в подобна кризисна ситуация, за да запазят своята мотивация и отговорност. Трябва да благодаря и на екипа на Регионално управление на образованието, който също бе заинтересована страна да градим мостове на доверие. В това време всички сме работили креативно и отворено към всеки проблем, който възниква, с желание да намерим решението на всяко предизвикателство и да дадем отговор на всеки въпрос. Ако не го правехме заедно, нямаше как да постигнем тези резултати. Ако децата са сами, те се загубват. Ако родителите са сами, те се отчайват. Ако учителите са сами, те се обезверяват. Ако директорите са сами, те не могат да изпълнят мисията си да бъдат образователни лидери. Ако ние заедно с екипа на МОН сами предоставяме каквито и да е политики, те ще останат само разписани, а не реализирани. Тайната на успеха е в общите ни усилия. Щастлива съм палмата на първенството отново да бъде в София. Следващата стъпка е да бъде направен цялостен анализ и всяко училище да види къде се намира в ранга на успеваемостта, да се видят причините за високите си резултати или спада им спрямо миналата година. Създадените условия трябва да се споделят, независимо дали те са положителни, или отрицателни, за да може да се запази успехът на най-силните, а тези, които имат спад в постиженията си, също да потърсят причините. Анализът трябва да е на всички нива, за да можем да извлечем ползите и да видим недостатъците и да продължим заедно. Възрастта, в която учениците влизат в гимназиален етап, е определяща средата, в която преминават дните им. Ролята на тази общност е водеща. Това са деца, които знаят цената на успеха. Трябва да отбележим, че най-добрите училища на НВО в седми клас се водят отново учениците от СМГ „Паисий Хилендарски”. Там са 176 явили се по български език и литература, които са изкарали 91,89 точки и 175 по математика със среден резултат 96,35. Това е знак на изключително отговорно и мотивирано отношение на децата, училите и родителите към постиженията на училището.

- Във вторник отличихте най-добрите директори и училите с принос в столичната образователна система. Как бяха избрани те?

- Стараем се да не повтаряме тези, които във времето са получили такава награда. Колегите бяха избрани по определена методика. При директорите тя проследява постиженията, свързани с организацията на учебно-възпитателната дейност, качеството на средата в училище, партньорството и външните отношения, развитието на персонала. Награди получиха ръководителите на училища, които имат дългогодишен принос в столичната образователна система. Това са колеги, които дълги години са отдали своя личен и професионален живот, за да можем да кажем, че София е столица на знанието. Те са директори на малки и големи училища, но не това е важно, а какви личности изграждат и какъв спомен оставят в своите възпитаници. Номинирахме и директори на училища, които имаха своето емблематично присъствие през изминалата учебна година в столичното образование. Призове за постижения в столичното образование получиха и 21 учители. При тях подборът се осъществи спрямо доброто им познаване на нормите, подкрепата и насърчаването на учениците им, участието на педагозите в изследователски проекти, добрите резултати на техни ученици на състезания, олимпиади и национални външни оценявания, средата в училище и класната стая, партньорството с колегите и родителите, кариерното им развитие и квалификациите през изминалата година. Номинирали сме и директори, които са подпомогнали организацията на НВО или екипа ни при провеждането на различни творчески инициативи. Трябва да спомена и 107-о ОУ „Хан Крум“ с директор Данко Калапиш, чийто екип ни помогна да проведем математическото състезание „Европейското кенгуру“, както и директора на НПМГ „Академик Любомир Чакалов“ Ивайло Ушагелов. Тези жестове за внимание и признание са важни, защото те дават криле и показват уважението ни към труда на другите. Колеги от РУО, както и най-добрите ни партньори също бяха наградени.

- От 5 до 7 юли е кандидатстването след седми клас. Какви стъпки трябва да следват учениците и техните родители при подаването на заявленията?

- Подаването на документите за първо и трето класиране и тази година може да се случва онлайн. Първата стъпка е ученикът да получи от училището си служебната бележка за удостоверение за явяване на национално външно оценяване, защото там ще намери входящия номер и входа за достъп до портала priem.mon.bg. Тези данните са необходими за достъп до персоналния профил на кандидат-гимназиста. Важно е учениците да прегледат обявения план-прием за училищата в нашата област в същата страница. Там ще видят и формулата, по която се образува балът за всяка отделна паралелка. Балообразуващите предмети от свидетелството за основно образование могат да бъдат различни за различните профили. Първият етап за подаване на заявления е от 5 до 7 юли. В рамките на този период учениците трябва да подредят избраните от тях паралелки в страницата чрез бутона „Въвеждане на желания”. Родителите могат да се запознаят с инструкцията, която е качена на сайта на РУО. Подреждането на желанието трябва да бъде вследствие на добре информиран избор.

- С какво трябва да внимават учениците при подреждането на желанията си и избора си на паралелка?

- На първо място трябва да се съобразят с резултатите. Максималният бал е 500 точки, но той е различен при различните профили и специалности от професии. Когато имаш бал 500 или над 480, то е ясно, че кандидат-гимназистът ще бъде приет в паралелката, която посочи на първо място. Миналогодишните балове могат да служат за ориентир. Вторият определящ фактор са интересите и желанието на ученика. Родителят трябва добре да познава вече тях. Това трябва да се случи, преди да се подредят желанията, защото деца, които имат интереси и постижения в сферата на природните науки и математиката, имат един профил на желанията, а другите са по-хуманитарно насочени или желаят да изучават чужд език. Родителите трябва да отделят време, за да могат добре да се запознаят със сайта на РУО, където има достатъчно информация в рубриката „Прием”. Всеки родител трябва да прецени къде се намира училището и как ще се пътува до него. Този фактор обаче е на последно място, когато говорим за прием след 7-и клас.

Това е важен избор. Той предопределя живота на детето в следващите 5 години. Средата, в която то ще се развива, е важна. Затова и поведението на всички родители трябва да бъде отговорно. Ако видят, че детето им е класирано, трябва да го запишат. Ако нищо не направят, детето загубва мястото си. За родителите е важно да следят графика.

- Кога трябва да бъде прикачено медицинското свидетелство, ако ученикът е посочил и професионални паралелки?

- Медицинското свидетелство може да бъде прикачено в онлайн платформата или да бъде представено при записването на ученика, ако е класиран в професионална паралелка. Личните лекари без проблеми следва да го издадат, но е важно нещата да се случат своевременно. Ако детето не представи медицинско свидетелство и при запиването си, то губи мястото си в класирането.

- Какво се случва, ако един ученик е приет на първо желание, но не се запише? Губи ли мястото си, или може да участва за него и на второ класиране?

- Когато се обявят резултатите от първо класиране, ученикът и родителят имат две възможности. Първата е да отидат и детето да се запише в училището, в което е класирано, и да финализира процедурите по приема. Втората възможност е да отиде там, но да подаде заявления за втория етап за класиране. Това означава, че ученикът има шанс да се придвижи на по-предно желание в подредените вече желания или в най-лошия случай да остане в същото училище. Заявлението се подава от училището, без ученикът да има възможност да пренарежда желанията си. За второ класиране те стават в начина, по който са заявени в първо класиране. Ако по една или друга причина някой ученик не бъде класиран на първия етап, ще трябва да се изчака второто класиране, в което, ако има шанса, може да се появи в класираните ученици. Ако някой не се запише или не подаде заявления за участие във втория етап на класиране, той губи мястото, на което вече е класиран. Така е възможно да се освободят места, давайки шанс на тези, които искат да се придвижат на по-предно желание или все още не са класирани.

- Може ли, ако мястото, от което се е отказало детето на първия и втория етап, е свободно и на третия то да бъде сред неговите желания?

- Учениците отново могат да кандидатстват за него, но всичко започва отначало и не им е гарантирано. То е запазено само на второ класиране, ако се подадат документи в училището. Третият етап е онлайн, но той е свързан с кандидатстване за останали свободни места.

Подобни статии