Западно- и Средноевропейският митрополит Антоний: Има подмяна на ценностите

Инцидентът с Тихон ми напомня на мрачните времена на комунизма, когато църквата беше хулена и гонена

"За голямо съжаление вече ненормалните неща започнаха да се приемат като нормални от нашата държава. Наблюдава се подмяна на ценностите, ненормалното става нормално. Трябва да се замислим накъде вървим, защото независимо от всичко да посегнеш на майка с две деца първо е признак на слабост и второ е много лош знак", казва Западно- и Средноевропейският митрополит Антоний.

- Митрополит Антоний, как ще коментирате действията на протестиращите от БОЕЦ, които освиркаха и ругаха епископ Тихон на откриването на метрото? Нормално ли е това?
- Не само че не е нормално, но това е недопустимо. „Не е нормално“ е слабо казано, още повече за хора, които претендират, че искат да отстояват ценности за промяната в България и са за по-добро бъдеще. Да хулят духовник, да казват, че едва ли не БПЦ била политизирана заради мнение на митрополит, в което обективно е изказал мнение по отношение на българската държава към църквата, което е откровен факт, не е правилно. Няма как да се каже на черното бяло. Бяха отпуснати много средства за реставрация на манастири, построиха се много храмове, духовните семинарии, които са основните работилници за кадри, бяха обновени изцяло. Създадоха се условия за разрешаване на кадровата криза в църквата. Правителството доказа, че се интересува от църквата и ролята й в живота на българите. Още повече в пандемията видяхме, че държавата не затвори храмовете, както в много държави, което се оказа правилно. Да затвориш църква в такъв момент е все едно да затвориш надеждата на хората в такъв тежък момент.
- Защо според вас гневът на протестиращите беше насочен към епископ, който е бил гонен и преследван от комунистическия режим? С какво именно е виновен той?
- За голямо съжаление тези протестиращи едва ли са си направили труда да се запознаят с живота на Тихон. Проявили са неуважение не само към него, но и към доброто дело, което беше осветено от него - новия лъч на метрото. Независимо от всичко това е неоспорим факт за добрата придобивка на софиянци. Другото, което е, че голяма част от хората, които са на улицата и протестират, вместо да създават мир и хармония, създават преди всичко анархия. За вярващия човек анархията е непозната и неприемлива. Бог е определил да има ред и хармония. Вижте, ние се молим за всички хора, които водят държавата, без значение кои са и от политическите им убеждения. Трябва да кажем и да се подчертае дебело, че църквата е аполитична и не може да бъде обвинявана в пристрастност.
- Какво издаде реакцията на протестиращите – да ругаят свещеник? Питам ви, защото днес е Тихон, утре може да е някой друг.
- Това е бездуховност, това е липса на елементарно възпитание. Независимо от пристрастията ти, когато поругаваш свещеник, все едно поругаваш бога, защото той носи благодат. Епископ Тихон е бил много прав, когато тези хора са му търсили сметка за едно или друго, а той им е отговорил, че дори не знаят „Отче наш“. Църквата държи вратите отворени, за да може хората да чуват словото божие. Но искам да кажа и друго - че за вяра се говори на хора, които искат да слушат. За голяма жалост точно тези хора са затворили очите и ушите си за божието слово. Това ми напомня за онези мрачни времена на комунизма, когато църквата беше оплювана, хулена, а свещениците гонени и обиждани, както в този случай.
- Много силно впечатление направи, че епископът не избяга, а отиде при тях и ги попита какво искат: „Да не освети метрото, което ще се ползва и от оскърбените“. Как оценявате реакцията му?
- Това е много правилно, защото когато някой има претенции към друг, трябва да се проведе разговор, дебат, за да се стигне до балансирана позиция. В случая той го е направил пръв, не може на едно събитие, което е 100% добро, да бъде оплювано.
- На протестите към Отровното трио се присъедини и отец Дионисий, който чете молитви, дефилира на жълтите павета в различни одежди. Какъв е статутът му в църквата в момента?
- В момента на отец Дионисий му е запретено да служи. Той не е изключен от църквата, но няма право да извършва богослужения. Сигурно ще ме питате и дали четенето на молитва е служение. Тук може да се върви по различни пътеки. Въпросът обаче е друг. В крайна сметка той по един или друг начин, участвайки в протеста, приема страна и разделя хората, а не трябва да го прави, защото църквата е обединител. По никакъв начин не трябва да участва в политически метежи. Това малко ми напомня на времето на демокрацията, когато други духовници бяха въведени в протести пред храм „Св. Ал. Невски“, знаете за Алтернативния синод. Остава едно доста неприятно усещане у хората спрямо Дионисий, защото мястото на църквата не е по площадите, а в храма, където да се молим бог да вразуми всички и скоро да се успокоят страстите, за да можем всички да работим за по-доброто бъдеще на нашата страна.
- Дионисий запали социалните мрежи с новите червени дрехи и инцидента с Ренета Инджова, при който отиде в полицията и подаде сигнал, че е бутната. Защо го прави според вас?
- Не мога да ви кажа, защото нямам поглед над действията му. Фактът, че се коментира неговата личност, че много хора се питат трябва ли църквата да е на площада при протестиращите, които не винаги са водени от мисълта за истинска промяна в нашата страна, създава предпоставка да мислим, че нещо не е наред.
- Когато някой има претенции да е водач, трябва да погледнем и миналото му. Отец Дионисий нашумя преди години с три неща – със зарята, с жилището си в златно и с искането си вярващите да дават 5 лв., за да влязат в „Ал. Невски“. Какво може да иска този човек сега, за каква промяна се бори, участвайки в протеста?
- Не мога да кажа за каква промяна, но това са неприятни факти. Ако църквата може да бъде участник в тези протести, тя трябва да е със своето основно оръжие – а именно молитвата. Църквата се моли за благото и преуспяването на българския народ и скоро да отминат тези неприятни стачни действия в държавата, която е тероризирана заради тези, които протестират и проявяват своите претенции.
- Много хора казват, че църквата отсъства от ставащото в страната. Вие казахте, че трябва молитва, а патриарх Неофит обяви, че младите трябва да са разумни. Какво трябва да направите, за да е по-видимо и осезаемо за народа?
- Църквата трябва да издигне своя глас и да призове към мир, защото знаем, че Христос направи този мир и ни завеща да го преподаваме в основата на нашата вяра. Гласът ни трябва да се чува за мир, разбирателство и единение. Разделението води до пагубни последствия.
- Казахте разделение, а преди седмица протестиращи пред румънското посолство нападнаха майка с две деца и изпотрошиха автомобила й. Съдът обаче обяви, че мъжът не носи кой знае каква отговорност, тъй като д-р Мицева отишла сама в блокадата. Това нормално ли е според вас?
- За голямо съжаление вече ненормалните неща започнаха да се приемат като нормални от нашата държава. Наблюдава се подмяна на ценностите, ненормалното става нормално. Трябва да се замислим накъде вървим, защото независимо от всичко да посегнеш на майка с две деца първо е признак на слабост и второ е много лош знак.
- Много лош знак за какво?
- Никой не е питал тази жена защо го е направила, защо е бързала, ами ако някое от децата й е било болно? Има много неща, които могат да бъдат изтъкнати, но този факт показва, че голяма част от хората на улицата нямат дълбоко в себе си морални и нравствени ценности. Ако ги имаха, нямаше да постъпят по този начин.
- Вие сте Западно- и Средноевропейски митрополит, живеете от доста време и в Германия, която преди два дни забрани големите протести заради COVID-19. Каква е разликата на тамошните протести с нашите и, разбира се – разликата в реакцията на немската и българската полиция? Питам ви, защото Германия се слави като една от държавите с най-голям ред и дисциплина, спазване и почитане на върховенството на закона, за което уж се протестира у нас.
- В развитите държави, особено в Германия, има строги правила и граница, която не се прекрачва. Демокрацията позволява всеки да изрази мнението си, особено в Берлин почти всеки ден има протест, независимо дали срещу климатичните промени или нещо друго. Те минават по един нормален, интелигентен начин. Хората заявяват своята позиция гласно, с лозунги, с подписки, но не се стига до такива инциденти, защото органите на реда съблюдават. Естествено с кадифена ръкавица, без по никакъв начин да употребяват насилие, но хората знаят, че ако прекрачат границата, ще получат своето наказание и ще ги санкционират по закон. Никой не е над законите, те трябва да се спазват. Фактът, че тече дискусия в нашето общество „за“ или „против“ протестите и доколко те нарушават свободата на болшинството на българските граждани и София е окупирана, ни показва, че законът трябва да е над всичко. А пък вече над него има закон, който бог е създал премъдро в услуга на хората.

Още по темата: Религия

Подобни статии